Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Hessel
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 19 mar 2012, 12:52

Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor Hessel » wo 18 sep 2019, 09:56

Goedemorgen,

Ik heb nu al een tijdje een Bezzera BZ07 DE PID naar volle tevredenheid. Maar... ben toch aan het kijken naar een upgrade. Op het verlanglijstje staat een rotatiepomp i.p,v. vibratie. Ook toch wel voorkeur naar een E61 machine. De volumetrische dosering heb ik eigenlijk nooit gebruikt, dus dat hoeft niet meer.

Ik ben erg gecharmeerd van de Rocket R58 V2 met dubbele boiler en rotatiepomp, maar heeft iemand ervaring met deze machine? Wat zou ook een goed alternatief zijn. Budget is echt max 2500 euro, dus R60 of dergelijk is geen optie.

Ik hoor graag van jullie.

Groet,

Hessel
Lelit Bianca + Macap M4D

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor bobbee » wo 18 sep 2019, 10:03

Zonder meer de Lelit Bianca. In eerste instantie om de machine en al zijn mogelijkheden. Zoek maar op youtube of hier op het forum.
De Rocket komt daar niet eens in de buurt.
Maar vergeet ook niet alle accesoires die erbij zitten. Een naked portafilter, mooie zware tamper, diverse stoomtipjes, filterbakjes, aansluitset om de machine op het leidingnet aan te sluiten en de lekbak op de afvoer!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor Powerreserve » wo 18 sep 2019, 10:06

Hoi Hessel,

Ik denk dat er best wat mooie machines zijn die aan je wensen voldoen: ECM Synchronika, Lelit Bianca, Profitec Pro700, etc.

Wil je alleen je machine upgraden of ook je maler? Daar valt misschien nog meer winst te behalen. Wat mis je nu in je smaak/beleving en welke maler gebruik je nu?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Hessel
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 19 mar 2012, 12:52

Re: Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor Hessel » wo 18 sep 2019, 10:29

Ik heb nu een Macap M4D on demand molen. Lijkt me prima. Denk niet dat ik door een andere maler heel veel meer ga bereiken zonder ook daar serieus in te investeren. Naast de ruimte die die in neemt.

Ik vind met name de vibratiepomp een nadeel. Zorgt toch eerder voor een niet mooi opgebouwde druk en some rommelige extractie. Ook qua geluid. Over het algemeen een iets robuustere machine zou mooi zijn.

Kwaliteit koffie en machine komen natuurlijk op 1, maar uiterlijk doet ook wel wat daar de machine prominent in de keuken staat.

Ik ga even kijken naar de genoemde opties.

Dank.
Lelit Bianca + Macap M4D

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor bobbee » wo 18 sep 2019, 10:33

Je kunt de pomp in je huidige machine vervangen voor een ulka EX4. Dat geeft een rustigere drukopbouw en langzame infusie.
Daar wordt het echt beter van. Ik had dat ook gedaan bij mijn BZ10.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor Marcje » wo 18 sep 2019, 10:41

Is een mooie lever machine niet een optie?
dus...

Hessel
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 19 mar 2012, 12:52

Re: Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor Hessel » wo 18 sep 2019, 10:45

Pomp heb ik inderdaad net vervangen voor een nieuw exemplaar. Ik geloof ook een EX4. Is inderdaad al wel beter geworden, maar vind een rotatiepomp toch mooier qua drukverloop.

Lelit bianca is wel een mooi ding. Ik vraag me dan alleen af wat de kwaliteit is daar je in principe dezelfde opties krijgt waar je bij andere merken minimaal richting de 3500 gaat.... ik wil echt een kwalitatief goede machine. Komt het niet uit de lengte of de breedte bij die Lelit?
Lelit Bianca + Macap M4D

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor bvds » wo 18 sep 2019, 11:50

Een rotatiepomp is vooral stiller. En met een E61 groep gaat de koffie er niet opeens beter van worden.

Zoals Bobbee al terecht aangaf is de Lelit Bianca zonder twijfel de beste aanbieding. Een Rocket of Profitec dual boiler met PID is mooi maar dan moet je nog wel extra investeren in een pressure/flow kit. De Bianca heeft dit allemaal standaard en is goedkoper. Juist die pressure/flow control geeft de voordelen. Je hebt dan controle over de preinfusie en je kan de druk naar believen op en afbouwen. Dat maakt veeel meer uit dan rotatie of E61!

De Macap M4D is een goede maar middelmatige maler. Met zijn 58 mm zeg maar niveautje Compak K3. Niet lullig bedoeld, maar daar is zeker winst te halen! De vraag is alleen of je het gaat proeven. En dat bedoel ik ook niet lullig. Hetzelfde geldt voor je machine. Die is van een vergelijkbaar kaliber als je maler: goed maar middelmatig. Voor de meeste koffieliefhebbers meer dan genoeg. Maar wil je echt gaan freaken dan is de maler upgraden wellicht het meest zinvol. Denk aan een Eureka Atom 75E TiN of een Ceado E37 als je vlak zou willen. Ook met een Niche ga je er serieus op vooruit.

Wat voor een koffie voorkeur heb je? Wat mis je nu? Wat denk je met een upgrade te gaan bereiken?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor bobbee » wo 18 sep 2019, 12:32

Pomp heb ik inderdaad net vervangen voor een nieuw exemplaar. Ik geloof ook een EX4. Is inderdaad al wel beter geworden, maar vind een rotatiepomp toch mooier qua drukverloop.

Lelit bianca is wel een mooi ding. Ik vraag me dan alleen af wat de kwaliteit is daar je in principe dezelfde opties krijgt waar je bij andere merken minimaal richting de 3500 gaat.... ik wil echt een kwalitatief goede machine. Komt het niet uit de lengte of de breedte bij die Lelit?
Top kwaliteit! Doet niks over voor de Rocket.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Hessel
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 19 mar 2012, 12:52

Re: Upgrade van een Bezzera BZ07 DE PID naar wat???

Berichtdoor Hessel » vr 20 sep 2019, 20:06

Ik ga binnenkort wel eens kijken naar de Lelit Bianca. klinkt wel als een waardige opvolger van de Bezerra.

En wat verwacht ik? Wat mis ik in de Bezerra? Nou, wat meer mogelijkheden om te experimenteren met het zetten van verschilende koffies. Ik hou van proberen en het hebben van een dubbele boiler machine en rotatiepomp, in combinatie met de mogelijkheid tot pre-infusion klinkt heel goed. Daarnaast wil je ook wel eens wat nieuws toch?

Qua maler, ik hoor wat jullie zeggen, maar vraag me wel af of ik dat echt zal gaan merken, een beter maler. Wellicht een keer proberen.

Laatste vraag. Wat zou mijn Bezerra BZ07 DE PID nog kunnen opbrengen? PID is een half jaar geleden vervangen, een paar maanden geleden de pomp vervangen voor een nieuwe ULKA. Verder altijd goed onderhouden, zacht water hier in de polder, maar regelmatig ontkalkt.

Dank voor jullie meedenken.
Lelit Bianca + Macap M4D


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten

cron