Nieuwe sprong in espresso.

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor yakneev » ma 20 jan 2020, 18:05

Hoi allen.

Ik heb redelijk wat ervaring, meerdere keren apparaten gekocht van verschillende prijsklasse. Maar ook veel issues gekend. En na 2 jaar verdronken te zij. In nespresso we weer klaar mee.

Korte historie. De machines gehad:
Rancillio Silvia
Rocket Cellini
Expobar brewtus

Met verschillende malers van goedkope tot mazzel
Mini. Macap 4d en vario.

Momenteel is het enige wat ik nog over heb is de mahlkonig encore welke ik krankzinnig goed vind smaken voor Filter koffie. Echt veel beter dan de vario en macap toen ik die nog had.


De reden dat ik gestopt was is omdat het 1 veel tijd kosten. 2 continue klooien was en 1 op de 20 espresso fantastisch waren. 2 op 10. Prima maar veel vieze espresso’s.

Waar ik sowieso achter ben gekomen dan ik moet zo’n fan ben van die hee lichte single origins die je ook wel eens bij koffie zaken als “met met bril” koffie in Rotterdam. Ik kwam we af en toe een lichte pour over waarderen. Maar drink structureler donkerdere koffie.

Met die wetenschap ben ik dus terug gevallen op nespresso vanwege gemak snelheid maar vind het weinig met koffie te maken hebben. Vind het prima te drinken maar meer ook niet.


Ik wil heel graag weer serieuzer aan de slag maar Wil wel graag wat meer consistentie en ben zodoende opzoek. zijn er dingen waar ik weg van moet blijven of juist niet. Moet ik naar bepaalde machines kijken. Of is dat het minste factor. Moet ik kijken naar bepaalde malers enz.

Benieuwd iemand me de juiste kant op
Kan wijze. Ik heb liever een consistente 6,5 dan af en toe een 9 en dan weer een 3 ;-)

Daarna kan ik wel verder verfijnen. Budget is geen mega issue..


Sent from my iPhone using Tapatalk

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor HanR » ma 20 jan 2020, 18:22

Als ik het zo hoor hoef je alleen de maalgraad en dosering goed te krijgen.
Aan de apparatuur ligt het niet als je weer een Brewtus koopt met een goede maler.
En een weegschaal natuurlijk. Je hebt dan in ieder geval je dosering vast staan.
Makkelijke bonen is natuurlijk wel fijn.


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor yakneev » ma 20 jan 2020, 18:47

Als ik het zo hoor hoef je alleen de maalgraad en dosering goed te krijgen.
Aan de apparatuur ligt het niet als je weer een Brewtus koopt met een goede maler.
En een weegschaal natuurlijk. Je hebt dan in ieder geval je dosering vast staan.
Makkelijke bonen is natuurlijk wel fijn.


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Is het zo dat een blend doorgaans eenvoudiger is dan een bijvoorbeeld lichtere gebrande single?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor Keyser » ma 20 jan 2020, 18:55

Wat Han zegt.
Lange periodes dezelfde boon helpt. Je hebt dan ruim de tijd om de juiste instellingen te vinden. De boon wordt dan zo bekend dat je weet wat er fout gaat wanneer het fout gaat.
Ik spreek overigens niet uit ervaring. Telkens wanneer ik bijna op bovenstaande punt kwam wilde ik weer iets nieuws uitproberen Maar dat zou ik doen bij behoefte aan consistentie.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor mr Blanc » ma 20 jan 2020, 19:56

Ja klinkt alsof je opzoek bent naar vastigheid. Zou dan een donkere branding kiezen die bevalt en daar dan voorlopig bij blijven of iig naar dezelfde soort boon kijken. Nu ook een lichte branding, voor mij redelijk nieuw maar nog niet enthausiast...
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor yakneev » vr 24 jan 2020, 08:24

Als jullie zo m’n bericht hebben gelezen, (en hier ga ik geen vrienden mee maken) is het een idee om voor een sage barista express te gaan. Het gaat mij even om langzaam weer geïnteresseerd te raken en wat consistenter gewoon “ok” espressotjes te maken. Ben momenteel bezig met een nieuw huis al kan dat nog maanden duren. Maar nu in m’n kleine keuken is het of bij nespresso blijven of zoiets als sage. In een nieuwe huis / nieuwe keuken gaat er iets ingericht worden met water en afvoer aansluiting. Mooie Rotary machines gaat er zeker komen!

Als jullie zeggen hell no die sage ga je nooit een fatsoenlijke koffie uitkrijgen. Bespaar het geld.
Misschien anders zelfs even tijdelijk vol automaat.


Sent from my iPhone using Tapatalk

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor bvds » vr 24 jan 2020, 08:49

Sage zou ik niet kopen. Hele matige bouwkwaliteit en weinig restwaarde.

Koop dan een quickmill 820. Dan heb je in ieder geval een klassieker met oerdegelijke techniek. Klein en snel warm. In Duitsland of Italië nieuw voor pakweg 400 euro te krijgen. Shots zijn okay, niet meer.

Of als stomen niet belangrijk is een Robot! Handmatig levertje waar je geen slecht shot mee kan zetten!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor bobbee » za 25 jan 2020, 08:25

Een 2e hands pavoni professional millennium, niet de pre millennium. Super leuk!
En als je hem voor een leuke normale prijs 2e hands koopt kun je hem over 10 jaar nog kwijt voor een goede prijs.
Om er goede espresso uit te krijgen duurt even want je moet veel oefenen maar dan heb je ook wat!
Ben er nog steeds erg tevreden mee wat espresso /cappuccino betreft.

Dit is een oud filmpje wat ik een tijdje terug heb gemaakt ;

https://youtu.be/tcDBBRwbhBc
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor fransg » za 25 jan 2020, 08:50

Gaaf filmpje! Destijds kon men er ook al wat van.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuwe sprong in espresso.

Berichtdoor bobbee » za 25 jan 2020, 10:23

Dank je wel.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

cron