Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor mr Blanc » ma 20 jan 2020, 20:02

Aangezien ik mn OPV wilde aanpassen naar 9 bar ging ik aan de slag.

Eerst kwam ik er al achter dat er geen stelschroef aan de achterkant zat (zie https://www.home-barista.com/espresso-m ... t3850.html).

Na erachter te komen dat de kant van de slang die terug de bak ingaat gedraaid moet worden dit gedaan. Echter wil de druk niet lager dan 10 bar. Ze geven aan bij elke 1/8 draai checken, echter na ongeveer 1/2 draai was die van 11,5 naar 10 gezakt. Echter meer dan een 1/2 draai verder zit die nog steeds op 10 bar.

Wat stellen jullie voor? Door blijven draaien met kans op misschien lekage of is de veer aan de binnenkant te sterk en is 10 bar het minimale?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor Keyser » ma 20 jan 2020, 21:05

Mag ik hierbij inhaken? Ik zit een beetje met dezelfde vraag voor mijn Expobar Brewtus 4. Bij blindfilteren staat hij ook op 10 bar. Is het raadzaam die naar 9 bij te stellen? Want ik las dat commerciële machines in de fabriek vaak iets hoger (+/-) 10 bar worden afgesteld, omdat de druk fluctueert. Bij professionele machines met krachtige pomp zou de druk meer stabiel zijn.

Edit: ik heb mijn antwoord zojuist gezien in het filmpje van Gilleko in het andere topic. Conclusie: een beginnend minderwaardigheidscomplex door mijn kleine pompje

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor mr Blanc » di 21 jan 2020, 08:07

Mag ik hierbij inhaken? Ik zit een beetje met dezelfde vraag voor mijn Expobar Brewtus 4. Bij blindfilteren staat hij ook op 10 bar. Is het raadzaam die naar 9 bij te stellen? Want ik las dat commerciële machines in de fabriek vaak iets hoger (+/-) 10 bar worden afgesteld, omdat de druk fluctueert. Bij professionele machines met krachtige pomp zou de druk meer stabiel zijn.

Edit: ik heb mijn antwoord zojuist gezien in het filmpje van Gilleko in het andere topic. Conclusie: een beginnend minderwaardigheidscomplex door mijn kleine pompje AfbeeldingAfbeelding
Wat is het antwoord dan? Dat het niet zoveel uitmaakt? of dat 10 bar op de blindfilter prima is. Bij mij ook 10 bar op de blindfilter nu! Denk dat t iig al een verbetering is ten opzichte van de 11,5 bar maar de 9 bar is wel een beetje de heilige graal als ik het goed begrijp
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor Keyser » di 21 jan 2020, 08:44

Hier het filmpje van Gilleko:
https://youtu.be/E4y4-E2aL3U

Wat ik eruit haal is wat ik ook in mijn vraag al vertelde. Zo'n vibratiepomp is niet zo krachtig. Dus laten ze hem harder werken voor hetzelfde resultaat. In de comments van dat filmpje gaat de discussie verder.

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor mr Blanc » di 21 jan 2020, 08:53

Ik vind het een raar verhaal, hoezo zou de druk op een semi-prof machine (dus die de meeste thuis hebben staan) een hogere druk moeten hebben als de professionele machines. Het gaat er toch om hoe snel en onder welke druk het water door de koffie gepompt word. Ik heb nu al meerdere verschillende verhalen gehoord. Een ander verhaal was dat de Italianen hun koffie nogal fijn malen en de hogere druk er voor zorgt dat ze makkelijker een bakkie koffie kunnen zetten...

Hoor graag waarom er verschil zou moeten zijn.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor Keyser » di 21 jan 2020, 08:57

Ik vind het een raar verhaal, hoezo zou de druk op een semi-prof machine (dus die de meeste thuis hebben staan) een hogere druk moeten hebben als de professionele machines. Het gaat er toch om hoe snel en onder welke druk het water door de koffie gepompt word.
Zojuist even verder gelezen onder dat filmpje en dan ben je als hobbyist weer de draad kwijt haha. Ergens vind ik het logisch klinken dat zo'n kleine machine meer druk moet leveren dan een grotere broer om dezelfde hoeveelheid water rond te pompen. Anderzijds verwacht je 9 bar uit je broeikop. Sluit mij daarbij aan bij Blanc.

Hoe denken de technische mannen in ons forum erover?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor bobbee » di 21 jan 2020, 09:56

Er is een topic over gestart een paar jaar terug naar aanleiding van dat filmpje. Ik ben bang dat ook dat topic verloren is gegaan met het opschonen van de database een tijd terug. Erg vervelend want het was een zeer uitgebreid topic geworden.

Waar het op neerkomt is dat smaak bepaalt. Wij hebben toen met meerdere leden bepaald dat het filmpje grote onzin is. 12 bar zorgt voor een veel hardere smaak. Ja, waterflow heeft invloed maar wie zegt dat de rotatiepomp die volgas start zo geweldig is? Dat is hij niet, zie alle pressure en flow profile machines die de ronde doen. Ook de basic Italian donkere roast doet het (waarschijnlijk) wat beter met hoge druk.

Ik denk eerder dat bezzera het eerder zichzelf makkelijk maakt door de opv er zo in te laten. Je hoeft hem nu immers niet af te stellen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor Keyser » di 21 jan 2020, 10:03

Dus ik begrijp dat het afstellen naar 9 bar dus toch wenselijk is?

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor mr Blanc » di 21 jan 2020, 10:51

Kom ik toch terug op mijn initiele startpost...ik krijg m niet verder dan 10 bar terug geschroefd. Het is zeker al een stuk beter maar is he de moeite waard om hem verder naar beneden te krijgen en hoe? :D
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Aanpassen OPV niet verder dan 10 bar

Berichtdoor fransg » di 21 jan 2020, 11:10

Kom ik toch terug op mijn initiele startpost...ik krijg m niet verder dan 10 bar terug geschroefd. Het is zeker al een stuk beter maar is he de moeite waard om hem verder naar beneden te krijgen en hoe? :D
Ik zou eerst eens kijken en proeven of je zo ook al een verrukkelijke espresso kunt maken, mits je prachtige bonen gebruikt en een hele mooie maling hebt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron