Keuzestress

jsr
Berichten: 13
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 08:16

Keuzestress

Berichtdoor jsr » zo 08 mar 2020, 15:29

Onlangs had ik mijn ECM Electronika te koop staan op het buurforum maar inmiddels is deze via een ander kanaal verkocht. Nu doet zich de situatie voor dat ik me mag orienteren op een ander apparaat. Nu weet ik dat keuzestress niet voortkomt uit te veel verschillende alternatieven maar juist door (te) veel vergelijkbare alternatieven. Naar mijn idee is dat het geval wanneer je maximaal 2000 euro uit wil geven (tenzij... ) aan een apparaat met dubbele boiler en rotatiepomp. Ik heb bovendien geduld en eigenlijk helpt dat ook niet.

Dit zijn mijn overwegingen:

Lelit Bianca vanwege de Flow Control en het bescheiden display waarop ik toch kan plannen wanneer het apparaat aan gaat (lijkt me een prettige luxe in de ochtend). Verder zijn de meeste mensen heel enthousiast over wat het biedt voor je geld. Alleen krijg ik de indruk dat het exterieur wat minder solide gebouwd is dan de ECM die ik nu heb, maar daar kan ik best naast zitten. (Misschien aardig om, als mijn andere klusprojecten klaar zijn, een een houten frame te maken.)

Rocket R58 V2 al weet ik niet waarom ik die zou kiezen boven de Lelit Bianca. Misschien omdat hij wat steviger lijkt en Rocket zich al wat langer, onder verschillende namen, bewezen heeft? In mijn achterhoofd is deze al afgevallen als alternatief.

Bezerra Duo MN of juist de Bezzera groep? Ik lees er niet zoveel over. Het display is uitgebreid maar wat mij betreft verdient het geen schoonheidsprijs. Wat dat betreft vind ik die van de Lelit Bianca een goed compromis tussen modern en traditioneel.

De tweedehands ACS Vesuvius al biedt deze misschien wel iets teveel pressure profiling keuze voor iemand die daar niet per se de hele tijd mee bezig is. Ik denk dat ik het af en toe ga doen om te experimenteren. Nadeel is dat het een zeer goed (onderhouden) tweedehands machine is waarbij je altijd, hoe goed deze ook is, een klein risico loopt. Bovendien is de prijs eigenlijk wat boven mijn budget. Ik hoor graag andere geluiden.

Verder heb ik geduld en kan ik wachten tot er bijvoorbeeld (weer) een goed geservicede Vibiemme Super duo boiler met PID langskomt of iets anders tegen een wat gereduceerde prijs ten opzichte van de 2000 euro die ik zou kunnen uitgeven. Een lever-machine? Iemand die zijn La Marzocco GS3 praktisch wil doneren aan mij?

Advies is welkom...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Keuzestress

Berichtdoor gilleko B. » zo 08 mar 2020, 15:50

Ik denk dat we ons allemaal in jouw verhaal herkennen. Zelfde als met de aankoop van bijvoorbeeld een racefiets of een oven. Wellicht heeft de een beetje meer van dit en de ander meer een beetje van dat. Tenzij je voor een levermasjien gaat. Daar is de keuze beperkter. Denk dat je gewoon je hart moet volgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


coffeexplorer
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 08 mar 2020, 16:35

Re: Keuzestress

Berichtdoor coffeexplorer » zo 08 mar 2020, 19:23

Goedenavond jsr,
Ik ben 6 maanden aan het oriënteren geweest op een espressomachine middels fora. En nu ik de bezitter ben van een ECM Synchronika kan ik je wellicht helpen in de oriëntatie. De laatste 2 maanden heb ik mij toegelegd op de Bezzera Matrix MN/DE en de ECM Synchronika. Deze machines hebben meer gemeen dan verschillend en dat maakte het wellicht het lastigst. Ook de Lelit Bianca heeft op mijn lijstje gestaan echter de bouwkwaliteit viel mij in de reviews niet helemaal mee in vergelijking tot Bezzera en ECM. Belangrijk, ik heb de Lelit Bianca niet in de praktijk gezien en ben daarvoor afgegaan op info van forums en Youtube (WLL en 1st line equipment).

Doorslag voor de ECM ipv. Bezerra:
• Design en als mooie extra de PID kleurt mooi mee in de body
• Bouwkwaliteit, al doet Bezerra in mijn optiek niet onder alleen de layout onder de kap lijkt iets rommeliger is mijn indruk.
• Flow control optioneel toe te voegen mocht de wens er toch komen
• Mogelijk zelf te repareren
• Overdrukventiel is op een slang aangesloten die naar de driptray gaat, zodat er geen condensatie plaatsvindt in de behuizing.
• Vanuit mijn voorgaande werk kan ik RVS als materiaal zeer waarderen en de RVS Boilers zijn dan ook een belangrijke plus voor mij.

Pluspunten Bezerra Matrix MN (Collega heeft deze machine):
• Veel mogelijkheden en makkelijke bediening door touchscreen
• Design (RGB Led)
• Aanzienlijk voordeliger in prijs verschilt ongeveer €600,- nieuw t.o.v. Synchronika
• Houten hendels en portafilter handvat
• Pre-wetting functie zonder vast water aansluiting, overigens is dit ook handmatig na te bootsen.

Overwegingen die gemaakt zijn en achteraf minder relevant:
• Bezerra gebruikt veel technische snufjes die zich op de lange termijn nog niet hebben bewezen. Uiteindelijk lijkt dit punt minder relevant want uiteindelijk maken de Bianca, Synchronika en Matrix/Duo allemaal gebruik van het merk Gicar als mainboard. Waarmee ik niet zeg dat de mainboards hetzelfde zijn aangezien het mainboard van de Bezerra aanzienlijk meer functies ondersteund. Gezien de functies van de Lelit Bianca en de Bezerra Matrix is er een kans dat deze wel gebruik maken van de hetzelfde Mainboard. Ook de Rocket R9 kan nog toegevoegd worden aan het lijstje. Gezien het aantal machines die gebruikmaken van dit type control board lijkt mij de ondersteuning voor de langere termijn geen probleem
• Koperen Boilers, er is de nodige discussie welk materiaal beter is, uiteindelijk is een goede filter denk ik persoonlijk de oplossing. Wat de materiaalkeuze minder relevant maakt. Misschien dat koper er voor zorgt dat de Boilers iets sneller warm zijn maar je moet dan toch nog wachten tot de E61 groep op temperatuur is.

Ik begon mijn zoektocht naar een machine voor max €1000,- Dat is alleen niet helemaal gelukt. Wel wilde ik direct de juiste investering doen om niet na een jaar weer te moeten upgraden met verlies in waarde. Uiteindelijk doorgespaard. Ik hoopte een mooie dualboiler op de kop te tikken via MP wat niet gelukt is en uiteindelijk voor nieuw gegaan.

Uiteindelijk ben ik enorm blij met mijn aankoop. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik mij steeds meer afvraag hoe belangrijk dualboiler werkelijk is t.o.v. HX. Misschien ben ik niet genoeg purist om de temperatuurverschillen en de gevolgen voor de smaak te onderscheiden. Echt vergelijken kan ik niet omdat mijn eerste machine is. Een korte coolingflush is ook de moeite niet.

Overigens staat er op MP nu een ECM Synchronika te koop van maar 3 maanden oud. Een knappe deal als je het mij vraagt maar ik was net te vroeg met de aanschaf.

Succes met de oriëntatie!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mooie cappuccino kopjes

Berichtdoor bobbee » zo 08 mar 2020, 19:45

Er staat ook een vesuvius te koop op marktplaats. Mooie machine.
Lelit bianca is mooi. Met ook nogeens rvs frame!

Maar als je naar machines gaat kijken van over de 2000 euro dan zou ik 100% voor een londinium gaan en even doorsparen. Zo'n hevel gaat je niet vervelen, geen gepiel met een paddle. Het profiel van een lever is praktisch altijd het beste!
After sales van londinium zijn naar mijn weten ook geweldig of niet vaak nodig geweest. Snap niet dat er niet veel meer van die machines hier op het forum aanwezig zijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Keuzestress

Berichtdoor Pti » zo 08 mar 2020, 19:54

Ik zou me ook nog wel even een goede 3000x achter de oren krabben alvorens een ecm synchronica aan te schaffen :mrgreen:

Maar tussen een Bianca en de Londinium R zit stiekem ook gewoon nog steeds 25% prijsverschil!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Keuzestress

Berichtdoor bobbee » zo 08 mar 2020, 22:16

Ik bedoel dat in vergelijk met de synchronika. Die kost nieuw 3000 euro. Als we dan toch in die prijsklasse gaan kijken dan zonder twijfel een londinium voor mij.

De Lelit Bianca is mooi geprijsd met 1950 euro nieuw! Als je een E61 machine wilt dan is dat nog steeds de beste optie, dat zeker in vergelijk met een ECM Synchronika.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

coffeexplorer
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 08 mar 2020, 16:35

Re: Keuzestress

Berichtdoor coffeexplorer » ma 09 mar 2020, 11:44

@Pti Gelukkig hoefde ik niet meer dan 2640 keer achter de oren te krabben. Alsnog erg pijnlijk kan ik melden :)

@bobbee wanneer je naar nieuw kijkt inderdaad helemaal eens als je rekening moet houden met budget maar per definitie wel nieuw wilt. Echter maak ik op uit de post van @jsr dat een goede tweede hands ook een optie is. Nu er staat op marktplaats één van nog geen half jaar oud: https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr dus dan wellicht wel binnen de mogelijkheden. Met een beetje geluk praat je ook nog iets van de prijs af.....

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6423
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Keuzestress

Berichtdoor cremalover » ma 09 mar 2020, 12:38

Ik zou een Izzo pompei kopen.Met of zonder pid leverbaar.
Indien te groot een Alex leva.
Zeer degelijk spul. :mrgreen:

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuzestress

Berichtdoor bvds » ma 09 mar 2020, 22:57

Sluit me aan bij Bobbee.
Eerste keus lever.
Indien E61 dan Bianca.
Veel goedkoper dan ECM en standaard pressure profling.
Ander voordeel is de veel snellere opwarmtijd (20 i.p.v. 40 minuten).
ECM is wellicht wat mooier gebouwd, maar Lelit doet zeker niet onder voor Bezzera.
Overigens zeg ik niet dat ECM betrouwbaarder is, enkel dat de afwerking op een iets hoger plan staat.
Jammer dat de Dalla Corte mini niet meer nieuw te koop is.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

jsr
Berichten: 13
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 08:16

Re: Keuzestress

Berichtdoor jsr » di 10 mar 2020, 12:43

Of de keuzestress verminderd is, wil ik niet zeggen maar ik geloof wel dat ik enkele alternatieven kan schrappen. Dank voor alle input!

De Rocket krijgt geen aandacht. De Bezzera een beetje maar ik geloof dat de Lelit Bianca het dan wint. De ECM Synchronika vind ik ook een interessante machine maar ten opzichte van de (nieuwe) Lelit Bianca is hij vrij prijzig.

Ik heb nog contact gehad met de verkoper van de Vesuvius maar die gaat eigenlijk iets boven mijn budget. Ik weet ook niet of hij het geld waard is ten opzichte van de andere nieuwere modellen.

Tot slot de levermachines. Ik snap dat de Londonium prachtig is maar die loopt tegen 3000 euro en dat vind ik echt te gortig. Net minder goede maar prima alternatieven daarvoor?

Zoals gezegd heb ik geduld dus als ik iets moois, tweedehands tegenkom zal ik dat overwegen. Tips voor een goed verkoopadres zijn welkom.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten

cron