De nieuwe Lelit Mara X!

b100
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 jan 2020, 19:12

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor b100 » ma 14 jun 2021, 11:01

Sinds enkele weken overgestapt van mijn oude ECM Giotto naar de nieuwe Lelit Mara X. Hierbij uiterst vriendelijk en vakkundig geholpen door de heren van koffiehemel het Hoofdkwartier in Amstelveen. Het apparaat bevalt goed, de espresso smaakt stukken beter.

Het enige punt waar ik tegen aan loop is de stand-by tijd. Ik heb al meerdere malen gehad dat het apparaat in stand-by modus is gegaan en de zetgroep aardig is afgekoeld op het moment dat ik zin in koffie had. Hebben jullie dit ook regelmatig of ligt mijn koffietempo simpelweg te laag?

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor BucharestBlues » ma 14 jun 2021, 11:05

Sinds enkele weken overgestapt van mijn oude ECM Giotto naar de nieuwe Lelit Mara X. Hierbij uiterst vriendelijk en vakkundig geholpen door de heren van koffiehemel het Hoofdkwartier in Amstelveen. Het apparaat bevalt goed, de espresso smaakt stukken beter.

Het enige punt waar ik tegen aan loop is de stand-by tijd. Ik heb al meerdere malen gehad dat het apparaat in stand-by modus is gegaan en de zetgroep aardig is afgekoeld op het moment dat ik zin in koffie had. Hebben jullie dit ook regelmatig of ligt mijn koffietempo simpelweg te laag?
Standby functie is uit te schakelen. Schijnt ook voor stroomgebruik niet zoveel uit te maken.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor mr Blanc » ma 14 jun 2021, 12:38

Sinds enkele weken overgestapt van mijn oude ECM Giotto naar de nieuwe Lelit Mara X. Hierbij uiterst vriendelijk en vakkundig geholpen door de heren van koffiehemel het Hoofdkwartier in Amstelveen. Het apparaat bevalt goed, de espresso smaakt stukken beter.

Het enige punt waar ik tegen aan loop is de stand-by tijd. Ik heb al meerdere malen gehad dat het apparaat in stand-by modus is gegaan en de zetgroep aardig is afgekoeld op het moment dat ik zin in koffie had. Hebben jullie dit ook regelmatig of ligt mijn koffietempo simpelweg te laag?
Standby mode – Enabling/disabling
MaraX must be switched off
Lift the coffee lever
Power the machine through the on/off button
The standby status is toggled.
If the standby is on after 5 seconds the on/off light starts flashing slowly and the status changes to standby off.
If the standby is off after 5 seconds, all lights flash to confirm the switch to active standby
Power cycle (switch off and on) the machine to save the settings
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor jevendik » di 15 jun 2021, 09:06


Verder gister een stoomtip met 1 gat besteld met het idee om het stomen van kleine hoeveelheden melk makkelijker te maken (ergens als tip gelezen). Ben benieuwd! (onderdeel nummer 30370190, Expobar).
Update: stoomtip past perfect. Met 1 gat heb ik nu een enorme draaikolk in het kleine melk kannetje. Ik maak er nog geen mooier schuim mee dus nog even oefenen Afbeelding (havermelk dus sowieso iets lastiger)

b100
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 jan 2020, 19:12

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor b100 » di 15 jun 2021, 16:44

Sinds enkele weken overgestapt van mijn oude ECM Giotto naar de nieuwe Lelit Mara X. Hierbij uiterst vriendelijk en vakkundig geholpen door de heren van koffiehemel het Hoofdkwartier in Amstelveen. Het apparaat bevalt goed, de espresso smaakt stukken beter.

Het enige punt waar ik tegen aan loop is de stand-by tijd. Ik heb al meerdere malen gehad dat het apparaat in stand-by modus is gegaan en de zetgroep aardig is afgekoeld op het moment dat ik zin in koffie had. Hebben jullie dit ook regelmatig of ligt mijn koffietempo simpelweg te laag?
Standby mode – Enabling/disabling
MaraX must be switched off
Lift the coffee lever
Power the machine through the on/off button
The standby status is toggled.
If the standby is on after 5 seconds the on/off light starts flashing slowly and the status changes to standby off.
If the standby is off after 5 seconds, all lights flash to confirm the switch to active standby
Power cycle (switch off and on) the machine to save the settings
Top, bedankt, het is gelukt! Warme espresso de hele dag door 8-)

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor gilleko B. » wo 07 jul 2021, 14:43


Het is echter bekend dat een gezonde man nu eenmaal nieuwe apparaten met knopjes en opties nodig heeft om een vitale staat van 'welbevinden' te ervaren.

https://www.bbc.co.uk/archive/hi-fi-fo-fum/zjt6kmn
En zo is dat!AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor MartinW » ma 15 nov 2021, 09:47

Goedemorgen allemaal,

Sinds gisteren heb ik een probleem met de pompdruk van de Mara X.
Het lampje van het waterniveau ging branden, dus heb ik het reservoir bijgevuld. Hierna kreeg ik helaas geen pompdruk meer! Dit ondanks dat beide lampjes continu branden. Met het blindfilter geeft de meter maar iets meer dan 1 bar druk aan.
Er is wel stoomdruk en het heet water pijpje werkt ook gewoon. Ik heb het waterfilter er even uit gehaald, maar dat helpt niet.
Kan het zijn dat het waterreservoir toch iets te leeg is gezogen, waardoor er luchtbellen in het systeem zijn gekomen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » ma 15 nov 2021, 09:51

In de waterbak van mijn Londinium zit een klein stukje tuinslang/aquariumslang op een van de nippels waardoor het 'laagwateralarm' al afgaat lang voordat het water echt op raakt. Dat beschermt de pomp extra.

Ook vul ik de watertank elke dag bij voordat ik ga slapen, als routine. Better safe than sorry.

Dat helpt nu niet om je probleem te verhelpen maar het zijn misschien suggesties om ervoor te zorgen dat het hierna niet meer gebeurt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor MartinW » ma 15 nov 2021, 10:07

Ik hoop toch dat de pomp nu niet al stuk is.
Het reservoir heeft schuifjes die je bij elke keer bijvullen een getalletje hoger kunt schuiven. Zo weet ik wanneer het waterfilter vervangen moet worden.
Elke avond aanvullen kan natuurlijk, maar dan onthoud ik niet wanneer ik het filter moet vervangen ;) :?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » ma 15 nov 2021, 10:15

Elke avond aanvullen kan natuurlijk, maar dan onthoud ik niet wanneer ik het filter moet vervangen ;) :?
Gefilterd water gebruiken, dan heb je dat kleine filtertje niet nodig.

En een hars-zakje in het reservoir biedt ook al veel waterverbertering. Eens per 6 maanden te vervangen.

HanR van het forum levert die, Kafko ook.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron