De nieuwe Lelit Mara X!

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor MeZZiN » do 08 feb 2024, 11:06

Maar zijn die zakjes net zo goed als een filter element?
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » do 08 feb 2024, 11:11

Zakjes zijn beter zou ik denken. Die kleine filter-elementjes zijn volges mij snel 'op', dat zie je er niet aan af. Je denkt dan lange tijd 'zal wel goed zijn, er zit zo'n ding in'.

Bovendien moet de machine het water 'aanslurpen' door dat elementje heen, kost meer moeite en er is kans dat bij en vers elementje de pomp dat eerst lucht inhaleert ipv water, ook niet optimaal.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » do 08 feb 2024, 11:19

Het contactmoment tussen water en filtermedium is groter bij gebruik met zakjes, de werking is daardoor efficiënter vooral naarmate het cardridgefilter veroudert. Het filter gaat in verhouding langer mee waardoor het voordeliger is, maar in het kader van hygiëne zou ik adviseren ze na 2-3 maanden te wisselen, de oscar 90 en 150 hebben om die reden ruim voldoende capaciteit.

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor MeZZiN » do 08 feb 2024, 11:25

Dat merkte ik ook de machine had een behoorlijke opstart nodig en was wel even zoet om weer normaal te functioneren. Ik had die filter er bij gekregen dus vandaar ik het nu gebruik. Maar zal wel die zakjes halen (of ik moet redelijk snel de grote ontkalker hebben geïnstalleerd)
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Ben70 » do 08 feb 2024, 13:01

Ik gebruik de originele filters van lelit en de zakjes van bilt 150
soms vergeet ik de avond er voor om de watertank te vullen
de zakjes hebben tenminste 8 uur nodig om het water te ontharden
vandaar dat ik ook het lelit filter gebruik
bij een nieuw filtertje even op zijn kop in een kan water zetten dan kan de lucht ontsnappen, op die mannier
heb nooit dat de pomp lucht aanzuigt
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor MeZZiN » do 08 feb 2024, 16:38

Goed om te weten dat er een vertraging is. Voor nu lekker aan het prutsen met mijn Maler en machine om er wat lekkers uit te krijgen. Had net een met heel weinig crema en de vorige was weer erg bitter. Het houd je van de straat.

Gok dat mijn tamp een issue is morgen komt een leveller er bij om iets te helpen. We gaan het zien als ik hem volgende week op acceptabel heb ben is al zeer tevreden hij nu al beter dan menig cafe en veel beter dan vol automat
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor maurice1 » vr 09 feb 2024, 21:19

Ik heb voorheen met zakjes gewerkt maar merkte vaak dat ze tegen de waterintake onderin mijn tank werden gezogen. Nu werk ik met volvic flessenwater wat hier in België makkelijk te verkrijgen is. Bevalt mij goed.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor MeZZiN » za 10 feb 2024, 22:14

Top tnx gok dat voordat mijn eerste filter we een huis ontharder hebbben. Eindelijk minder gedoe.

Maar wat maakt deze lekker espresso en relatief makkelijk. Ben nog een beetje mijn Maler aan het stellen zit nu op 20 (df83 hu ssp burrs) en er komt prima espresso uit. Moet nog wdt of een shaker gebruiker maar de leveler maakt het al stukken beter.
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten

cron