De nieuwe Lelit Mara X!

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Marc O. » ma 01 mar 2021, 19:06

Alleen komt er nog redelijk wat water uit het front (in het midden) in de drip tray, is dat normaal, hebben anderen dat ook?
Zou niet meer dan een paar druppeltjes en wat damp/stoom mogen zijn.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » ma 01 mar 2021, 20:48

Alleen komt er nog redelijk wat water uit het front (in het midden) in de drip tray, is dat normaal, hebben anderen dat ook?
"redelijk wat water" is niet erg exact. Dat kunnen 20 druppels zijn of een beker water per uur. Kun je een foto maken van wat je bedoelt met "uit het front"?

Is het het uiteinde van een slangetje dat aan de ontluchter / anti-vac zit? Als die steeds maar door blijft 'lekken' kan de boiler niet op druk komen en dus ook niet op temperatuur. Is eenvoudig te verhelpen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
manofwilder
Berichten: 25
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:21
Locatie: Meppel

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor manofwilder » ma 01 mar 2021, 22:34

Het is meer dan een paar druppels. Ik schat in zo'n 50 ml. Als de machine wordt aangezet al een flinke hoeveelheid en daarna blijft het doorlopen. Na verloop van tijd wordt het stoom, de machine staat dan in de stoom en is daardoor nat.

Hoe zou ik het kunnen verhelpen?

En het vreemde, hij doet het alleen als de machine in de coffee priority stand staat. Het lijkt er op dat in die stand een hogere druk wordt opgebouwd bij het opstarten.

Ik zal er de volgende keer een foto van maken. Ik heb ook een mp4 filmpje maar weet niet hoe ik dat hier kan plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Terug naar het Filter, Moccamaster, Hario, Brewista, Comandante
Op de kast staat Ascaso, La Pavoni, AMA Milano, Bialetti en Peugeot

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » ma 01 mar 2021, 23:00

Dan sluit de anti-vac niet lekker. Je leverancier kan dit eenvoudig verhelpen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » di 02 mar 2021, 07:09

Ik ben bang dat je een verkeerde aanname maakt Frans. Het is inderdaad aannemelijk, ware het niet dat naast het (anti-)vacuümventiel en de overdrukbeveiliging ook het instelbare overdrukventiel(OPV) van de pompdruk op het tuitje aan de voorzijde zit aangesloten.

Tijdens het backflushen of met een veel te fijne maling piest er dus ook water uit de voorzijde. Meer dan een beetje sissen en wat druppels zoals tijdens het opwarmen.

Als de maling juist is en de 3weg-klep in de machine goed functioneert kan het OPV worden bijgesteld.

Maar Lelit is doorgaans snel met reageren dus voordat je op willekeurige adviezen op het internet afgaat zou ik afwachten wat de leverancier terugkoppelt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » di 02 mar 2021, 09:00

Ik ben bang dat je een verkeerde aanname maakt Frans. Het is inderdaad aannemelijk, ware het niet dat naast het (anti-)vacuümventiel en de overdrukbeveiliging ook het instelbare overdrukventiel(OPV) van de pompdruk op het tuitje aan de voorzijde zit aangesloten.
Aha, dat wist ik niet.
voordat je op willekeurige adviezen op het internet afgaat zou ik afwachten wat de leverancier terugkoppelt.
Benieuwd wat eruit komt, en of de leverancier het snel oplost.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
manofwilder
Berichten: 25
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:21
Locatie: Meppel

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor manofwilder » di 23 mar 2021, 21:17

Vandaag een aantal nieuwe onderdelen ontvangen. De machine is best behoorlijk overzichtelijk in elkaar gezet. Eerst heb ik de gicar box vervangen. Daar voor moest ik 1 schroef los draaien en vervolgens een aantal stekkertjes los halen. Van te voren wat foto's gemaakt zodat ik de draden weer op dezelfde manier aan kon sluiten.
Daarna 2 afsluiters aan de bovenkant van de machine vervangen, vind dan altijd lastig om te bepalen met hoeveel kracht je dat vast kan draaien. Daarnaast had de leverancier er ook nog 2 sensors/voelers bij gedaan (ten minste dat denk dat het is, metaalkleur met een rood snoertje er aan). Ik heb er maar 1 zien zitten op de boiler. Dat ding zat zo vreselijk vast, die kreeg ik met een standaard steeksleutel niet los. Ik heb hem eerst maar laten zitten en geprobeerd hoe de machine nu werkt. Dat lijkt goed uit te pakken. Geen stoom meer, alleen een klein beetje water bij het opstarten, ziet er normaal uit. De stoomketel blijft niet meer lange tijd op 3 bar druk hangen.

Morgen nog maar verder proberen.

Op de eerste foto heb ik 1 van de afsluiters reeds verwijderd. Op de 2e foto zie je aan de linkerkant van de boiler de metaalkleurige schroef met daaruit de rode draad, die kon ik nog niet los krijgen. De beide afsluiters aan de rechterkant heb ik vervangen Op de derde foto de oude en de nieuwe gicar box.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Terug naar het Filter, Moccamaster, Hario, Brewista, Comandante

Op de kast staat Ascaso, La Pavoni, AMA Milano, Bialetti en Peugeot

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Madencio » wo 24 mar 2021, 08:18

Hoi allemaal,
Sinds vanochtend heb ik een klein probleempje met de MaraX. Na het zetten van een espresso gaf hij aan dat er te weinig water was, en na het vullen van de waterbak geeft de machine nog steeds dezelfde melding. Hij knippert dus de hele tijd met het rechterlichtje terwijl de waterreservoir vol is. Ik heb geprobeerd het te legen en te hervullen, maar tevergeefs. Iemand anders die hier ook mee te maken heeft gehad?
Lelit Bianca / Eureka Mignon XL

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Madencio » do 01 apr 2021, 17:05

Hoi allemaal,
Sinds vanochtend heb ik een klein probleempje met de MaraX. Na het zetten van een espresso gaf hij aan dat er te weinig water was, en na het vullen van de waterbak geeft de machine nog steeds dezelfde melding. Hij knippert dus de hele tijd met het rechterlichtje terwijl de waterreservoir vol is. Ik heb geprobeerd het te legen en te hervullen, maar tevergeefs. Iemand anders die hier ook mee te maken heeft gehad?
Hoihoi, ik wilde even zeggen dat het probleem al verholpen is! Ik heb de mannen van Het Hoofdkwartier gebeld en mocht de machine direct bij ze achterlaten. Ze lieten mij weten dat het om wat vervuiling in het reservoir was, dus eigenlijk was het probleem de ochtend erna al opgelost.
Lelit Bianca / Eureka Mignon XL

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » do 01 apr 2021, 17:11

Goed dat je het (af)meldt!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron