De nieuwe Lelit Mara X!

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor BucharestBlues » wo 13 jan 2021, 08:35

Ik heb trouwens ook nog een vraag aan alle MaraX eigenaren: op hoeveel druk staat jullie machine op het moment? Standaard heeft de mijne op ongeveer 10.5 bar geopereerd, maar was benieuwd hoe jullie machine staat afgesteld. Is het een idee om dat ook nog terug te brengen naar 9 bar? Heb bijvoorbeeld wat video's gezien van mensen die hem nieuw hebben gekocht waar het wel direct op 9 bar stond.
Ook 10.5. Dat is ook zo’n beetje se druk waarbij de overloop gaat druppel als ik tijdens het zetten op 10.5 uitkom.

Broe
Berichten: 16
Lid geworden op: za 01 feb 2020, 11:30

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Broe » wo 13 jan 2021, 08:46

Ik heb ergens gelezen dat de druk op de puck wel 9 bar is als de pompdrukmeter op 10,5 staat. Dus ik heb hem ook maar laten staan. Er komen in ieder geval prima bakjes uit. ;)

ahuitema
Berichten: 45
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 22:28

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor ahuitema » wo 13 jan 2021, 09:05

Bij mij tikt ie' 9 en een kwart aan.

Maar ik vraag me wel af hoe precies de drukmeter zelf is.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » wo 13 jan 2021, 09:43

Er zit wel eens wat afwijking tussen de stand van de OPV en natuurlijk verschillend gekalibreerde drukmeters. Je kunt de maximale druk ook makkelijk zelf aanpassen als je het leuk vind om te experimenteren maar hier merkte we erg weinig verschil.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Madencio » wo 13 jan 2021, 11:09

Top, bedankt voor jullie antwoorden. Dan laat ik hem gewoon staan op waar hij nu staat.
Lelit Bianca / Eureka Mignon XL

Gebruikersavatar
manofwilder
Berichten: 25
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:21
Locatie: Meppel

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor manofwilder » zo 28 feb 2021, 21:37

Sinds kort heb ik ook een MaraX en heb er gelijk een Eureka Specialita bijgekocht. Heb wat minder geluk met de MaraX. Als de machine in de coffee stand staat en ik heb hem vanuit koud aangezet gaat hij in het midden aan de voorkant van de machine, eerst water uit de machine laten lopen om vervolgens de hele machine onder stoom te zetten. De druk van de boiler gaat dan richting 3 bar. Door water of stoom uit de boiler te laten lopen zakt de druk en daarna doet het zich niet meer op de wijze voor. Wel blijft de machine een beetje pruttelen. Ik mocht van de leverancier de machine open schroeven, binnen is echter niets (afwijkends) te zien behalve dat ik er daardoor achter kwam dat er een plastic leiding naar het midden, aan de voorkant van de machine loopt. Op stand 0 (hx stand) gebeurt het niet. Ik las al op een aantal andere fora dat er meer eigenaren van de nieuwste versie (geleverd begin 2021) van de MaraX zijn die ook een soortgelijk probleem hebben. Service van Lelit schijnt goed te zijn.Afbeelding

Sent from my LM-G710 using Tapatalk

Terug naar het Filter, Moccamaster, Hario, Brewista, Comandante
Op de kast staat Ascaso, La Pavoni, AMA Milano, Bialetti en Peugeot

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor bobbee » zo 28 feb 2021, 21:59

Mooie setup maar balen van het euvel. Hoe nu verder?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » ma 01 mar 2021, 08:00

Vaag, ik heb er nog nooit van gehoord. Hoewel je volgens mij met meer dan één probleem te maken lijkt te hebben zou lucht in het systeem de veroorzaker hiervan kunnen zijn.
ik hoop dat jullie het snel op kunnen lossen.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Keyser » ma 01 mar 2021, 11:20

Ik heb een tijd terug na het vervangen van het kalkfilter gehad dat mijn strega door bleef verwarmen. Resulteerde in een blijvend borrelend geluid (koken). Ik denk zelf dat dit kwam doordat ik het filter niet lang genoeg in het water had laten staan om het lucht eruit te laten gaan.
Waarschijnlijk heeft hij toen lucht opgezogen. Ik had het toen opgelost door het water via de waterkraan uit de boiler te halen, waardoor hij zich opnieuw ging vullen. En heb wat af gestoomd. Zou dit hetzelfde kunnen zijn als dat u heeft? Verder geen idee of mijn oplossing de juiste handeling is, maar het is niet meer terug gekomen.

Gebruikersavatar
manofwilder
Berichten: 25
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:21
Locatie: Meppel

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor manofwilder » ma 01 mar 2021, 18:56

De leverancier heeft alle gegevens doorgestuurd naar Lelit. Even afwachten. Lucht in het systeem was ook het eerste waar ik aan dacht. Ik heb een paar keer de watertap flink door laten lopen maar daar komt alleen maar kokend heet water uit. Ook het ontluchten via de stoomtip helpt niet. Ik heb ook geblindfilterd maar dat werkt gewoon goed en er gebeurt niets bijzonders.

Vanavond de machine op stand 0 (HX) gezet. Bij het opwarmen gaat de stoomboiler niet verder dan 1 bar en blijft daar op staan als hij op temperatuur is. Alleen komt er nog redelijk wat water uit het front (in het midden) in de drip tray, is dat normaal, hebben anderen dat ook? Alles lijkt nu normaal , morgen maar weer eens proberen.



Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk


Terug naar het Filter, Moccamaster, Hario, Brewista, Comandante

Op de kast staat Ascaso, La Pavoni, AMA Milano, Bialetti en Peugeot


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten

cron