Brewtus IV modificaties (rotatiepomp en E61 groep vervangen)

iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Brewtus IV modificaties (rotatiepomp en E61 groep vervangen)

Berichtdoor iloveoxytocin » wo 29 jul 2020, 13:18

Ter toevoeging: het loont ook de moeite om, als je eenmaal bezig bent met interne mods, de buitenkant ook aan te pakken. Ik wilde al lange tijd een fietsframe laten poedercoaten maar daar kwam helaas wat tussen. Nu dacht ik, geinspireerd op de zwarte BrewtusIV van de jongens van vanpommeren: waarom niet ook zo iets wagen? Al dat chroom geweld vond ik iets te opvallend in de keuken, dus liever iets zachter voor de ogen.

Daar ik, met pas toegepaste interne mods, liever niet de hele machine weer wilde demonteren (en geen lekkere espresso zou kunnen drinken!) heb ik alleen de externe panelen weggebracht. Het stuk van het frame waarop de waterbak ligt, is helaas niet demonteerbaar, dus bij de metaalwinkel te Utrecht heb ik een stuk op maat laten maken (40eu plm, of 20eu voor twee stukken 2mm RVS dat je zelf met een haakse slijper in de juiste vorm masseert). Voordeel hiervan: de trayhouder is nu 'flush' met het grote achterpaneel. Niet dat het praktisch boeit, maar het ziet er wel heel strak uit nu (IMO!). Het stuk meet 163 x 85 x 2mm. De uitsparing aan de voorzijde (voor-onder) is een kwart-cirkel en lipje van radius plm 15mm en 3.5mm. Met karton knip je eenvoudig een mal op maat die je meeneemt.
IMG_8127.JPG
Deze heb ik er later met metaallijm (8eu) op gezet mbv klemmen.
IMG_8069.JPG
Het stralen en poedercoaten heb ik door Van Rijn in Utrecht laten doen, dit koste me 40eu. Mogelijk is hier iets afgegaan gezien de extra panelen een kras bevatten. Ik heb hier duidelijk aangegeven welke kanten buiten moesten maar geef dit, als je het gaat doen, op papier mee, want het lijkt me intens werk. De kleur is RAL9010 en met satijnen finish, net zoals de Marzocco's :-)

En, als je toch bezig bent, waarom niet ook wat houten accenten toepassen...
IMG_8125.JPG
Om het geluid wat te dempen en je laklaag te beschermen kan je siliconen bakmatten kopen en met een stanleymes en 8mm leerpons bewerken om het passend te maken. Het is niet alleen stiller voor je huisgenoten als je kopjes erbovenop plaatst, maar het geeft ook een luxer, degelijker gevoel. Deze matten heb ik bij de Betsies voor 14eu gehaald. Voor de driptray is het handig om de vorm te traceren op een A4 met stiften en daarbovenop de nieuwe te-punchen mat legt. Leerponsen zijn bij de pipoos voor 8eu te krijgen.
IMG_8126.JPG
Hopelijk kan dit ook iemand anders inspireren!
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Brewtus IV modificaties (rotatiepomp en E61 groep vervangen)

Berichtdoor Keyser » wo 29 jul 2020, 23:59

Leuk gedaan hoor! Valt qua prijs allemaal erg mee. Beperkt het matje alleen met de warmte afgifte aan de kopjes?
En mag ik vragen waar je die houten onderdelen hebt besteld?

iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Brewtus IV modificaties (rotatiepomp en E61 groep vervangen)

Berichtdoor iloveoxytocin » do 30 jul 2020, 10:23

Leuk gedaan hoor! Valt qua prijs allemaal erg mee. Beperkt het matje alleen met de warmte afgifte aan de kopjes?
En mag ik vragen waar je die houten onderdelen hebt besteld?
Matje is, als je het aanraakt, wel iets koeler dan naakt metaal, dus ik wel minder warmteoverdracht via geleiding. Echter, door de gesneden sleuven heb je alsnog warmteoverdracht door convectie (heteluchtstroom). Ik heb, om de motor te kunnen monteren, het interne stuk frame er uit moeten halen, en heb gemerkt dat het daardoor wel warmer wordt bovenop.

De houten onderdelen heb ik bij drtrading besteld, totaal 75eu (zie bijv hun zoekresultaten voor walnoot voor een lijstje). Ik overwoog het eerst zelf te gaan draaien maar de lokale houtwerkplek is voorlopig nog dicht, naar mijn begrip. En het werken met een tap voor houtwerk lijkt mij risicovol voor het hout, dus de prijs is het mij waard.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron