Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

tvanarnhem
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 23:11

Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor tvanarnhem » ma 27 jul 2020, 22:39

Dag koffieliefhebbers. Van een oude ECM Cellini ben ik overgestapt naar een recentere Expobar Brewtus IV (van eind 2016). De machine bevalt me zeer goed, alleen merk ik een duidelijk verschil t.o.v. de Cellini. Waar ik bij deze laatste binnen mum van tijd met een soepel pols beweging de stoom knop open kon draaien voor maximale stoomkracht, kost dit bij de Brewtus beduidend meer moeite. Ik moet met mijn hand de knop volledig vastgrijpen en handmatig een heel aantal keer ‘rond duwen’ om volledige stoomkracht te krijgen: vervelend! Weet iemand of, en zo ja hoe, dit ‘ronddraaien’ van de stoomknop soepeler kan worden? Gek genoeg kon ik hier online zeer weinig over vinden, terwijl ik niet denk dat ik de eerste ben met dit probleem? Alvast dank!

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor HanR » ma 27 jul 2020, 22:54

Bij de Brewtus plakt de pakking nogal.
Als het goed is merk je dit alleen bij het losdraaien. Verder gewoon de draad even smeren.
Nieuwe pakking kan altijd nog.
Dat je meer omwentelingen nodig hebt ligt aan de fijnheid van de draad. Dat is een keuze.
Je kan ook andere kranen op je Brewtus zetten.
Er is van alles mogelijk.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor iloveoxytocin » wo 29 jul 2020, 12:55

Idd, net zoals HanR zegt: demonteren en de draad smeren. Ik liep recent tegen hetzelfde aan (ook Brewtus IV) en heb beide kranen gesmeerd - hierna liepen ze echt weer soepeltjes. Je hebt nodig een kruiskopschroevendraaier, een engelse sleutel, en hittebestendig smeermiddel (bij een koffiezaak te krijgen, zoals van pommeren of drtrading). Je draait eerst de schroef los, haalt de zwarte draaiknop er af, dan de 'kop' losdraaien mbv engelse sleutel en dan kan je zo de pin lostrekken waarop je de schroefdraad moet smeren. Maak 'm ook even schoon met een vetoplossend middel (wasbenzine) om mogelijke prut te verwijderen (ijzerdeeltjes etc).

Voor het feit dat je moet draaien voor je stoom: dat hoort bij die kraan. Er bestaan kranen die met een halve slag open gaan, daar kan je op zoeken. Ik ben recent overgestapt op deze push kraan, en ik moet zeggen: het is het geld meeeeer dan waard. Van Pommeren heeft een iets kortere in store maar die kost ook 2x zoveel.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor HanR » wo 29 jul 2020, 13:59

Ik heb er op dit moment maar 1 liggen. Ik kan ze echter voor je bestellen voor een "forumprijs".

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


tvanarnhem
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 23:11

Re: Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor tvanarnhem » vr 07 aug 2020, 12:36

Hartelijk dank allen voor jullie tips. Ik heb een tube smeermiddel bij Van Pommeren gehaald en de resultaten zijn geweldig, hij draait weer vloeiend als nieuw. Mogelijk dat ik later inderdaad nog eens een ‘hendel’ stoomkraan erop ga zetten, maar voor nu ben ik meer dan tevreden. Voor mensen die in de toekomst hetzelfde probleem tegenkomen: deze video van Whole Latte Love was voor mij erg behulpzaam: https://youtu.be/7_n93qup16Y

tvanarnhem
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 23:11

Re: Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor tvanarnhem » di 09 mar 2021, 08:49

Ik heb er op dit moment maar 1 liggen. Ik kan ze echter voor je bestellen voor een "forumprijs".

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Hoi HanR, staat dit aanbod nog? Heb je ze op voorraad? Moet nog een aantal extra onderdelen bijbestellen, wellicht kan ik dat ook gelijk bij jou doen. Zal ik je even een privebericht sturen?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor HanR » di 09 mar 2021, 09:07

Doe inderdaad maar even per pb.
Er zijn meerdere opties.

tvanarnhem
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 23:11

Re: Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor tvanarnhem » di 09 mar 2021, 12:18

Doe inderdaad maar even per pb.
Er zijn meerdere opties.
Zit in je inbox!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

KeesKoffie
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 jan 2021, 11:20

Re: Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor KeesKoffie » di 09 mar 2021, 13:24

Even off-topic: Eén van de redenen dat ik erg blij ben met mijn Bezzera: standaard pushkranen voor stoom en heet water. 8-)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Draaiknop voor stoom soepeler / vloeiender laten draaien

Berichtdoor Keyser » di 09 mar 2021, 13:34

Ik vind ze ook handig, maar het enige nadeel vind ik dat ze soms verdraaien waardoor je ze opeens in een andere hoek op vast-open moet zetten. Ze daarna weer goed draaien vind ik een hoop gepriegel.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten

cron