Puck tegen douche

HuibN
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor HuibN » wo 30 sep 2020, 14:08

Ook bedankt! Gevonden. Niet waar de letters voor staan maar wel wat het inhoudt.
Ja, techniek ken ik. Helpt ook niet. Het maalsel van de NZ is sowieso zonder klontjes en ik schud en tik altijd flink als ik het bekertje omkiep in het bakje.
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor Keyser » wo 30 sep 2020, 15:13

Ik vind het een bijzonder probleem. Zelf ken ik dit probleem niet met mijn Niche i.c.m. mijn Strega. Er komen mooie koekjes uit. Heb je jouw vorige molen nog? Zo ja, probeer het anders nog eens of die echt niet dezelfde "klachten" geeft.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor GuidovW » wo 30 sep 2020, 15:33

Ook bedankt! Gevonden. Niet waar de letters voor staan maar wel wat het inhoudt.
Ja, techniek ken ik. Helpt ook niet. Het maalsel van de NZ is sowieso zonder klontjes en ik schud en tik altijd flink als ik het bekertje omkiep in het bakje.

O sorry, WDT staat voor Weiss Distribution Technique.
Een video vind je hier: https://www.youtube.com/watch?v=II8v2eEJlRY.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor fransg » wo 30 sep 2020, 15:39

Na de extractie zie ik als deze niet tegen de douche aan zit, dat de puck omhoog is gekomen en kan ik deze weer terugduwen na de bodem van het bakje.
De puck is dus niet enorm in volume toegenomen, maar schuift makkelijker omhoog dan je gewend was.
Ik gebruik Pullman leveler en Big Step tamper.
Klinkt alsof het maalsel net iets anders reageert en niet zo aan de zijwand vastgeklemd als eerst.

Klinkt ook als geen enkel probleem.

Is je tamper wel perfect passend?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HuibN
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor HuibN » wo 30 sep 2020, 16:47

Na de extractie zie ik als deze niet tegen de douche aan zit, dat de puck omhoog is gekomen en kan ik deze weer terugduwen na de bodem van het bakje.

Ik gebruik Pullman leveler en Big Step tamper.
Is je tamper wel perfect passend?
Ja, een paar maanden geleden het complete systeem van Pullman, bakje 17-19gr., Big Step tamper en leveler gekocht. Was best een paar centen :roll:
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor fransg » wo 30 sep 2020, 17:58

Ja, een paar maanden geleden het complete systeem van Pullman, bakje 17-19gr., Big Step tamper en leveler gekocht. Was best een paar centen :roll:
dat het kostbaar was betekent niet dat het ook goed is -- en er gaat in jouw ervaring iets niet goed...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HuibN
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor HuibN » do 01 okt 2020, 09:54

Gisteren in mijn oude molen verschillende maalsels gemaakt van fijn tot grof. Iedere keer kwam de puck er mooi uit zoals ik gewend was. Het moet toch iets zijn met de NZ maalsel.
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Martyn
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 15 feb 2019, 13:11

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor Martyn » za 03 okt 2020, 11:29

Ervaar iets vergelijkbaars met mijn Niche icm IMS 17 grams bakje tov standaard Rocket filterbakje.

Bij sommige koffies blijft de puck hangen aan douchescherm. Aanpassing van maalgraad / hoeveel gr. koffie lijkt niets uit te maken. Schatting was dat het opgegeven moment 1 op de 5 a 6 koffies was met bepaalde koffiesoorten (wat ik mij herinner was dat het regelmatig bij de Columbia van het Hoofdkwartier gebeurde)

Wat ik nu doe is 1 sec even de pomp aan en uit en dan de filterdrager eruit; kleine handeling maar nu geen last meer van..

HuibN
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor HuibN » zo 04 okt 2020, 18:14

Het lijkt nu te stoppen. Laatste 6 pucks bleven in het bakje en kwamen er redelijk goed uit. Misschien dat de nieuwe schijven van de NZ iets zijn versleten en een ander maalsel produceren?!
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor fransg » zo 04 okt 2020, 18:23

Goed om in de gaten te houden en te blijven melden, interessant als het uiteindelijk 'vanzelf' beter blijkt te gaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten

cron