Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor turboyeast » vr 27 nov 2020, 15:29

LS.,
Ik heb de laatste tijd zitten spelen met de thermodynamica van mijn Izzo Vivi met E61 groep. Het is een wat ouder beestje met een XP110 presso en een horizontale boiler (op ~1 bar). Sensor op de E61 groep en in de puck....rocksolid results. In de "idle" toestand balanceert de temperatuur van de groep op zo'n 94 graden. Als ik géén HX-flush uitvoer, dan schiet de temperatuur in de puck naar boven tot zo'n 98 graden. Als ik wel een HX-flush uitvoer, dan blijft de temperatuur in de puck net onder de 90 graden.
Valt eigenlijk weinig meer aan te verbeteren, hoewel ik een PID In de kast heb liggen....

Ik zie tegenwoordig dat steeds meer nieuwe machines (alle Rockets), uitgerust zijn met een PID. Voor de dubbele boiler machines kan ik daar nog wel inkomen, maar voor HX machines?

https://www.seattlecoffeegear.com/blog/ ... -plus-pid/

Is dit een ordinair marketing-item of heeft dit écht toegevoegde waarde?
Ben benieuwd.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor fransg » vr 27 nov 2020, 15:34

PID is nergens voor nodig. Maakt minder geluid dan pressostaat, dat wel maar de boiler hoor je nog steeds opwarmen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor bvds » vr 27 nov 2020, 16:50

Eens. PID op een E61 HX is onzin. Onnodig duur en slijtage gevoelig. Zeker als het kastje op een heet plekje zit. Een Sirai maakt een irrirante klik klak sound. Een Mater hoor je nauwelijks en kost maar een paar tientjes.

Een klein voordeel van de PID kan zijn dat het bijstellen van de druk net wat makkelijker en sneller gaat. Maar hoe vaak doe je dat op een HX? En een pressostaat laat zich met een schroevendraaiertje makkelijk bijstellen. Afhankelijk van de swing kan het zinvol zijn om op een HX met pressostaat het moment dat je begint te stomen te timen. Als laatste hebben de moderne PID displays tegenwoordig vaak een shot timer. Lekker belangrijk.

Kortom meer nice dan need to have. Of wellicht eerder not nice to have...maar daar kom je vooral achter als je PID kaduuk...dat ga je namelijk niet voor een paar tientjes fixen.

Iemand enig idee hoe vaak kapotte PID's voorkomen op dit soort machines?

@Turboyeast: Die Izzo die je hebt is fraai. Degelijk en opgeruimd binnenwerk en dikke RVS behuizing. Zelfs de lekbak is solide!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor fransg » vr 27 nov 2020, 17:13

Iemand enig idee hoe vaak kapotte PID's voorkomen op dit soort machines?
In de Rockets gaan ze langer mee dan Peter van kafko had verwacht.

De illusie van 'precies afgesteld' vind ik vooral een nadeel. Mensen kopen dat en denken dat ze heel exact weten welke zet-temp ze nu hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor HanR » vr 27 nov 2020, 20:12

Met dit verschil dat Rocket in de gebruikershandleiding keurig een tabel heeft staan, wat bij een bepaalde pid instelling, bij benadering de temperatuur van het zoetwater is.
Expobar en volgens mij ook Bezzera stellen dat het getalletje op het display de "brewtemperature" is.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor turboyeast » vr 27 nov 2020, 20:45

Met dit verschil dat Rocket in de gebruikershandleiding keurig een tabel heeft staan, wat bij een bepaalde pid instelling, bij benadering de temperatuur van het zoetwater is.
Expobar en volgens mij ook Bezzera stellen dat het getalletje op het display de "brewtemperature" is.
Kijk, dat is een interessante toevoeging. Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat een PID (nauwkeurig op één decimaal) gebruikt wordt om het water in de boiler te meten en dat met onderstaande tabel de groep temperatuur afgeleid kan worden. Het lijkt me dat hier op zichzelf een onnauwkeurigheid in zit, en daarbij...de groep kan best wel thermische variatie incasseren (sterker nog, daar is-ie voor gebouwd).

Op zichzelf is dit alles natuurlijk bijzonder boeiend. Meestal (aldus Rocket) zetten fabricanten dus een afgeleide temperatuur op de PID. Als je er dieper over nadenkt is dit natuurlijk bijzonder vreemd.

Het valt me op dat de laatste tijd relatief veel starters vragen om een aankoopadvies. Ik kan me ook goed voorstellen dat een PID aantrekkelijk lijkt voor starters die door de bomen het bos niet meer zien.

Ga ik te kort door de bocht als ik concludeer dat:
Een PID op een HX espressomachine niks toevoegt aan het temperatuurmanagement (ten opzichte van een drukschakelaar);
Een PID de prijs van een HX espressomachine onnodig hoger maakt;
Een PID in een HX espressomachine een risico vormt op relatief hoge kosten als deze kapot gaat (buiten de garantieperiode).

Zo nee, dan lijkt me dit bruikbaar advies voor de starters.
Cheers, TY
Capture.JPG
Bron: https://www.seattlecoffeegear.com/asset ... manual.pdf
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor Marcje » za 28 nov 2020, 11:48

Ik vind dit ook altijd wel een interessante discussie. Ik ben het er mee eens dat een PID niet heel veel brengt op een HX machine, maar aangezien het water in de boiler wel altijd binnen plm 1grC constant is, versus plm 5grC met een pressostaat, is het wel beterder.
Ga je het proeven? Ik denk het niet.

Ik vraag me ook af of een PID daadwerkelijk vaker kapot gaat dan een pressostaat. Ik heb ook nog een Rancilio Silvia staan met een Chinese PID die pal naast de boiler zit en die doet het prima. En de prijs van 18euro is vergelijkbaar met een pressostaat.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat ik m'n Strega van 2 PID's ga voorzien (boiler + groep).
Niet omdat de koffie dan beter smaakt, maar omdat ik het leuk vind om te prutsen!
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor fransg » za 28 nov 2020, 12:04

omdat ik het leuk vind om te prutsen!
Dat is de beste reden!

Ik had ook veel genoegen met het bouwen van de peperdure externe PID voor mijn Pavoni, jaren geleden. En het voordeel ervan is dat die PID intussen fijn dienst doet aan een hetelucht koffiebrander waar die veel beter tot zijn recht komt, want meer complex werk te doen krijgt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor Marcje » za 28 nov 2020, 12:41

Niks leuker dan onevenredig veel moeite stoppen in iets wat niemand bemerkt ;-)
dus...

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor bvds » za 28 nov 2020, 12:41

Ik vraag me ook af of een PID daadwerkelijk vaker kapot gaat dan een pressostaat. Ik heb ook nog een Rancilio Silvia staan met een Chinese PID die pal naast de boiler zit en die doet het prima. En de prijs van 18euro is vergelijkbaar met een pressostaat
Alleen als je een Rocket hebt met een defecte PID gaat reparatie d.w.z. vervanging heel wat meer kosten. Geen idee wat zo iets bij een betrouwbaar adres als Kafko kost.

DIY is natuurlijk goedkoper maar moet je ook wel willen of kunnen. Een Mater pressostaatje draai ik er met mijn twee linker handjes in. Ik geloof niet dat ik zelf aan de gang zou gaan met een Chinese PID als die op mijn Rocket (die ik niet heb) kapot zou gaan.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron