Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor Marcje » zo 29 nov 2020, 10:32


Ik proef sowieso bijna niks meer. :D
Wat erger is en waar ik vannacht slecht van geslapen heb.
Wist jij dat de linker tankdop van huidige Harleys een dummy is?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zag het gisteren. Heb in een deuk gelegen.
Nee, wist ik niet! Er is blijkbaar niets meer heilig.
Hoe is het eigenlijk met je FLH...?
dus...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor Pti » zo 29 nov 2020, 10:40


Nogmaals, ik ben het er ook zeker mee eens dat je het met een HX machine niet gaat proeven, maar ik denk alleen niet dat het 'slechter' is. Onder de streep wordt de temperatuursregeling gewoon nauwkeuriger.
Niet slechter, niet te proeven, wel duurder wel faal-gevoeliger.

Ik snap je standpunt, maar dan zet ik liever een sproeier van 50cent in de boilervulleiding om die af te remmen en het inkakken te voorkomen.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor cremalover » zo 29 nov 2020, 11:27


Ik proef sowieso bijna niks meer. :D
Wat erger is en waar ik vannacht slecht van geslapen heb.
Wist jij dat de linker tankdop van huidige Harleys een dummy is?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zag het gisteren. Heb in een deuk gelegen.
Nee, wist ik niet! Er is blijkbaar niets meer heilig.
Hoe is het eigenlijk met je FLH...?
Die ga ik dit voorjaar op startmotor ombouwen. Andere tandwielen voor en achter zodat ik lekker 2 inch verlaagd kan blijven rijden. Nieuw pinion gear omdat ik wat speling op mijn pinion/ camshaft heb. En een integraalhelm kopen in de hoop dat ik wat minder last van de wind heb.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor GuidovW » zo 29 nov 2020, 17:37

OK, maar de boiler temperatuur van een HX machine is toch op stoom temperatuur?
Dus 120 graden of zo.

En de HX houdt de groep op temperatuur d.m.v. thermosiphon werking.
Waarom zou ik die stoomboiler met een PID regeling willen uitrusten als de temperatuur voor de stoom er niet zo toe doet en de temperatuur van de groep er niet direct mee geregeld wordt? :ugeek:

Of moet ik nog wat bijleren m.b.t. de werking :idea:

In de boiler hebben het water en de stoom dezelfde temperatuur, en is er een relatie tussen druk en temperatuur volgens de 'stoomtabel' (die geldt voor verzadigd stoom).
Ziet er zo uit:


stoomtabel.jpg

De pressostaat 'regelt' de temperatuur van de boiler, op basis van de druk die hij meet.
Hij schakelt het heater element bij bv 1 bar 'aan', dan is de temperatuur van het water en stoom plm 100grC.
De heater gaat aan, dus de temperatuur loopt op, en daarmee ook de druk.
Bij bv 1.5 bar (instelbaar) schakelt de pressostaat (klik) de heater weer 'uit'. De druk is dan volgens de tabel 111 grC.
Dus het water + stoom binnen de boiler gaat steeds op- en neer tussen 100 en 111 grC. Of iets minder, als je hem eerder laat schakelen.

Met een PID blijft het water + stoom op vrijwel dezelfde (instelbare) temperatuur, en heeft dus niet de schommeling (dode band) die je met een pressostaat hebt.

Vervolgens krijg je bij het zetten weer de invloed van de HX en de kop, waardoor die nauwkeurige regeling van de boiler temperatuur weer enigszins teniet wordt gedaan. Je moet dus bijvoorbeeld nog steeds flushen.
Maar onnauwkeuriger word het met een PID volgens mij niet.

Bij een systeem zonder HX heeft een PID wel echt toegvoegde waarde. Bij een Rancilio Silvia bijvoorbeeld drink je het boiler water, en die temperatuur wordt met thermostaatjes geregeld en heeft een behoorlijk grote dode band, die je echt proeft als je 'op het verkeerde moment' van de cyclus koffie zet. Met een PID voorkom je dat.
Bij een dual boiler systeem heb je geen invloed van een HX en zou ik altijd een systeem met PID nemen.

Ergo, imho lost een PID niet alles op en moet je je machine nog steeds leren gebruiken, maar het is niet minder goed dan een pressostaat.

Dank voor je uitleg, volgens mij zijn we het wel aardig eens. :P

Nog ter aanvulling; de stoomtabel geeft absolute waardes weer, de meter op je apparaat meer relatieve waardes.
M.a.w., als de stoomtabel 1 bar en 100 graden weergeeft, geeft je meter nog steeds 0 bar aan, omdat dat de atmosferische druk is.
Als je meter op 1 bar staat, is je boiler water dus 120 graden Celsius. :idea:

Om die reden lijkt me een PiD op een HX niet veel/geen waarde toe te voegen aan de temperatuur van de groep.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor Marcje » zo 29 nov 2020, 19:04


Dank voor je uitleg, volgens mij zijn we het wel aardig eens. :P

Nog ter aanvulling; de stoomtabel geeft absolute waardes weer, de meter op je apparaat meer relatieve waardes.
M.a.w., als de stoomtabel 1 bar en 100 graden weergeeft, geeft je meter nog steeds 0 bar aan, omdat dat de atmosferische druk is.
Als je meter op 1 bar staat, is je boiler water dus 120 graden Celsius. :idea:

Om die reden lijkt me een PiD op een HX niet veel/geen waarde toe te voegen aan de temperatuur van de groep.

Je hebt helmaal gelijk, je moet idd 1 bar bij de meter op je apparaat optellen!
(het was niet slim van me om na een avondje doorzakken nog even bijdehand te doen... :oops: )

Hier de wat langere stoomtabel

stoomtabel 2.png
dus...

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor turboyeast » zo 29 nov 2020, 20:31

LS.,
Best wel goede discussie hier. Ik zag dat-ie in 2017 ook al een keer gevoerd is, maar met wat minder diepgang.
viewtopic.php?t=8604&start=10

Ik vind het boeiend dat op Home-Barista de PID wel degelijk als toegevoegde waarde wordt gezien, terwijl wij (nuchtere Hollanders) juist zeggen dat het vooral een marketing-verhaal is.
https://www.home-barista.com/espresso-m ... t3697.html

Ik ben het ermee eens dat een misstap in de "Tango" tussen de boiler en de warmtewisselaar nauwelijks een merkbaar effect zal hebben op de brewtemperature. Het lijkt me nuttig (aankoop)advies voor beginners...pak een machine met warmtewisselaar (HX) vooral zonder PID (dat zou euro's moeten schelen) en als de wens écht uitgaat naar temperatuurstabiliteit, neem dan een machine met enkele boiler/zonder HX of een dubbele boiler gecombineerd met een PID.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor bvds » zo 29 nov 2020, 21:08

Het lijkt me nuttig (aankoop)advies voor beginners...pak een machine met warmtewisselaar (HX) vooral zonder PID (dat zou euro's moeten schelen) en als de wens écht uitgaat naar temperatuurstabiliteit, neem dan een machine met enkele boiler/zonder HX of een dubbele boiler gecombineerd met een PID
Prima advies. Met dien verstande je ook op een E61 machine met singel of dual boiler met PID erop niet op de graad nauwkeurig de extractietemperatuur kan bepalen. Daarvoor moet je een verzadigde groep kopen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor Pti » ma 30 nov 2020, 11:39

LS.,
Best wel goede discussie hier. Ik zag dat-ie in 2017 ook al een keer gevoerd is, maar met wat minder diepgang.
viewtopic.php?t=8604&start=10
Prachtig ook om Erik82 met zn botte en absolute schrijfstijl weer eens een topic in korte zinnen tot conclusie te zien brengen! Wat een gemis.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Waarom een PID op een HX machine met een E61 groep?

Berichtdoor cremalover » ma 30 nov 2020, 11:46

LS.,
Best wel goede discussie hier. Ik zag dat-ie in 2017 ook al een keer gevoerd is, maar met wat minder diepgang.
viewtopic.php?t=8604&start=10
Prachtig ook om Erik82 met zn botte en absolute schrijfstijl weer eens een topic in korte zinnen tot conclusie te zien brengen! Wat een gemis.
Subtiliteit en tact dienen vaak slechte meesters.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten

cron