Sage Barista Express | kan het of niet...?

ahuitema
Berichten: 45
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 22:28

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor ahuitema » za 16 jan 2021, 08:47

Ten opzichte van een Sage moet je er dan wel weer rekening mee houden dat deze machines (veel) meer tijd nodig hebben om op te warmen. De MaraX zit aan de korte kant van dit spectrum, en is na ongeveer 20 minuten gebruiksklaar. Maar 30+ minuten is geen uitzondering in deze categorie.

Overigens vaak goed op te lossen met een tijdschakelaar of slimme programmeerbare stekker. Enige voorwaarde is dat er een mechanische aan/uit schakelaar op zit.

Ik ben erg tevreden met mijn MaraX. Ga je geen spijt van krijgen!

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor jevendik » za 16 jan 2021, 08:52

Ik lees eigenlijk alleen maar goede dingen over de Mara X ja, dank voor het delen van de ervaringen en de tip over de tijdschakelaar!

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor jevendik » za 16 jan 2021, 21:05

Zo'n Ponte Vecchio Lusso blijf ik ook interessant vinden, ook nog eens ruim 300 euro goedkoper dan een Mara X:

https://www.coffeeitalia.nl/ponte-vecch ... zwart.html

Is alleen weinig over te vinden/lezen.

Maandag maar de knoop doorhakken Afbeelding

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor Verenjano » za 16 jan 2021, 21:34

De ervaringen zijn doorgaans erg positief, op homebarista staat een uitgebreid verhaal, als ik het goed heb.

Hebbes: https://www.home-barista.com/ponte-vecc ... eview.html

ik wil zelf graag de versie met twee groepen hebben.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor jevendik » zo 17 jan 2021, 08:20


De ervaringen zijn doorgaans erg positief.

ik wil zelf graag de versie met twee groepen hebben.
Ja klopt. Ik lees alleen wat over matige afwerking / bouwkwaliteit. En dat de druk soms aangepast moet worden?

Vraagje: wat voor machine gebruik jij nu? Zou een PVL een vervanging / upgrade zijn? En zo ja, waarom....?

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor Verenjano » zo 17 jan 2021, 08:36

Ik gebruik een la Pavoni europiccola van eind jaren 80. Ben ik heel tevreden mee, maar een Lusso zou vooral een upgrade zijn voor het maken van meerdere koppen koffie.

Er zijn redelijk wat periodes dat ik 2-3 keer per dag 4 koffies achter elkaar maak, waarvan 3 cappuccino’s. Dat is precies te doen met de Pavoni, maar dan is de boiler ook leeg. Want allemaal dubbele espresso. Dus er hoeft maar een extra persoon bij te komen en het is gehannes met de nespresso die op zolder staat.

En tegen de tijd dat ik de vierde espresso klaar heb, is de eerste weer een stuk afgekoeld. Nou komt daar hete melk in, dus dat compenseert, maar ideaal is het niet.

Met 2 groepen, grotere boiler en warmhoudplaat denk ik dat ik een stuk sneller warme drankjes op tafel heb staan voor meer mensen (wanneer dat nodig is), zonder me druk te maken over oververhitting.

En ik ben gek op hevelmachines, dus dat blijft sowieso. Er zijn natuurlijk mooiere, verfijndere machines, maar die zijn ook een stuk duurder.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor bvds » zo 17 jan 2021, 09:41

4 espresso's achter elkaar op een premillenium Pavoni zetten is een uitdaging. Los van de boiler vooral voor de temperatuur. Of heb je er een Bong's isolator plus koelring opgezet?

Inderdaad is een tweegroeps Lusso dan handiger. Vooral ook omdat je als de veer zijn werk doet je handjes vrij hebt. De Lusso overhit totaal niet.

Bedenk wel dat de PV het beste tot zijn recht komt voor kleine ristretto's!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor jevendik » zo 17 jan 2021, 10:14


Bedenk wel dat de PV het beste tot zijn recht komt voor kleine ristretto's!
Bedoel je dat de smaak minder wordt met een 1:2 ratio?

Of (alleen) dat je de hevel een paar keer op en neer moet doen?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor bvds » zo 17 jan 2021, 10:28

Voor 1:2 heb je dubbele pull nodig. 1:1.5 met Fellini gaf hij mij het beste resultaat qua smaak. De eerste halve pull als actieve preinfusie en daarna een volle slag.

Zoek je vooral clarity en gelaagdheid dan beter geen PV. Die benadrukt meer body en geeft een heerlijk romig mondgevoel. En tegelijk lekker mellow. Zeg maar comfort espresso.

Sorry voor het wollige taalgebruik maar kan het niet beter omschrijven.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor Verenjano » zo 17 jan 2021, 11:04

4 espresso's achter elkaar op een premillenium Pavoni zetten is een uitdaging. Los van de boiler vooral voor de temperatuur. Of heb je er een Bong's isolator plus koelring opgezet?

Inderdaad is een tweegroeps Lusso dan handiger. Vooral ook omdat je als de veer zijn werk doet je handjes vrij hebt. De Lusso overhit totaal niet.

Bedenk wel dat de PV het beste tot zijn recht komt voor kleine ristretto's!
Precies dat. Ik gebruik de bong isolator, maar geen koelring. Dat is wat mij betreft prima te doen, qua temperatuur. Maar misschien ben ik niet zo’n fijnproever als sommige mensen op dit forum Afbeelding

Wat betreft de hoeveelheid in het kopje is dat voor mij ook het grootste nadeel. Valt er nog wel een lekkere cappuccino mee te zetten zonder dat de koffie volledig wegvalt? Felini is dan onvermijdelijk, denk ik?

Daarom denk ik soms ook na over een tweedehands Strega, die ongeveer evenveel kost als een nieuwe lusso. Maar die is wel weer een stuk complexer en het charmante aan de hevelmachine vind ik de relatieve eenvoud en stilte tijdens het zetten.

Dus tja, keuze(stress) genoeg ;)
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron