Brewtus IV ploft

Guido_Steen
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 11:56

Brewtus IV ploft

Berichtdoor Guido_Steen » ma 25 jan 2021, 10:58

Hi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet zo goed of ik mijn vraag hier moet stellen. Ik heb sinds 2 jaar een espressomachine (Brewtus IV) maar sinds kort maakt hij een ploffend geluid als hij warm is. Ik ben een leek maar ik heb het vermoeden dat de boiler te veel druk op bouwt. Ik heb het apparaat altijd netjes onderhouden en ontkalkt.

Weet iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen?

Ik heb een filmpje gemaakt. https://vimeo.com/504301673

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Brewtus IV ploft

Berichtdoor HanR » ma 25 jan 2021, 11:06

Nieuwe pressostaat en al uw problemen zijn voorbij. Afgezien van de waardeloze Piri-Piri thermostaat die er in zit, staat de machine er om bekend, dat deze af en toe een pressostaat "oprookt".
Zelf goed te doen. Als u in de buurt van Rotterdam woont, mag u mij ook even een berichtje sturen.

Guido_Steen
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 11:56

Re: Brewtus IV ploft

Berichtdoor Guido_Steen » di 26 jan 2021, 07:53

Hartelijk dank voor uw reactie. Zijn er nog andere onderdelen die “minder goed” zijn die in dan beter gelijk mee kan vervangen? Ik heb destijds gekozen voor de brewtus voor de aantrekkelijke prijs aangezien dit mijn eerste machine is. Inmiddels helemaal enthousiast geworden over de hobby 😃

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Brewtus IV ploft

Berichtdoor HanR » di 26 jan 2021, 09:14

Wat verstaat u onder onderhoud?
Ontkalken is voor de kleine huis-tuin-en-keuken machines uitstekend. Bij een machine zoals de Brewtus, is het zorgen voor behandeld water de betere manier.

Zijn antivacuumventiel, niveausensor en opv al eens schoongemaakt?
Ringetjes van de groep kleppen vervangen, groep gesmeerd, opv opnieuw afgesteld?
Dergelijk groter onderhoud staat een interval van ongeveer 2 jaar voor.

Op uw andere vraag: het preventief vervangen van onderdelen is niet nodig. Dat het display van de pid regelaar en de box gemiddeld wat vaker sneuvelt dan bij andere machines klopt. Wat mij betreft:
Als alles werkt, niets aan doen.

tvanarnhem
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 23:11

Brewtus IV ploft

Berichtdoor tvanarnhem » zo 14 feb 2021, 01:04

Ik vermoed dat ik eenzelfde probleem heb! Af en toe slaat mijn pressostaat niet goed af. Normaliter zou hij 'uit' moeten gaan bij 1,25-1,3 bar, maar soms weet hij van geen stoppen. Al een paar keer nu kortsluiting gehad omdat hij boven de 1,5 bar uitkwam en stoom moet afblazen (letterlijk). Het gekke is dat hij het een dag later gewoon weer normaal kan doen en ik er dan een week geen last van heb.

Betekent dit een defecte pressostaat, of is zo'n dingetje op een of andere manier te repareren? De draaischijf waarmee ik hem moet verstellen draait enorm stroef (moet aardig was kracht zetten), dus ik zou bijna zeggen dat er mechanisch iets niet lekker / in de weg zit dat toch te verhelpen zou moeten zijn zonder hem helemaal te vervangen...

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Brewtus IV ploft

Berichtdoor HanR » zo 14 feb 2021, 10:06

Check altijd even de leiding tussen ketel en pressostaat. Deze kan ook geheel of gedeeltelijk verstopt zijn.

Repareren doe ik niet aan bij de kleine pressostaatjes. Van de Sirai pressostaten vervang ik vaak alleen het membraam.

tvanarnhem
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2019, 23:11

Re: Brewtus IV ploft

Berichtdoor tvanarnhem » wo 17 feb 2021, 11:41

Dank je HanR, ik heb de leiding even goed ontkalkt en schoongemaakt. Hij lijkt het nu weer gewoon normaal te doen. De tijd zal leren of dat ook echt zo is :-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron