Nanopresso/handpresso oid?

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor Aziraphale » wo 03 feb 2021, 20:19

Dankzij de sluiting van de scholen (minder leuk) en geboorteverlof (stuk leuker) zit ik momenteel thuis. Daardoor drink ik alleen nog maar mijn verse Fascino koffie uit mijn Jura en mijn weerzin tegen de "koffie" uit de DE automaat in de lerarenkamer wordt daardoor alleen maar groter. De catering heeft wel een machine waar bonen in gaan en dat is beter, maar toch niet hetzelfde als vers, dus ik wil eens kijken naar andere opties.

Nu kwam ik apparaatjes zoals de Nanopresso en Handpresso tegen en dat leek me wel wat. Thuis 's ochtends verse bonen malen en dan op school zelf snel een espresso maken die sowieso stukken beter is dan die instant drab. Is er iemand hier die ervaring heeft met dit soort apparaatjes en aan kan geven of het wat is?

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor Verenjano » wo 03 feb 2021, 23:18

Geen ervaring mee, maar ook wel eens over nagedacht voor op werk. Bij de Nanopresso kun je er met een opzetstuk ook nespresso cups in doen. Dat leek mij wel handig. Minder lekker dan vers gemalen, maar wel veel minder gedoe en geknoei :)
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor Barista74 » do 04 feb 2021, 07:21

Ik nam de handpresso altijd mee op vakantie. Het voordeel van deze versie is dat er losse koffie en ESE pods in kunnen. De losse koffie vind ik wel wat gedoe in zo'n klein bakje. Ik heb ooit eens de manopresso getest, zelfde als nanopresso, maar dan anders. Het voordeel van deze versie is dat je het apparaat pas op druk brengt als je koffie gaat zetten en niet van te voren.

Is filter ook een optie voor je? Gewoon zelf malen en opschenken in een V60, of een Aeropress (to go)

Qua handpresso of nanopresso, zou ik in in ieder geval gaan voor een waar je ESE pods in kan doen. Deze zijn 'vers' te bestellen bij bijvoorbeeld Brandmeesters en Boot koffie. Maar andere branders hebben deze ook wel.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor Aziraphale » do 04 feb 2021, 12:53

An sich is filter wel een optie, maar ik las ook verhalen over de aeropress dat je dan met een weegschaal op pad zou moeten om de juiste hoeveelheid koffie te hebben. Komt bij dat ik erg graag koffie met een crema laagje drink, sinds ik mij Jura gewend ben. :) Ik heb ook een tijdje een Bialetti potje gehad en dat beviel me totaal niet.

Voor de Nanopresso wou ik er dan de Barista kit bij hebben om een wat grotere kop te kunnen zetten en dan eventueel ook die variant voor Nespresso cups. Ik zou dan ook herbruikbare cups kunnen pakken en die met mijn eigen koffie vullen, dacht ik. Dan heb ik toch hetzelfde idee als met ESE pods?

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor Barista74 » do 04 feb 2021, 13:01

Het is me nooit echt gelukt om echte crema te krijgen met deze dingen. Of je moet koffie met robusta gebruiken.

Afwegen en malen kan je thuis doen, maar ik weet niet of het handig.

Wij van WC eend hebben een leuke blog gevonden: https://www.koffiestrateeg.nl/2018/03/o ... anopresso/ misschien heb je er wat aan.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor Aziraphale » do 04 feb 2021, 13:17

Interessant blog! Hebben wij van WC Eend toevallig ook een vergelijking gemaakt met de Aeropress? ;) Ik ben toch wel benieuwd wat dat qua smaak voor verschil maakt ten opzichte van de Nano/Handpresso varianten. Sowieso was ik van plan om thuis een voorraadje te malen en dat dan op school neer te zetten, want de hele tijd alles heen en weer slepen is ook niet wat.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor Barista74 » do 04 feb 2021, 13:24

Nee geen vergelijk met de aeropress. Ik schuif dat zelf onder de filterkoffies, maar de aeropress is een wereld op zich met aparte kampioenschappen.

Maar goed idee, om daar eens over te schrijven.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor Keyser » do 04 feb 2021, 15:20

Ik heb zelf beide apparaten.

Met de nanopresso lukte het mij niet gelijk lekkere espresso te zetten. Ik ben er ook niet verder mee door gegaan. Dus ik durf hem ook niet af te schrijven. Mijn ervaring is dat het soms wat geknoei is zonder ESE. Ook vermoed ik dat temperatuur (laag) een issue blijft. Waardoor koffie wat zuur kan zijn.
De barista uitbreiding is overigens echt een must bij dit apparaat.

De aeropress is erg leuk voor filter. Nu heb ik ook gezien dat er uitbreiding mogelijkheden zijn om er meer een soort espresso mee te zetten. Een voorbeeld hiervan is de Joepresso.
Een ander voorbeeld is te zien in dit filmpje:
https://youtu.be/OMuDiq-Tvaw

Ik denk wel dat je bij dit soort apparaten je verwachting van een espresso moet bijstellen. Hij is vaak niet zo goed als met je echte espressomachine.

Een ander leuk apparaat is een Mypressi. Deze worden dacht ik alleen niet meer gemaakt. Deze apparaten werken op slagroompatronen. Frans van dit forum heeft er ook een paar. Zelf durf ik hem niet te gebruiken nadat ik op een forum tegen kwam dat er één was geëxplodeerd Afbeelding.
Maar deze zet wel echte betere espresso dan een nanopresso. Dit door de hogere druk.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor fransg » do 04 feb 2021, 15:30

Ik heb zelf beide apparaten.
Met de nanopresso lukte het mij niet gelijk lekkere espresso te zetten.
Ik heb een mooie knalgele Nanopresso en de eerste pogingen gingen evenmin lekker maar ik wil er nog meer mee experimenteren want een koffiemakker gebruikt er tot volle tevredenheid een op de boot als hij aan het zeilen is, dus het moet kunnen.
Een ander leuk apparaat is een Mypressi. Deze worden dacht ik alleen niet meer gemaakt. Deze apparaten werken op slagroompatronen. Frans van dit forum heeft er ook een paar. Zelf durf ik hem niet te gebruiken nadat ik op een forum tegen kwam dat er één was geëxplodeerd
Precies, ik kan deze ook beslist niet aanbevelen maar zou wel graag horen of iemand er nog een te koop heeft want dan wil ik er onmiddellijk €100 voor geven. Dus mensen, als iemand 'm heeft láát die in de verpakking, wees toch verstandig en verkoop hem alstublieft aan mij! ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Aziraphale
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 09:34

Re: Nanopresso/handpresso oid?

Berichtdoor Aziraphale » do 04 feb 2021, 16:28

Nou, waar het mij vooral om gaat is dat ik op school iets beters kan drinken dan die troep uit die DE apparaten of (nu we door het hele gebouw zitten) Senseo... Wat de man van de catering gaat smaakt al beter, maar is ook nog steeds niet wat ik van mijn eigen bonen in mijn Jura C5 gewend ben en dan heb ik nog voornamelijk de Initio Pittig van Fascino (al wil ik wel eens wat breder gaan kijken bij branders in de buurt).

Hele hoge eisen heb ik dus niet en ik verwacht zeker niet de kwaliteit van een goede machine, maar ik wil wel graag iets drinken wat ik lekker vind. :)


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron