Bezzera BZ-10 lekt

Arie Bombarie
Berichten: 18
Lid geworden op: do 21 jan 2021, 11:16

Bezzera BZ-10 lekt

Berichtdoor Arie Bombarie » di 16 mar 2021, 17:02

Hallo iedereen,

Korte introductie: ik ben Aron en sinds een aantal maanden ben ik de trotse eigenaar van een tweedehands Bezzera BZ-10 (zie ook mijn 'even voorstellen'-post). Het is echter één van de eerdere modellen en gaat dus al heel wat jaartjes mee. Zoals je mag verwachten van een dame op leeftijd heeft ze hier en daar wat mankementjes, maar daar was de prijs dan ook naar. Gelukkig vind ik het leuk om te sleutelen en is de techniek van de machine leren kennen voor mij ook onderdeel van de hobby. Nadat ik de zetgroep van het nodige (lees: achterstallige) onderhoud heb voorzien is het nu tijd voor het tweede klusje: het verhelpen van een kleine lekkage die optreedt zodra de machine eenmaal warm is.

Wat er gebeurt is het volgende: na het opwarmen drupt er heel geleidelijk wat water uit onderstaand slangetje die onder de machine uit steekt. Na een paar uur ligt er dan bijvoorbeeld een klein plasje van ik schat hooguit 20 à 30 ml.
bezzera.png
Na openmaken van de machine kwam ik er achter dat dit slangetje afkomstig is van de 3-in-1 pressostaat / vacuum- / overdrukventiel-combi die in deze machines gebruikt wordt:
bezzera-2.png
Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat dit specifieke slangetje zijn input enkel van het boiler overdrukventiel krijgt. Deze zou pas open moeten gaan bij 1.8 bar. De pressostaat heb ik echter zo ingesteld dat de druk nooit hoger wordt dan 1.2 bar. Heel af en toe is ook een heel subtiel sissend geluid waar te nemen als de machine warm is.

Mijns inziens zijn er nu dus 2 mogelijke oorzaken, maar corrigeer me aub als dit niet klopt:

1. Meest waarschijnlijk: het overdrukventiel 'is lek' of sluit niet meer goed af vanwege kalkaanslag of iets dergelijks
2. De boiler overvult, wellicht door defecte / verkalkte boilersonde. Lijkt mij echter minder waarschijnlijk doordat de stoomfunctie wel normaal werkt en er niet eerst een enorme plens water uit de stoompijp komt voordat ik stoom krijg.

Mijn vragen aan de meer ervaren sleutelaars zijn dan ook de volgende:
1. Klopt mijn diagnostiek enigszins of zit ik er echt helemaal naast?
2. Is er een manier om te differentiëren welke van de bovenstaande twee opties het probleem is?
3. Kan ik zo'n overdrukventiel ongestraft open draaien, schoonmaken en weer in elkaar zetten? Of zijn er dan nog zaken waar ik rekening mee moet houden zodat ik het niet erger maak ipv beter?

Mocht er een (ex-)BZ10 bezitter of anderszins technisch deskundige op dit forum zijn die me hiermee kan helpen dan wordt dat zeer gewaardeerd!

Groet,

Aron
Bezzera BZ-10 / Niche Zero

Arie Bombarie
Berichten: 18
Lid geworden op: do 21 jan 2021, 11:16

Re: Bezzera BZ-10 lekt

Berichtdoor Arie Bombarie » di 16 mar 2021, 17:10

Tweede foto was misschien niet heel duidelijk zie ik nu, ter verduidelijking nu omcirkeld uit welk slangetje het water lekt als de machine eenmaal warm is:
bezzera-2.png
Bezzera BZ-10 / Niche Zero

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bezzera BZ-10 lekt

Berichtdoor HanR » di 16 mar 2021, 17:42

Veiligheidsventiel zou je uit elkaar kunnen halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten.
De betere optie is het vervangen van:
De hele "kerstboom".
Je kunt ook alleen het veiligheidsventiel vervangen door een normaal veiligheidsventiel

Tip: vervang ook het antivacuumventieltje door een knietje en een normaal "full-size" antivacuumventiel. Al dan niet met een slangetje naar de waterbak

Arie Bombarie
Berichten: 18
Lid geworden op: do 21 jan 2021, 11:16

Re: Bezzera BZ-10 lekt

Berichtdoor Arie Bombarie » wo 17 mar 2021, 10:14

Hallo Han,

Bedankt voor je suggesties. Ik ga eens beginnen met het schoonmaken van het veiligheidsventiel, dan weet ik ook zeker of dat nou het probleem was of niet. Kan ik eventueel daarna altijd nog de hele 3-in-1 unit vervangen.

Wat betreft je overige tips, doel je dan op een dergelijke constructie zoals ze ook in onderstaande link suggereren?

https://www.drtradingshop.nl/a-61399382 ... escription
Bezzera BZ-10 / Niche Zero

Arie Bombarie
Berichten: 18
Lid geworden op: do 21 jan 2021, 11:16

Re: Bezzera BZ-10 lekt

Berichtdoor Arie Bombarie » za 27 mar 2021, 15:13

Nog even een berichtje hoe ik het op heb gelost voor het geval iemand ooit hetzelfde probleem heeft.

Ik heb uiteindelijk besloten de hele 'kerstboom' zoals Han hem noemt te demonteren en te vervangen door losse, volwaardige onderdelen. Aanvankelijk wilde ik dat doen op de manier zoals ook in bovenstaande link wordt beschreven, maar omdat ik de moer op mijn boiler met geen mogelijkheid los kreeg (althans niet zonder hem te beschadigen) heb ik er uiteindelijk een extra T-stukje tussen gezet.
IMG-20210327-WA0018.jpeg
Werkt weer perfect nu, kan weer koffie zetten zonder nat aanrecht
Bezzera BZ-10 / Niche Zero


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten