E61 Single boiler(?) machine of HX

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor Pti » za 17 apr 2021, 21:09

Ga alsjeblieft niet lopen ontkalken zonder dat je heel goed weet wat je doet, want dan werk je jezelf goed snel en goed diep ik de problemen.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » za 17 apr 2021, 21:15

Ehh, ok? Wat kan daar mis mee gaan?
Ik nam aan dat als ik de instructies volg van de fabrikant er weinig mis kon gaan.

Hij is de afgelopen anderhalf jaar maar één of twee keer per week gebruikt, dus ook langdurig stilstaand water..
Ik dacht dat een goede schoonmaakbeurt noodzakelijk zou zijn.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor fransg » za 17 apr 2021, 21:43

Nu ga ik hem sowieso na binnenkomst volgende week zaterdag eerst ontkalken
Dat zou ik nou nog even niet doen, tenzij je heel handig bent met alles uit mekaar halen en weer assembleren.

Eerst eens lekkere koffie mee zetten en daarna de servicebeurt op je gemak gaan plannen, is mijn voorstel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » za 17 apr 2021, 21:47

Dat kan probleemloos bij zulk sporadisch gebruik gedurende 1 1/2 jaar?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor fransg » za 17 apr 2021, 21:50

Dat kan probleemloos bij zulk sporadisch gebruik gedurende 1 1/2 jaar?
Ik zou er in elk geval geen 'ontkalker' in gooien, opwarmen en spoelen. Dat doen geeft een aardige garantie op complicaties.

Eerst genieten van je aankoop voordat je er trammelant mee maakt ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor HanR » za 17 apr 2021, 21:55

Zo lang ie goed vult en er geen water uit de groep niet lekt bij stilstand. Geen water lekt uit de uitloop onder tijdens het zetten.
Dan heb je geluk gehad.

Wat je alvast kunt doen zonder veel moeite, is het min of meer vervangen van het oude boiler water, door aftappen/vullen/aftappen/vullen.
Voor ring en kalkzak kun je mij ff een mailtje sturen.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » za 17 apr 2021, 21:59

Dat klinkt wel als een plan, weinig gedoe, en nu ik er over nadenk, met die filter patronen zal er weinig kalk in het systeem zitten.
Dus een paar keer het water reservoir doorspoelen met de heet water en/of de brewgroup afdeling?

Ah, zie dat HanR daar al over praat, we gaan hem ophalen, dus nu weet ik waar op te letten, bedankt!

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor HanR » za 17 apr 2021, 23:24

Nee, ik bedoel het spoelen van de stoomketel.
Het koffiedeel is natuurlijk wat anders.
Als je de grote moer bovenop de groep losdraait en de "paddestoel" er uithaalt. Dan krijg je te zien wat je allemaal niet wilt weten.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor gilleko B. » ma 19 apr 2021, 17:43

Nee, ik bedoel het spoelen van de stoomketel.
Het koffiedeel is natuurlijk wat anders.
Als je de grote moer bovenop de groep losdraait en de "paddestoel" er uithaalt. Dan krijg je te zien wat je allemaal niet wilt weten.
Dat klopt, de stalactieten zijn door jou professioneel uit mijn broeikop verjaagdAfbeelding

Afbeelding


RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » ma 19 apr 2021, 18:46

:lol: :shock: Is dat een probleem inherent aan de E61 brewhead? Stalagmieten bedoel ik dan :P
Tjonge, dat zie ik mezelf niet even doen, gereedschapskist meenemen en die moer van (op dat moment) iemand anders zijn machine open draaien.. [Glup]
Ik neem al 18 gr vers gemalen koffie mee (hij heeft zijn molen al verkocht) om te kijken of ie überhaupt werkt, en let op ongevraagd water uit de brewhead of het stoom dan wel waterpijpje, dat lijkt mij dan wel de limit van wat ik direct ter plekke kan controleren.
Ik zal wel van te voren even die ontkalk zakjes ergens bestellen, en een nieuwe groepsring lijkt mij idd ook geen overdreven luxe, gezien dat de huidige eigenaar er de laatste anderhalf jaar weinig mee gedaan heeft.

Ik zag alleen wel dat er dus drie (x 4) verschillende maten groepsringen zijn voor de E61, niet echt standaard allemaal schijnbaar..
Of eigenlijk 8 (ehh 12?) begrijp ik nl: Faema E61 groepringen; 8, 8,5, 9 en, hoe kan het ook anders, 10mm
Of moderne E61 groep; in dezelfde maatvoering
Of dat moeten exact dezelfde zijn..
Al heb ik nog niet bij de universele onderdelen gekeken.
Daar kwam ik dus ook nog siliconen ringen tegen voor E61 groepen.

:shock:

Tjonge, en de leverancier van de apparaten in Nederland CasaBarista heeft ook heel vriendelijk GEEN onderdelen op de webpagina staan om te bestellen, diepe zucht.
Heel gebruikers vriendelijk allemaal :/


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron