E61 Single boiler(?) machine of HX

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » do 22 apr 2021, 15:12

Het is dus niet de la nuova era cuadra geworden, ik heb uitgebreid contact gehad met de importeur om bv de groeps ring maat te weten te komen, en die vertelde mij: "Tja ze werden gebouwd met wat er bij de leverancier op voorraad lag, dus het varieert per machine, 8,5 9 & 10 zijn gebruikt' gaf ij niet heel erg veel vertrouwen. Ook op diverse bronnen problemen met een power relais die na 5 jaar gegarandeerd de geest gaf, en meer van dat soort gedoe.
Het is wat het is.
Nu een langere rit voor de boeg, om een ECM Giotto op te halen, als ie niet lekt ergens dan althans, dat laatste hoop ik dan maar niet, mijn echtgenote zou daar beslist heel erg humeurig van worden (zij is de chauffeur). Daar staat tegenover dat de prijs de nodige onderhouds en reparatie mogelijkheden open laat.
Nu schijnt dit beest wel temperamentvol te zijn wat betreft groeps temperatuur, dus ik heb meteen maar zo een thermometer besteld die je in de groep kan schroeven om te leren hoe lang te flushen voor de temperatuur in de gewenste regio zit.
Naar het schijnt heeft de Giotto (valt die onder Milaan of Heidelberg?) een 8mm groepsring, dus dat is lekker overzichtelijk, alleen geen idee of ik met mijn handen alle overige ringetjes ook kan vervangen of is dat echt priegelwerk?
Zo een ringenset was 14 euro bij van Pommeren, dus dat doet niet heel erg zeer.
Vorig jaar is bij dit apparaat overigens de pomp en een vacuum ding vervangen, ik neem aan dat ie toen ook onderhoud ondergaan heeft.
Het enige dat mij nerveus maakt is dat bij de vermelde meegeleverde zaken geen Backflush spullen zitten (ook geen bakje) zou dat nooit gedaan zijn? En hoe ernstig is dat dan?
Of zou hij die in zijn nieuwe gebruiken (doe ik straks ook, mijn naked portafilter met oa blind filter bakje blijft gewoon hier).. Hmm misschien eens vragen.

Zijn er belangrijke zaken om op te letten?

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor turboyeast » do 22 apr 2021, 21:36

Zijn er belangrijke zaken om op te letten?
Het "aan" lampje moet gaan branden als je de schakelaar omzet (en de stekker in het stopcontact zit).
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » do 22 apr 2021, 22:04

Ja hoor, zover kom ik ook nog, ik mag er zelfs koffie mee maken, hij staat klaar en aangesloten. Tot zover zit dat wel snor.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor fransg » do 22 apr 2021, 22:07

Dan zou ik ervoor gaan en er gewoon vanuit gaan dat er mogelijk later nog wat aan te servicen is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » do 22 apr 2021, 22:27

Daar ga ik sowieso van uit, dat kan ook haast niet anders met zo een beestje op leeftijd. In ieder geval bij thuiskomst even die grote bout eraf om in de groep te kijken, hopelijk ziet dat er nog redelijk uit.
Zolang de boiler of de E61 groep niet kaduuk is is de rest wel te overzien.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor turboyeast » vr 23 apr 2021, 15:06

Ter lering en vermaak.
viewtopic.php?f=44&t=4666
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » vr 23 apr 2021, 15:26

Oef, dat was een fikse klus, neen, het machientje dat ik op het oog heb is werkend te zien, dus met electra, warmte afdeling en pomp zit het wel goed, ander doet hij het gewoon niet. De pomp is vorig jaar ontvangen en een of ander vac ding.
Machine was bij bedrijf in gebruik, en in onderhoud (jaarlijks) bij de leverancier. Hoe er op de werkvloer mee omgegaan is, dat weet ik natuurlijk niet, maar de foto's tonen redelijk goed.
Gezien het hele corona gebeuren, omdat ik niet te lang bij een mij verder onbekend persoon binnen 1,5 meter wil verblijven, neem ik de gok als ie werkt, het eind resultaat drinkbaar is en heet genoeg.
Ik loop het risico van (kleine) lekkages, maar daar is de aanschafprijs ook naar, mocht het fout gaan, dan gaat ie naar Peter of HanR toe (afhankelijk wie van de twee beschikbaar en dichterbij is), zelf hannesen behalve schoonmaak, backflushen en groepsring vervangen zit er niet in.
Zodra de spaarpot na aanschaf weer gevuld is, schiet ik één van beide heren sowieso aan om een grote nakijk en onderhoudsbeurt te plegen op deze Giotto.
Mijn eigen bijdrage beperk ik dan tot het zoeken naar walnoot houten vervangers van de draaikranen, en een timmerman vinden die van walnoot het plastic 'voorkom dat kopjes eraf kletteren' rand ding kan namaken.
Handvatten voor de portafilters van Walnoot zijn onderweg, net als de knop voor de groeps hendel.
Gewoon omdat ik dat mooi vind, pootjes, oh ja, die ook nog, moet ik eens op mijn gemak naar kijken en zien hoe die bevestigd zitten, en of ik daar mooie vervangers voor kan vinden.

Als ie dan blinken, goed onderhouden, op zijn plek staat schiet ik wel wat plaatjes om te tonen ;)

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor HanR » za 24 apr 2021, 09:34

Pootjes zijn M4. Gaatjes uitboren naar M5 of groter. Dan heb je opeens een enorme keus aan pootjes.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor RoosW » za 24 apr 2021, 13:45

Kijk, dat moet lukken! :D

@HanR Heb je advies waar walnoten pootjes te koop zijn?
Al zal ik eerst op jacht gaan naar mooie filterhouders aangezien dat het enige aan de machine is dat vervanging behoeft, die zijn echt brak, heel erg afbladderend chroom en de binnenkant in de mooie kleuren donker bruin, zwart en donker zwart :lol:
Er zaten diverse douche koppen bij in het totale pakket, dus die zijn regelmatig vervangen, en een duidelijk vaak gebruikt blindfilter bakje (slijtsporen op de randen).
De Machine zelf ziet er puik uit, ook het interne dat ik heb kunnen waarnemen na afnemen van de bovenplaat, ziet er goed verzorgd uit zonder groene aanslag.
Opwarmen ging snel, enkel de stoomkraan stond te blazen tijdens het opwarmen, dan helpt het wel als je de kraan daadwerkelijk dicht draait :roll:

Nu dacht ik mij uitstekend ingelezen te hebben in de materie, en wat ik terug kon vinden is dat deze E61 filterhouders M10 als schroefmaat hadden dus walnoten handvatten met maat M10 gekocht, mis dus, M12 duidelijk [zucht]
Als er nog liefhebbers zijn die wel maat M10 kunnen gebruiken, ik heb er nu twee liggen, verzendkosten, en ik stuur ze op ;)
Jammer, maar goed ik moet sowieso een nieuw 'piston' hmm, filterhouder hebben, sta alleen in dubio tussen de 'oude' uitvoering of een RVS uitvoering die ik zag, die degenereert misschien iets langzamer als de verchroomde messing exemplaren.
Ik zag bij DMTrading zowaar ook walnoten knoppen 'Rocket' style, met maat 6x6, dus dat zou moeten passen. met dan ook nog iets anders als die zwarte rubber pootjes eronder is het geheel straks mooi aangekleed :)

Ik ben in ieder geval heel nlij met mijn aanschaf, al is de thermometer weer retour, dat was niet de verwachte gemonteerde versie, maar een handvol losse onderdelen waar voor gezaagd en geboord moet worden :( Vervelend dat de beloofde omschrijving nooit gekomen is, anders had ik die niet besteld. [Grr]

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: E61 Single boiler(?) machine of HX

Berichtdoor HanR » zo 25 apr 2021, 09:54

Niet te snel!
De houten handwielen passen niet op de ECM Giotto kraantjes. Die handwielen zijn veel te dik ten opzichte van de lengte van de (6-kant van de) spindel.

Nieuwe kranen, compleet met handwielen zijn niet duur. RVS filterdragers met keuze uit een aantal handgrepen kan ik voor je bestellen.

Pootjes kan ik voor je maken. Als je iets erg moois wilt hebben kun je terecht bij Rossi in Nederland, Wiedemann in Duitsland, of nog iets verder naar het zuid-oosten van Europa. Adres moet ik even voor je opzoeken.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron