Welke dual boiler machine is top?

Rosanne
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Rosanne » za 12 jun 2021, 12:25

Na veel wikken en wegen heb ik besloten om een dual boiler machine te gaan kopen.
Nu de vraag... welke? Ik heb al wat advies ingewonnen maar kom er nog niet helemaal uit.
De apparaten die nu op mijn vergelijkingslijstje staan zijn:

- Lelit Bianca
- Rocket R58 (Cinquantotto)
- Bezerra Duo of de matrix (kan het verschil niet goed vinden)
- Profitec Pro 700

Waar zitten de verschillen? De lelit bianca heeft flow control. Maar waar zitten verder de verschillen in? Is dat de bouwkwaliteit, of de kwaliteit van het binnenwerk? Een verkoper van de casa barista vertelde mij bijvoorbeeld dat de lelit bianca aan de binnenkant wat meer "spaghetti" is in vergelijking met een Rocket of Bezerra. Wat is jullie ervaring?

Kunnen jullie mij helpen en nog wat meer vertellen over de verschillen tussen deze machines?

Alvast super bedankt!
Vriendelijke groetjes, Rosanne
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor fuel » za 12 jun 2021, 13:14

Ik denk dat je met al deze machines geen slechte aankoop doet (allemaal dual boiler E61), meer persoonlijke smaak.

Lelit Bianca is aardig compleet en goedkoper in aanschaf, op de andere machines kan je ook een flow control plaatsen.
Leuke extra optie maar velen hebben deze gewoon geheel open staan, en wordt niet gebruikt.

Ook zelf een Lelit gehad en bouwkwaliteit was prima. Indien het een "spaghetti" is dan heb je misschien hooguit wat extra kosten bij groot onderhoud/herstel werk, maar dan zal niet veel extra zijn.

Persoonlijke voorkeur

- Profitec Pro 700
- Lelit Bianca & Rocket R58 (Cinquantotto)

Als laatst

- Bezerra Duo of de matrix (kan het verschil niet goed vinden)
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Marc O. » za 12 jun 2021, 13:19

Welkom hier!

Het enige verschil tussen de Duo en Matrix van Bezzera is dat de Matrix zijpanelen heeft van doorzichtig kunststof met daarin LED-verlichting verwerkt. Verder zijn ze identiek aan elkaar.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Lelit Bianca (vanwege de relatief gunstige prijs en het feit dat ie al is voorzien van flowcontrol). Tweede plaats voor de Profitec 700. Ik denk dat de bouwkwaliteit van die laatste wellicht wat beter is, maar de vraag is inhoeverre je daar ook echt voordeel uit behaalt dat de meerprijs waard is.

Succes met de keuze!
Laatst gewijzigd door Marc O. op za 12 jun 2021, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor gilleko B. » za 12 jun 2021, 13:24

Je zou er ook nog de ECM synchronika bij kunnen zetten.

De profitec en de ECM verschillen dat je de stoomdruk naar 2.0 bar kunt zetten, bij de Rocket is dat max 1.5. En ja, ook met 1.5 kan je mooie latte's maken. Maar die 2.0 bar is best lekker en als die nog een beetje aanhoudt kan je snel en krachtig werken aan je Latte.

Volgens mij hebben de profitec en ecm ook stalen ketels, bij de Rocket is dat messing met koper dacht ik.

Ik.weet niet of de portafiltershouders bij ECM van staal zijn zoals bij Lamarzocco.

Denk zeker dat het allemaal goede machines zijn, en, vormgeving is ook belangrijk.

Wat ik zelf bijv. niet mooi vindt is als een machine een 50-er jaren achtige chroomkogel is en dat er dan zo'n digitale display op zit. Bij de Rocket zit dat apart en kan je eraf halen.

Zelf heb ik al 4,5 jaar een Rocket 58 V2 en ben daar heel tevreden mee.

Denk als je 1 van die machines neemt en dan daarna weer een stap wil maken dat het dan ofwel een hevelmachine wordt, ofwel een Lamarzocco. Mi. Ga je in kwalitatief opzicht qua materiaal er niet veel op vooruit.

Ergo, je zit, welke je ook zou kopen, altijd goed.

Leuk.en spannend man, zo'n nieuwe machine, geeft weer extra jeu aan het leven.

Succes.





Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Pti » za 12 jun 2021, 13:52

Je zou er ook nog de ECM synchronika bij kunnen zetten.
Ik blijf altijd het liefst weg van dit soort draadjes omdat ik al snel als partijdig opgevat kan worden... Mijn persoonlijke keuze voor de Lelit Bianca werd al snel ook een zakelijke keuze maar ik wel wel even onderstaande opmerken;
Het grootste gemis van de ECM op dat prijspunt vind ik toch wel het gepoedercoate frame ipv volledig RVS opbouw. Het zal altijd een zwak punt van zo'n machine blijven. Bij een Giotto/Cellinitje oid vind ik dat acceptabel, het kost de helft en heeft reeds lang en breed bewezen makkelijk 15jaar oud te worden (met roest). Maar bij de relatief dure synchronika vind ik dat toch gewoon een opmerkelijk struikelblok.
Als ik de Bianca niet mooi zou vinden en een esthetische keuze zou moeten maken voor een "strakker" design zou ik naar profitec neigen en niet maar ECM....

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor bvds » za 12 jun 2021, 14:08

Ik zou de Bianca pakken. Compleet met flow control. Absoluut een pre. Ander voordeel is dat de Bianca een stuk sneller warm is. En je houdt wat geld over voor mooie koffie of om in je maler te investeren.

Zoals bekend maken de gekozen koffie en maler het grootste verschil. Niet de machine. Welke maler heb je?

De Profitec is mijn tweede keuze en is mogelijk iets mooier gebouwd, maar dat wil niet zeggen dat de onderhoudskosten lager zijn of die machine langer meegaat. Deze machines zijn wel een slag duurder en je zukt ook nog een paar honderd euro voor de flow kit bij op moeten tellen.

De Bezzera zou ik niet nemen. Die valt eerder in de categorie "spaghetti" zonder dat het daarmee een slechte machine is. Ik heb van betrouwbare monteurs gehoord dat Bezzera ook her en der afwijkende maten gebruikt hetgeen niet als voordeel te zien is. De afschijving zal op deze machine ook duidelijk het hoogste zijn zo schat ik.

Ik deel de mening van Pti over het Synchronika frame. Doe mij dan maar de technisch identieke Profitec!

Persoonlijk zou ik ook eens naar levers kijken!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Keyser » za 12 jun 2021, 14:25

Niet veel meer toe te voegen aan wat hierboven is gezegd. Nog wel dat de Lelit Bianca een heel compleet pakket is voor dat geld. Dit zit er in het pakket:

• Espressomachine
• RVS tamper
• 1 kops filterbakje
• 2 kops filterbakje
• Filterdrager met dubbele uitloop
• Bodemloze filterdrager
• Schoonmaakborstel
• Blindfilter
• Waterfilter 70liter
• Microvezeldoek
• Aansluitslang vast water
• Kopjerekje
• Extra stoom nippel
• Handleiding
• Houten hendels wanneer je daarvan houdt.


Dat zie je bij andere machines niet zo snel. Daarbij flow control als extra hobby speelgoed, wat hem daarbij onderscheid van de andere machines die je opnoemt. Daarmee kan je echt iets veranderen in de output. Heb hem destijds overwogen, maar ben voor een Strega gegaan. Moest perse een stok op mijn machine En daarmee kan je ook flow control doen.

Qua uiterlijk vind ik hem alleen minder mooi, maar dat is smaak. Van wat ik op internet lees is het een goed gebouwde machine. Denk inderdaad wel wat meer electronica.

Profitec is erg mooi gebouwd vind ik zelf, maar duurder.




Rosanne
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Rosanne » za 12 jun 2021, 14:34

Misschien goed om erbij te vermelden: ik heb al een niche zero maler in mijn bezit, nu alleen de machine nog! :)
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor HanR » za 12 jun 2021, 14:34

Nog een aanvulling op het commentaar van pti uit een zowaar nog verdachtere hoek. Inderdaad, ik verkoop zowel Lelit als Profitec.

Allereerst is geen van de genoemde machines slecht.

Bezzera is uitstekend, maar het blijft Bezzera.
Voor de koffie uitstekend. Als er iets aan moet gebeuren een ramp. Een beetje de Franse auto onder de espressomachines, zeg maar.

ECM is een heerlijke machine. Alleen lijkt het alsof ze zich qua prijsstelling in een parallel universum bevinden.
Pti heeft een punt met het frame. Maar dat is ten minste nog gepoedercoat en niet gelakt.

Lelit is mijn eerste keus als je pressure profiling ook daadwerkelijk gaat gebruiken.
Werkt veel beter en gevoelvoller dan ECM/Profitec of La Pavoni.
Afwerking misschien iets minder dan een aantal toppers, maar prijs-waarde is onverslaanbaar.

Doordat ik de machines alfabetisch noem, staat de Profitec niet bovenaan.
Bouw en gebruikte materialen zijn helemaal geweldig. Enige minpuntje is dat het pressie profiling setje minder fijn werkt dan op de Lelit.

Rocket. Sorry, maar alleen op vast water of bij aankoop een Procon pomp er in laten zetten. Verder nog steeds een uitstekende machine.



Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor gilleko B. » za 12 jun 2021, 15:09

Ahaa dus als ik niet op korte termijn overstap een proconpomp erin laten zetten. 1 onderdeel voor de volgende beurt!!





Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron