Welke dual boiler machine is top?

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Joste » za 12 jun 2021, 16:02

Waarom een proconpomp? Ook ik heb een R58v2.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor HanR » za 12 jun 2021, 16:13

Nee, dat bedoel ik niet helemaal.
Rotatiepompen houden over het algemeen niet van gebrek aan voordruk aan de zuigzijde. Fluidotech pompen kunnen hier nog duidelijk slechter tegen dan Proconpompen.
Als een R58 zijn water uit de waterbak haalt, moet de pomp dit aanzuigen door een klein magneetventiel.
Dit is weer gevolg van een ontwerp keuze.
Machines welke een mechanische omschakeling hebben tussen waterbak/waterleiding (3-wegkraan) hebben dit extra magneetventiel niet.



Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk



Rosanne
Berichten: 330
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Rosanne » za 12 jun 2021, 16:37

Ik denk dat je met al deze machines geen slechte aankoop doet (allemaal dual boiler E61), meer persoonlijke smaak.

Lelit Bianca is aardig compleet en goedkoper in aanschaf, op de andere machines kan je ook een flow control plaatsen.
Leuke extra optie maar velen hebben deze gewoon geheel open staan, en wordt niet gebruikt.

Ook zelf een Lelit gehad en bouwkwaliteit was prima. Indien het een "spaghetti" is dan heb je misschien hooguit wat extra kosten bij groot onderhoud/herstel werk, maar dan zal niet veel extra zijn.

Persoonlijke voorkeur

- Profitec Pro 700
- Lelit Bianca & Rocket R58 (Cinquantotto)

Als laatst

- Bezerra Duo of de matrix (kan het verschil niet goed vinden)
Ik begrijp dat je ook de lelit bianca hebt gehad, maar nu niet meer. Mag ik vragen welke machine je nu gebruikt en waarom je over bent gestapt?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Rosanne
Berichten: 330
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Rosanne » za 12 jun 2021, 17:21

De ECM synchronika valt buiten mijn budget. Deze gaat alweer richten de 3000 en dat is mij net te veel als ik heel eerlijk ben. Ik kies liever nu voor een machine van 2000/2500 en dat ik over een aantal jaren een upgrade doe naar een la marzocco linea mini. Maar dat ik nu nog niet aan de orde. Eerst maar eens wegwijs worden in de lagere klasse :)

Dat de stoomdruk van de profitec pro 700 naar 2 bar kan lijkt mij wel een pluspunt! Zeker aangezien ik veel cappuccino drink. Daarnaast zie ik dat de Lelit en de Profitec een RVS boiler hebben, en de Rocket een koperen. Ik heb altijd begrepen dat RVS beter en smaak neutraler is dan koper. Wat is jullie mening daar over? En klopt het dat de Rocket wel meer elektronica heeft aan de binnenkant? Doordat je heeeeel veel verschillende opties allemaal in kan stellen met die afstandsbediening die aan de zijkant van het apparaat zit?
Ik heb altijd zoiets van, elektronica kan allemaal kapot. Geef mij maar een apparaat met knoppen, heb het gevoel dat dat wat degelijker is en minder snel kapot kan gaan.

De reactie van Marc vind ik ook relevant! Bouwkwaliteit van de profitec is dus misschien iets beter in vergelijking met de Lelit, maar ga je dat ook proeven in de smaak van de espresso? Of is dat alleen van belang voor onderhoud van het apparaat mocht er ooit iets stuk gaan?

@HanR, mag ik vragen waarom de Rocket alleen op vast water?
Ik ben niet van plan om de machine die ik ga kopen op vast water aan te sluiten. Ik woon nog bij mijn ouders thuis en wil niet dat ze de hele keuken moeten verbouwen voor mijn espresso apparaat... In het begin zal ik die waterfilters gebruiken. Wellicht later toch aansluiten op vast water mocht dat niet te veel gedoe zijn


Nav jullie reacties valt de Bezerra af.
Zoals het er nu naar uitziet wordt het dus kiezen tussen de Lelit Bianca of de Profitec Pro 700.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Keyser » za 12 jun 2021, 17:50

Om je keuze te vergemakkelijken: ook naar de Profitec pro 800 gekeken? Of een Strega?

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor fuel » za 12 jun 2021, 20:21


Ik begrijp dat je ook de lelit bianca hebt gehad, maar nu niet meer. Mag ik vragen welke machine je nu gebruikt en waarom je over bent gestapt?
Nee een Lelit PL62. Van je rijtje heb ik wel een Profitec 700 gehad, fijne en mooi gebouwde machine.
Hou van afwisseling :D
Op het moment kriebelt het weer, en zit ik te kijken om te gaan voor een Eagle One Prima.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Werner vg » za 12 jun 2021, 22:34

De meerprijs voor de Profitec 700 zit hem vooral in de rotatiepomp.

Zelf heb ik een Profitec 600 met vibratiepomp die wel vrij stil zn ding doet, geen storend geluid, wat meestal als nadeel van deze pompen naar voren komt...

Bij herstel of vervanging is de prijs een fractie van de rotatiepomp. De techniek en de omvang van de vibratiepomp is ook veel simpeler resp omvang is Goliath tegen Klein Duimpje voor de vibratie.
Dus niet alles pleit voor de rotatiepomp.
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64
Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4
Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor bvds » za 12 jun 2021, 23:48


Ik begrijp dat je ook de lelit bianca hebt gehad, maar nu niet meer. Mag ik vragen welke machine je nu gebruikt en waarom je over bent gestapt?
Nee een Lelit PL62. Van je rijtje heb ik wel een Profitec 700 gehad, fijne en mooi gebouwde machine.
Hou van afwisseling :D
Op het moment kriebelt het weer, en zit ik te kijken om te gaan voor een Eagle One Prima.
En je hebt zo'n mooie Dalla Corte...
Verkoop je die aan de topic starter.
Topmachine.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor gilleko B. » za 12 jun 2021, 23:50

Nee, dat bedoel ik niet helemaal.
Rotatiepompen houden over het algemeen niet van gebrek aan voordruk aan de zuigzijde. Fluidotech pompen kunnen hier nog duidelijk slechter tegen dan Proconpompen.
Als een R58 zijn water uit de waterbak haalt, moet de pomp dit aanzuigen door een klein magneetventiel.
Dit is weer gevolg van een ontwerp keuze.
Machines welke een mechanische omschakeling hebben tussen waterbak/waterleiding (3-wegkraan) hebben dit extra magneetventiel niet.



Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk
Eigenlijk dus een verbetering via de pomp als gevolg van al die magneetschakelaars/solenoïden. Heb eerder gelezen dat Rocket gekozen heeft voor deze ingewikkelde constructies in het masjien dat niet begrepen wordt. Dank voor je toelichting.

Afbeelding


Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Welke dual boiler machine is top?

Berichtdoor Marc O. » zo 13 jun 2021, 08:09

De meerprijs voor de Profitec 700 zit hem vooral in de rotatiepomp.

Zelf heb ik een Profitec 600 met vibratiepomp die wel vrij stil zn ding doet, geen storend geluid, wat meestal als nadeel van deze pompen naar voren komt...

Bij herstel of vervanging is de prijs een fractie van de rotatiepomp. De techniek en de omvang van de vibratiepomp is ook veel simpeler resp omvang is Goliath tegen Klein Duimpje voor de vibratie.
Dus niet alles pleit voor de rotatiepomp.

Er zijn wel wat meer verschillen op te noemen. De 700 heeft een 2 liter stoomboiler en de 600 een 1 liter. Wat ik me ervan herinner is dat de afwerking van de 700 net een tikje fraaier is (zonder te 600 tekort te willen doen overigens, en bovendien is dat smaakgevoelig). Maar je moet ze naast elkaar zien om dat verschil te kunnen waarnemen.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron