Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor MartinW » wo 28 jul 2021, 21:34

Drie maanden geleden heb ik een Solis Grind & Infuse Compact aangeschaft, ter vervanging van een Philips Saeco.
Dit met het idee om zelf meer invloed op het eindresultaat te hebben en ook deels om de koffie zoveel mogelijk "buiten" het apparaat te houden.
De Solis ziet er wat mij betreft fraai uit, met grotendeels mat geborsteld RVS en wordt geleverd met een best wel zware filterhouder, een metalen tamper, een RVS melkkannetje, dubbelwandige,- en enkelwandige filters en een dubbelwandig filter voor ESA servings (44mm pads).
De hoeken van het apparaat zijn mooi afgerond en scherpe randen zijn niet te vinden.

Het belangrijkste is natuurlijk het bereiden van koffie!

Helaas kreeg ik met de ingebouwde bonenmaler niet voldoende druk en een waterige en zure espresso was het resultaat.
Nu drink ik eigenlijk het meest een lungo of Americano, waardoor het erge zuurtje er wel af ging. Na een pak supermarkt bonen overgegaan op vers gebrande bonen (had ik nog nooit eerder gedaan), maar het resultaat werd niet veel beter. Na contact met de (goede) support van Solis, is het apparaat retour gegaan en de maler beter afgesteld.
Op YouTube kwam ik een filmpje tegen met een review van een Gastroback, waar de ingebouwde maler niet fijn genoeg bleek te kunnen malen. Zie https://youtu.be/3HeCWyEjLyw
Deze Gastroback lijkt als 2 druppels koffie ;-) op de Solis die ik heb.

In de tussentijd had ik al een handmolen gekocht (Kinu M47 Phoenix) met een Aerospress, waarmee ik de afgelopen 3 weken lekkere koffie heb kunnen maken. Deze set gaat dus mee naar de camping!

Nu heb ik de Solis weer een week in gebruik en kan ik inmiddels wel een lekkerdere espresso bereiden, vooral doordat de Kinu veel fijner en traploos is af te stellen.

Als ik de ingebouwde bonenmaler gebruik met maalgraad 2, dan komt de drukmeter netjes in het midden op "12 uur" te staan. Naar mijn mening is de doorlooptijd dan nog steeds erg kort (met vers gebrande bonen, Aficionado van Brandmeesters).
Op de fijnste maalgraad, stand 1, wordt de druk te hoog en de drukmeter komt diep in het rode bereik. Daarbij sputtert de koffie tussen de brouwgroep en de filterhouder naar buiten. Het wordt dan een aardig rommeltje... Blijkbaar heeft de Solis geen overdrukventiel?

Met de Kinu heb ik geprobeerd een zo lang mogelijke extractietijd te krijgen. Mijn laatste stappen waren om iets minder te doseren (van 18 g in stapjes terug naar 16 g). Voor de 54 mm filters is 18 g maalsel eigenlijk al te veel. Met het verlagen van de koffiedosering kon de maling weer iets fijner worden ingesteld.
Hiermee kom ik op een doorlooptijd van hooguit een seconde of 18, vanaf het indrukken van de knop.

Ik vraag me daarom af of er meer uit te halen valt met een andere werkwijze, of dat ik hier toch tegen de limieten van dit apparaat aanloop?

Gisteren heb ik een filmpje op YouTube gezet, zodat jullie desgewenst mee kunnen kijken. Mee proeven gaat nog steeds niet online, misschien maar goed ook!?
https://youtu.be/5YWx71QidfU (Sorry voor de matige beeldkwaliteit)

Hopelijk hebben jullie nog wat tips om mijn thuis Barista kunsten naar een hoger plan te tillen :)

Groet,
Martin

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15061
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor fransg » vr 30 jul 2021, 15:00

de tamper was een beetje vochtig lijkt het en daarom is er een plakje maalsel van de puck aan de tamper blijven plakken zo te zien en dat is niet goed ;-) :
Schermafbeelding 2021-07-30 om 15.00.07.png
Laatst gewijzigd door fransg op vr 30 jul 2021, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15061
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor fransg » vr 30 jul 2021, 15:04

De Solis geen erg kansrijke machine

Maar het begin van de extractie ziet er niet slecht uit.

Kun je het kopje eens wegtrekken zodra de uitloop ineens lichter van kleur wordt? Dus op de helft van wat je nu laat doorstromen.

Mogelijk is het resultaat dan al wat lekkerder.

Voorts zou je met een Eureka Mignon maler en een La Pavoni hand/hefboom machientje al snel véél lekkerder koffie kunnen maken.

Brandmeesters bonen zijn niet slecht maar ook niet geweldig goed. Staat de branddatum erop?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor MartinW » vr 30 jul 2021, 16:23

Hallo Frans,

Dank voor je reacties.
Die vochtige tamper kwam nu net voor tijdens het maken van de video, waarschijnlijk het gevolg van alles zoveel mogelijk met één hand doen ;) .

Ik was inmiddels zelf eigenlijk wel klaar met de Solis en ben vanmiddag bij het Hoofdkwartier in Amstelveen geweest. Na een demonstratie een Lelit Mara X mee naar huis genomen. Nog meer handwerk (geen automatische koffie afgifte met een druk op de knop), maar ik ga er vanuit dat deze machine lang mee kan gaan. Voorlopig blijf ik nog wel mijn Kinu handmolen gebruiken.
Dit weekend hoef ik me in ieder geval niet te vervelen :D Koffie drinken met Mara en de Solis op Marktplaats zetten. Zal hier komende week nog update plaatsen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15061
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor fransg » vr 30 jul 2021, 16:49

Super goede move!!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5632
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor gilleko B. » vr 30 jul 2021, 16:49

Verstandige wissel die zal leiden tot meer plezier en kwaliteit in het kopje. Kwestie van tijd dat je er elektrische molen bij koopt. Leuk om te lezen dit alles.




MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor MartinW » vr 30 jul 2021, 18:25

Het kan snel gaan zoals jullie zien ;) :)

De eerste espresso's bereid met de Mara en daarbij steeds fijner gemaald. Het dubbelfilter voor 14-18g gebruikt en 18 g bonen in (Aficionado van Brandmeesters, zelfde bonen als gebruikt bij de Solis). Ter vergelijking kwam ik bij de Solis niet verder dan maalgraad 1,4 en nu 1,1 gehad. Dat is procentueel een behoorlijk verschil.

Hieronder de eerste resultaten:
Tijd gemeten vanaf eerste druppel.
De eerste 2 pogingen met rond de 42 g uit in ca. 16 s. en de druk was maar 6 bar.
Volgende poging flink stapje fijner gemaald en 43 g uit in 21,5 s.
De laatste (4e) kop 42 g uit in 33 s. Héle dunne straaltjes en druk 10 bar. Super, maar misschien net iets tè nu.
Ook bij de laatste espresso proefde ik nog steeds een wat zurige smaak, maar al wel een heel stuk minder. De Aficionado bonen zijn op, dus ga over op de meegeleverde Braziliaanse "Yellow Bourbon" bonen van het Hoofdkwartier. Kijken hoe die gaan bevallen.

Dan de Mara, wat een verschil! Had ook niet gedacht dat die 4 mm grotere filterdiameter (nu 58 mm was 54 mm) zoveel verschil maakt. Daarbij merk je dat de hele houder nog een stukje zwaarder is en de zetgroep + filterhouder worden nu ook echt serieus heet.
Ik ben blij te zien dat met dit apparaat wel lange doorlooptijden mogelijk zijn, dat biedt veel meer ruimte voor de koffiebereiding.

Goed weekeinde allemaal en geniet van de koffie (en andere dingen)!

Gr,
Martin

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5632
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor gilleko B. » vr 30 jul 2021, 18:28

Top hoor!!!!




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15061
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor fransg » vr 30 jul 2021, 18:45

Grote sprong voorwaarts!
De meegebrachte bonen zullen ook een verbetering zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor Keyser » vr 30 jul 2021, 19:22

Goede beslissing, hier was geen tip op te geven waarmee je met je Solis een zelfde resultaat kan behalen als met deze upgrade.

Ik heb geen ervaring met een Solis, maar ik vermoed dat hij een hogere druk levert. Bij een rancilio en een quickmill ervaar ik dit ook. Het geeft harde espresso als resultaat. Met mijn Strega krijg ik veel mooiere en zachte resultaten.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten