Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Keyser » zo 12 sep 2021, 22:05

(ik vind de 25s doorlooptijd belangrijker voor de smaak dan de ratio/output) en zou ik de weegschaal alleen nog af en toe gebruiken om af/bij te stellen.
Hoe komt het dat je dit belangrijker vindt?
Varieert je ratio/output dan niet wanneer je alleen seconden aanhoudt? En houd je bij iedere boon 25 seconden aan?

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Ypuh » zo 12 sep 2021, 22:27

Interessant. Dus als ik het goed begrijp is de Mozzafiatto HX in dat geval ook prima geschikt voor de pure espresso liefhebber?
Uiteraard. Flushen is overigens ook niet iets waar je bang voor hoeft te zijn (ik zag het vooraf ook als een reden om wel/niet voor een apparaat te kiezen), en wordt hier aangehaald als belangrijkste argument om voor een single boiler te gaan (naast onnodige onderdelen/stroomverbruik). Dat lijkt me een beetje te zwart/wit.

Zelf heb ik dezelfde afwegingen gemaakt; ik dronk enkel zwarte koffie/espresso, maar een goede HX-machine heeft ook wel voor een kip-ei verhaal gezorgd waardoor ik nu ook regelmatig een cappuccino/latte/flatwhite drink en experimenteer met volle/haver/amandel/soya melksoorten etc. Inmiddels drink ik ook dagelijks wel één melk specialiteit.

Ps. De verschillen tussen semi-automaten in dezelfde prijsrange zijn echt niet zo groot als het internet je doet vermoeden hoor. De werking van de ene automaat t.o.v. de andere is een fractie anders/gebruiksvriendelijker/makkelijker, maar het resultaat in de kop zal heel erg vergelijkbaar zijn. Bij de een moet je misschien flushen, bij de andere 2s langer doorlopen vanwege een andere pomp en bij de 3e machine misschien iets langer wachten voor je melk op kunt schuimen. Eenmaal je een bepaalde routine hebt (die je misschien nog wel 10+ jaar herhaalt), maakt dat allemaal weinig meer uit.
(ik vind de 25s doorlooptijd belangrijker voor de smaak dan de ratio/output) en zou ik de weegschaal alleen nog af en toe gebruiken om af/bij te stellen.
Hoe komt het dat je dit belangrijker vindt?
Varieert je ratio/output dan niet wanneer je alleen seconden aanhoudt? En houd je bij iedere boon 25 seconden aan?
Zo letterlijk moet je het niet nemen, maar ik heb wel gemerkt dat ik zelf de koffies het lekkerste vind zo rond de 25 seconden. Dan doel ik vooral op de balans tussen zuur/bitter, die voor het grootste deel afhankelijk is van de doorlooptijd is mijn ervaring. Dat er dan de ene keer 36 gram en de andere dag 45 gram uit komt vind ik persoonlijk minder van belang (1:2 ratio vind ik ook te sterk, een stevige lungo vind ik eigenlijk het lekkerste).

Per boon varieer ik wel qua maling, maar qua doorlooptijd kom ik eigenlijk nooit buiten de 25-28s range. Het grootste verschil lijkt gewoon te zitten in de vorm van de dag van de boon (kamertemperatuur?, te lang in de hopper?). Soms kan een boon 2-3 dagen keurig rond de 36-38g zitten in 25s, en dan de 4e dag ineens 45-50g uitspuwen zonder noemenswaardige veranderingen. Ik probeer dat nu te 'managen' door de bonen te bewaren in vacuumbakjes in de diepvries nadat de kilozak open gaat, en dan de hopper bij te vullen met genoeg voor één, max twee dagen.

(Note: Ik ben ook geen expert, maar op deze wijze komt er eigenlijk altijd drinkbare koffie uit en gaan er per kilo misschien 1-2 bakjes door de gootsteen).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Keyser » zo 12 sep 2021, 23:01

Fijn dat je jouw manier hebt gevonden waardoor je iedere dag lekkere koffie drinkt. Alleen wanneer je een recept wil herhalen is alleen tijd als variabele ontoereikend . Wanneer na 25 seconden de ene espresso 36 gram en de ander 45 gram weegt, dan kan het niet anders dan dat die in smaak verschillen. Mijn ervaring is dat dit ook het verschil kan zijn in lekker en niet lekker.

Maar ik beken je ook dat ik niet iedere dag de klok ernaast houd en dan weer gebruik maak van de variabele ratio.

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » ma 13 sep 2021, 12:30

Het is wel wat verwarrend, haha.
Ik ben een liefhebber van espresso. Daar zal de machine 95% voor gebruikt worden. Ik ben ook een liefhebber van mooi design in de keuken. Daarom had ik in eerste instantie de Rocket mozzafiato uitgezocht. Dit is echter een HX en bij HX hoort flushen en dat kan als nadeel worden ervaren (zeker als ik aan mijn vrouw denk). Daarom keek ik naar de Classika PID. Een single boiler met imho een mooi design.
Maar nu blijkt dat je met de Rocket HX machines helemaal niet hoeft te flushen? En dan valt het nadeel van de Mozzafiato tov de ECM Classika weer weg.

Hoe ga ik nu de juiste keuze maken?? :mrgreen:

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » ma 13 sep 2021, 13:07

Als je jezelf wil wijsmaken dat flushen met HX niet nodig is dat natuurlijk prima. Maar als je voor de beste resultaten wil gaan kun je het beter wel doen.

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » ma 13 sep 2021, 13:28

Ik wil mezelf juist niks wijsmaken, maar de voor mij beste optie kiezen. Hierbij is al jullie input erg waardevol.

Enige wat ik zeg is dat dat best lastig is als er geen eenheid van opvatting lijkt te zijn

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » ma 13 sep 2021, 13:52

Zoals altijd is alle waar naar zijn geld, een dure HX of zelfs SB kán beter zijn dan een goedkope DB. Er zijn nog verschillen tussen bijvoorbeeld het materiaal van de boilers en het gebruik van rotatie v.s vibratiepomp en geluidsproductie die ik hier even buiten beschouwing laat. Maar de belangrijkste voor en tegens van de drie categorieën hieronder, thermoblock bewust niet genoemd.

€ Single boiler:
+stabiele temp.
+bij geïntegreerde boiler/groep vaak snel warm.
+Aantrekkelijk geprijsd.
-wachten tussen stoom en koffie
-stoom valt vaak tegen, maar is werkbaar.
-vaak goedkope bouwkwaliteit en afwijkende maten (≠58mm)

€€ HX:
+Stoom&koffie tegelijk.
+Voor ieder iets moois, veel merken en bouwstijlen.
+Geen echt slechte machines als je kiest voor een A merk.
-Temperatuur onbetrouwbaar (hx flush).
-Vaak duurder gemaakt met marketingquatsch zoals PID en rotatiepompen zonder vaste aansluiting.
-afhankelijk van boiler grootte soms natte of weinig stoom.

€€€ DB:
+Stabiele temp
+Oneindig veel stoom
-Meer stroomverbruik
-Vaak iets groter formaat

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 13 sep 2021, 14:55

Zoals altijd is alle waar naar zijn geld, een dure HX of zelfs SB kán beter zijn dan een goedkope DB. Er zijn nog verschillen tussen bijvoorbeeld het materiaal van de boilers en het gebruik van rotatie v.s vibratiepomp en geluidsproductie die ik hier even buiten beschouwing laat. Maar de belangrijkste voor en tegens van de drie categorieën hieronder, thermoblock bewust niet genoemd.

€ Single boiler:
+stabiele temp.
+bij geïntegreerde boiler/groep vaak snel warm.
+Aantrekkelijk geprijsd.
-wachten tussen stoom en koffie
-stoom valt vaak tegen, maar is werkbaar.
-vaak goedkope bouwkwaliteit en afwijkende maten (≠58mm)

€€ HX:
+Stoom&koffie tegelijk.
+Voor ieder iets moois, veel merken en bouwstijlen.
+Geen echt slechte machines als je kiest voor een A merk.
-Temperatuur onbetrouwbaar (hx flush).
-Vaak duurder gemaakt met marketingquatsch zoals PID en rotatiepompen zonder vaste aansluiting.
-afhankelijk van boiler grootte soms natte of weinig stoom.

€€€ DB:
+Stabiele temp
+Oneindig veel stoom
-Meer stroomverbruik
-Vaak iets groter formaat
Met een single boiler kun je natuurlijk perfect stomen en koffie zetten tegelijk. En kan de stoom gigantisch en eindeloos zijn. Hangt van de boiler af.

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » ma 13 sep 2021, 14:57

Mooi overzicht, dank!

Nog een vraag: ik snap dat een PID op een HX wat minder toegevoegde waarde heeft. Maar op een single boiler kan deze toch juist wel nut hebben?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 13 sep 2021, 15:05

Het is wel wat verwarrend, haha.
Ik ben een liefhebber van espresso. Daar zal de machine 95% voor gebruikt worden. Ik ben ook een liefhebber van mooi design in de keuken. Daarom had ik in eerste instantie de Rocket mozzafiato uitgezocht. Dit is echter een HX en bij HX hoort flushen en dat kan als nadeel worden ervaren (zeker als ik aan mijn vrouw denk). Daarom keek ik naar de Classika PID. Een single boiler met imho een mooi design.
Maar nu blijkt dat je met de Rocket HX machines helemaal niet hoeft te flushen? En dan valt het nadeel van de Mozzafiato tov de ECM Classika weer weg.

Hoe ga ik nu de juiste keuze maken?? :mrgreen:
Mooi design?
Olympia Cremina.Ideaal.Snel op temperatuur en zeer lekkere espresso.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten