Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » do 26 aug 2021, 15:29

Wij drinken hier samen 8-10 (soms dubbele) espresso per dag. Nu nog Nespresso.
Ik wil echter lekkerder en na jarenlang lurken op verschillende fora wil ik de sprong wagen: Ik sta op het punt m’n eerste echte espressomachine en bonenmaler aan te schaffen.
Als machine heb ik de Rocket Mozzafiato R (black) voor ogen. Deze vind ik mooi en omdat wij vrijwel uitsluitend espresso drinken is een single boiler naar verwachting voldoende.

Als maler wil ik de nieuwe Rocket Super Fausto. Deze kost een duit meer dan de ‘gewone’ Fausto, maar heeft 75mm burrs ipv 65mm. Ik weet niet of dat overkill is, maar ik wil me niet gaan afvragen ‘had ik niet toch de Super Fausto moeten nemen…’

Is dit een goede keuze, of zijn er voor dit geld (rond de €3000) mooiere combinaties?
Bijlagen
F156C0F9-D4FA-4F19-880E-FFD4C8B953A5.jpeg
E679AF84-AFEA-4CA6-B3B4-2A8E3595E913.jpeg

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor ErikW » do 26 aug 2021, 16:10

Mooie set!
Groter is vaak beter bij molens!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor gilleko B. » do 26 aug 2021, 16:24

Het kan altijd slechter Mooie set,.ook qua kleurstelling. Molen is al eerder ter sprake gekomen, equivalent van de Eureka Olympus of de Atom specialta 75. Alleen deze molen heeft kostbare redspeed burrs.






Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor cremalover » vr 27 aug 2021, 09:42

3000 euro is veel geld.
Naar mijn idee is voor datg geld een of meerdere sets te krijgen die smaakvollere koffie zetten. Of die mooier zijn is ligt bij jou.

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » vr 27 aug 2021, 09:55

Hi Cremalover, bedankt ook voor je reactie.
Aan welke machines/malers denk je dan? Dan ga ik dis uiteraard eens goed bekijken!

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor cremalover » vr 27 aug 2021, 10:15

Atom 75 bijvoorbeeld. Mensen hier zijn laaiend erover.Of die beter dan de Rocket is weet ik niet maar bij espressomachines denk ik aan levers.
En denk ik aan levers denk ik eerst aan een Strega.

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » vr 27 aug 2021, 10:20

Ik meen dat de Super Fausto zo’n beetje 95% gebaseerd is op de Eureka Atom 75 dus dat zou goed moeten zitten.
Levers is voor mij nog een stap te ver. Eerst maar eens met een ‘gewone’ espressomachine aan de slag :-)
Maar wie weet, in de toekomst

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor gilleko B. » vr 27 aug 2021, 10:30

Ik meen dat de Super Fausto zo’n beetje 95% gebaseerd is op de Eureka Atom 75 dus dat zou goed moeten zitten.
Levers is voor mij nog een stap te ver. Eerst maar eens met een ‘gewone’ espressomachine aan de slag :-)
Maar wie weet, in de toekomst
Met dien verstande dat de superfausto beschikt over redspeed burrs, de Atom over Titanium vergulde schijven. Redspeed burrs zijn duurder. Dat gezegd hebbende de prijs van zo'n Atom ligt rond de €1.000-€1.100. Als de Fausti €1.500 kost, dan zou ik er goed over nadenken.

Want dan hou je een kleine €2.000 over voor een espressomachine. Je moet wel.zelf een antwoord op de vraag geven wil ik een levermachine of een.met een pomp. Indien de laatste, wil ik er 1 met een vibratiepomp of er 1 met een rotatiepomp. En, wil ik een systeem voorzien van een warmtewisselaar of wil ik een dualboiler met PID control.

Afbeelding




Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » vr 27 aug 2021, 10:47

Ik denk dat er, zeker omdat je alleen zwart drinkt, juist een argument in te brengen in TEGEN de warmtewisselaar. Die zorgt dat je elke keer dat je koffie wil gaan zetten zal moeten flushen om de juiste temperatuur te behalen. En het grappige, de stoom in de boiler die dat probleem voor je veroorzaakt wil je helemaal niet gebruiken.

Een stabiele single boiler machine is wat lastig te vinden, maar ze zijn er bijvoorbeeld van Profitec, of je hem mooi vind is aan jou. Dat scheelt veel budget voor een nóg betere molen en wat leuke accessoires zoals een uitkloplade, tamper, precizie weegschaal, luxe filterbakjes en een hele stapel microvezeldoekjes. Allemaal items die het leven veel aangenamer maken zodat niet binnen no-time de nespresso weer op het aanrecht staat.

Maar misschien is er nog wel een veel beter argument voor een twee boiler machine te maken. Dan shop je namelijk vaak in het luxere segment (zeker als je weg blijft van expobar ;)) en bij vrijwel alle 2 boiler machines zet je eenvoudig de stoomboiler gewoon uit. Scheelt de helft van het energieverbruik en vaak zijn ze nog véél stabieler in temperatuur dan een single boiler of nog erger een warmtewisselaar.

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » vr 27 aug 2021, 12:00

Ik wil geen warmtewisselaar hoor, ik dacht aan een singleboiler.

Zo ver ik dacht te weten heeft een dual boiler niet zo heel veel toegevoegde waarde als je alleen espresso zet?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Spirit Crusher en 29 gasten

cron