Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » vr 27 aug 2021, 12:12

Oké, nou dan valt de Mozzafiato in elk geval al af, want dat is een warmtewisselaar.

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » vr 27 aug 2021, 12:19

Sorry, ik begreep je verkeerd. Ik bedoel dat ik niet perse een warmtewisselaar wil, maar dat een machine met 1 boiler prima is als je alleen espresso zet. Met andere woorden, een dual boiler overkill is. Athans, dat was mijn gedachte.

Maar is het zo dat een echte single boiler nog significante voordelen heeft tov een HX voor alleen espresso?

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » vr 27 aug 2021, 12:44

Wat ik vooral bedoelde uit te leggen is dat een warmtewisselaar ook significant nadelen heeft als je alleen zwarte koffie drinkt.

Hij heeft namelijk als "voordeel" tov een single boiler dat je tegelijkertijd koffie kunt zetten en kunt opschuimen, maar dat gebruik je niet. En die eigenschap die je niet gebruikt zorgt voor het grootste nadeel van de traditionele warmtewisselaar: flushen omdat hij oververhit. Het is één van de redenen waarom veel mensen die willen zetten en stomen tegelijk overstappen op een twee boiler machine.

Een single boiler, Lelit mara X of dual boiler (waarbij je de stoomboiler uitzet) hebben dus als grote voordeel dat je temperatuur altijd stabiel zal zijn en je koffie altijd hetzelfde smaakt.

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor dennisgaal » vr 27 aug 2021, 12:54

Wat ik vooral bedoelde uit te leggen is dat een warmtewisselaar ook significant nadelen heeft als je alleen zwarte koffie drinkt.

Hij heeft namelijk als "voordeel" tov een single boiler dat je tegelijkertijd koffie kunt zetten en kunt opschuimen, maar dat gebruik je niet. En die eigenschap die je niet gebruikt zorgt voor het grootste nadeel van de traditionele warmtewisselaar: flushen omdat hij oververhit. Het is één van de redenen waarom veel mensen die willen zetten en stomen tegelijk overstappen op een twee boiler machine.

Een single boiler, Lelit mara X of dual boiler (waarbij je de stoomboiler uitzet) hebben dus als grote voordeel dat je temperatuur altijd stabiel zal zijn en je koffie altijd hetzelfde smaakt.
Ik ben een newbie maar is het niet zo dat flushing alleen nodig is na het gebruiken van het stoompijpje?

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Keyser » vr 27 aug 2021, 13:21

Nee, ook na idle staan. Er komt dan te heet water uit. Het is een kleine handeling, maar sommigen vinden het een ding. PTI legt de voor en tegen goed uit.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » vr 27 aug 2021, 13:28

Ik ben een newbie maar is het niet zo dat flushing alleen nodig is na het gebruiken van het stoompijpje?
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, maar ik snap de verwarring en je vraag. Voordat je gaat stomen en nadat je melk hebt gestoomd moet je inderdaad het pijpje even schoonblazen.

Maar met flushen bedoel ik in dit geval temperatuur surfen, het oververhitte water uit de warmtewisselaar flushen. Het water in de warmtewisselaar raakt "over de kook" doordat het constant door de stoomboiler heen circuleert. Je moet de kook eraf flushen en op die manier nieuw water de warmtewisselaar intrekken om het gehele zooitje op een acceptabele temperatuur te brengen voor het koffiezetten. Dat brengt een hoop oefenen en gokken met zich mee voordat je het echt onder de knie hebt.

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor dennisgaal » zo 29 aug 2021, 09:15

Dank voor de uitleg :-)

Gisteren hebben we een bezzera bz10 besteld (icm met eureka mignon specialita). De bz10 lijkt me qua gebruiksgemak geschikter voor mijn echtgenote omdat het blijkbaar minder/niet noodzakelijk is om deze machine steeds te moeten flushen.

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » ma 30 aug 2021, 10:05

Dankzij de goede reacties hier heb ik mijn aandacht verlegd naar de ECM Classika PID.
Wat is mooi matchende maler hierbij? ECM heeft natuurlijk zelf ook malers, maar ik weet niet of dat toppers zijn

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » ma 30 aug 2021, 14:14

Ja ze kunnen wel leuk een PID op een warmtewisselaar knutselen maar dat is tot nu toe nog altijd de grootste marketing farce van de 21ste eeuw. De e61 groep heeft vervolgens nog steeds 35min nodig om stabiel op temperatuur te komen dus dat is ook géén vooruitgang. Een relatief kleine boiler en volgens mij is dit ook nog eens een machine zonder instelbaar bypass (opv) op de pomp.
Dan kun je je toch echt beter op de bz10 richten, profitec de luxe dochter van ECM kan ik nog wel aanmoedigen, maar ik zie altijd maar weinig argumenten om een ECM te verkiezen over de concurrentie behalve wanneer je ze "gewoon mooi" vind. Dat is prima maar echt waar voor je geld krijg je niet echt....

Wat betreft de malers van ECM, die zijn niet slecht maar niets bijzonders. Een koffiemolen kun je beter kopen van een merk dat alleen koffiemolens bouwt, anders is het al snel een bijzaak TOV. De espressomachines.

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » ma 30 aug 2021, 14:38

Bedoel je niet de Bezzera Unica ipv de BZ10, aangezien ik een single boiler machine zoek en geen hx?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron