Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Starred
Berichten: 221
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » za 04 sep 2021, 07:24

Just to be sure.
Wordt de ECM Classika PID nu beschouwd als een niet zo goede single boiler machine? -Althans zo lees ik de reactie van Pti

https://www.ecm.de/en/products/details/ ... ssika-pid/
Bijlagen
A63B9FAA-DE73-46A7-A34C-664BCB0235B7.jpeg

RigolleM
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 17:05

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor RigolleM » za 04 sep 2021, 08:41

Ik lees dat de ECM Classika PID veel geld is voor een single boiler ;)
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

Starred
Berichten: 221
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » za 04 sep 2021, 22:26

Toch nog even een vraag. Ik heb me een beetje verdiept in HX machines, en las dat het flushen om oververhitting te voorkomen in de huidige machines met PID helemaal niet meer nodig is. Daarmee zou een groot nadeel van HX machines voor degene die met name espresso drinkt zijn weggenomen.

Is dit nu waar, hoef je niet meer te flushen, of klopt daar geen bal van en moet je gewoon wel flushen, ook op HX met PID?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » za 04 sep 2021, 22:34

Toch nog even een vraag. Ik heb me een beetje verdiept in HX machines, en las dat het flushen om oververhitting te voorkomen in de huidige machines met PID helemaal niet meer nodig is. Daarmee zou een groot nadeel van HX machines voor degene die met name espresso drinkt zijn weggenomen.

Is dit nu waar, hoef je niet meer te flushen, of klopt daar geen bal van en moet je gewoon wel flushen, ook op HX met PID?
Klopt geen bal van, ze vervangen een mechanische drukregelaar voor een digitale drukregelaar. De boiler is gevuld met oververhitte stoom dus de warmtewisselaar neemt die temperatuur over. De ene HX is beter gebalanceerd dan de andere, maar ze oververhitten uiteindelijk allemaal.

De enige uitzondering op de regel is de actieve warmtewisselaar van de Lelit Mara X. Daarbij zit er een tweede thermokoppel in de retourbuis van de warmtewisselaar en wordt de boilerdruk actief geregeld om oververhitting te voorkomen. Dat brengt het risico tot het vastlopen van de syphon met zich mee, maar ook dat lost de software op. De keerzijde van deze medaile is dat je een consessie doet op het gebied van stoomkracht, waar me je mee om moet leren gaan door de machine iets anders te bedienen dan een "domme" warmtewisselaar.

Starred
Berichten: 221
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » zo 05 sep 2021, 20:03

Resume.
Voor degenen die 99% espresso drinken is een HX niet ideaal.
Een dual boiler is overkill, want waarom zou je een 2e boiler willen die je niet gebruikt.
Blijft over een single boiler. Een van de betere single boilers is (obv van wat ik lees) de ECM Classika II PID.
Ja, hij is relatief duur, maar dat vind ik geen probleem, want ik vind hem erg fraai. En dat is geen onbelangrijk argument.
Dus de Classika staat op 1 op mijn lijst van kandidaten. Tenzij er voor hetzelfde geld een veel betere/mooiere machine is, dan hoor ik dat uiteraard nog erg graag. ;)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor bobbee » ma 06 sep 2021, 07:47

ECM is niet 1 van de betere. Al die machines doen bijna hetzelfde. ECM heeft een naam door zijn prestaties begin 2000 maar is allang geëvenaard of ingehaald.
Neem bijvoorbeeld zo'n flair 58, ik weet bijna zeker dat die betere espresso zet door zijn saturated group en heeft ook meer mogelijkheden voor extractie door de manuale lever. En die is ook nog portable.
Dan heb je nog de profitec pro 300. Niet zo fancy qua uiterlijk maar met ring boiler op de groep : lekker snel op temperatuur en heel mooi stabiele temperatuur waar een pid veel meer zjn heeft.
Een lelit PL91T is ook leuk, commerciële 58mm groep die ook in hun horeca machines zit, klein, control center met pid en meer + bij lelit krijg je alle accessoires erbij : tamper, IMS bakjes etc.
Dit zijn zomaar wat opties. Voor espresso only is er heel veel leuks te krijgen.
Ik ben zelf van de la pavoni maar dat moet je leuk vinden. Heb je die onder knie dan kun weet je alles.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Starred
Berichten: 221
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » ma 06 sep 2021, 11:38

Bedankt voor de info. Die Flair is prachtig. Maar voor mij nog een stapje te ver.

Prijs/kwaliteit van de Profitec en de Lelit is ongetwijfeld beter, alleen de ECM ziet er een stuk mooier uit imho. En voor mij zijn looks in de (open) keuken ook heel belangrijk

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » ma 06 sep 2021, 15:17

Een lelit PL91T is ook leuk, commerciële 58mm groep die ook in hun horeca machines zit, klein, control center met pid en meer + bij lelit krijg je alle accessoires erbij : tamper, IMS bakjes etc.
Dit zijn zomaar wat opties. Voor espresso only is er heel veel leuks te krijgen.
Ik ben zelf van de la pavoni maar dat moet je leuk vinden. Heb je die onder knie dan kun weet je alles.
Klopt het is een iets modernere take op de Silvia, wat de andere single boiler is die ik aan zou willen bevelen.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Ypuh » zo 12 sep 2021, 21:24

Ik denk dat er, zeker omdat je alleen zwart drinkt, juist een argument in te brengen in TEGEN de warmtewisselaar. Die zorgt dat je elke keer dat je koffie wil gaan zetten zal moeten flushen om de juiste temperatuur te behalen. En het grappige, de stoom in de boiler die dat probleem voor je veroorzaakt wil je helemaal niet gebruiken.
Dag PTI. Voor deze specifieke Rocket machine is een flush routine niet nodig. Ik heb een klein half jaar geleden hier mijn vraag nog uitgezet om voor een Mara-X te gaan (vanwege het gebrek aan noodzaak voor flushen), maar ben uiteindelijk voor een 2e hands Evo R gegaan met een thermometer. In de handleiding van de Eric's thermometer staat ook expliciet genoemd:

"There are two (at least for now) double-boiler E-61 machines and three heat exchanger (hx) machines which require very little flushing. The double boiler machines are the Alex Duetto and the Vibiemme Double Domobar; the hx machines are the Vibiemme Domobar Super, and the entire line of Rocket Espresso machines. These two hx machines are fitted with thermosyphon restrictors (2.80 to 3.00 mm) in the upper tubing leading from the hx outlet to the group. These restrictors serve two purposes: one is to slow the thermosyphon flow during normal machine idle conditions and the other is to redistribute the portions of high temperature water admitted to the E-61 group during a brew cycle."

Na een half jaar intensief gebruik en regelmatig checken met de temp sensor kan ik dit ook gewoon bevestigen. Ik gebruik de temp sensor dan ook nauwelijks, alleen wanneer ik snel weg moet om te kijken of de groep al op temperatuur is. Flushen doe ik nauwelijks (1-2sec). Niet voor de smaak, maar vooral om de laatste koffieresten van het douchescherm te spoelen en het kopje schoon te maken en voor te verwarmen.

@Starred, mocht je nog vragen hebben over de Mozzafiato Evo R of hem een keer willen bekijken/proeven (even onder Utrecht), je bent van harte welkom. Voor mij doet deze machine alles wat ik wil en op een gebruiksvriendelijke wijze. Ben daarnaast ook wel gehecht aan het uiterlijk. Full retail is even slikken, maar met de kennis van nu was ik waarschijnlijk weer voor de Type V/Evo R Chrono gegaan. De shot timer lijkt me een ideale toevoeging (ik vind de 25s doorlooptijd belangrijker voor de smaak dan de ratio/output) en zou ik de weegschaal alleen nog af en toe gebruiken om af/bij te stellen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Starred
Berichten: 221
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Starred » zo 12 sep 2021, 21:59

Interessant. Dus als ik het goed begrijp is de Mozzafiatto HX in dat geval ook prima geschikt voor de pure espresso liefhebber?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron