Meticulous Espresso

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 323
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Meticulous Espresso

Berichtdoor robinfcb » ma 08 apr 2024, 14:32

Lijkt me heel veel werk voor een espresso maar kan ook komen door de manier van filmen en alle rumoer eromheen.
De workflow is vrij eenvoudig:
Water in de boiler gieten
Puck prepareren en portafilter erin duwen
Volautomatisch profiel selecteren
Espresso drinken
Apparaat purged automatisch
Portafilter schoonmaken


Nu zie je dat hij nog wat dingen op de tablet laat zien, maar dat is allemaal optioneel.

Je hebt dus altijd vers water omdat er geen interne boiler is.

Jammer dat je hem gemist hebt op ACF!
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Meticulous Espresso

Berichtdoor bobbee » ma 08 apr 2024, 16:08

Ik vind het wel echt indrukwekkend en innovatieve ontwikkeling!
Net als met auto's steeds meer electronica en ook steeds betrouwbaarder. Benieuwd naar de gebruikerservaringen en hoe de electronica zich houdt bij launch en na een jaartje. Even de kat uit de boom kijken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Meticulous Espresso

Berichtdoor manduca » ma 08 apr 2024, 21:03

En vooral na 15 jaar…
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 323
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Meticulous Espresso

Berichtdoor robinfcb » ma 08 apr 2024, 21:47

En vooral na 15 jaar…
Even wachten dan Manduca :mrgreen:
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Meticulous Espresso

Berichtdoor manduca » ma 08 apr 2024, 22:53

Ik heb geen haast, mijn Londinia houden dat wel vol ;).

Vind het overigens wel een erg interessant ontwerp hoor. Maar ben gewoon geen fan voor teveel afhankelijkheid van (specifieke) software.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Meticulous Espresso

Berichtdoor mr Blanc » di 09 apr 2024, 08:22

Ben het daar wel mee eens. De eenvoud van de meeste koffiemachines is juist wat ze geweldig maakt. De meeste mobiele telefoons zijn tegenwoordig na 4 jaar echt bejaard en sommige software wordt dan al niet meer ondersteund. Dat is toch ook wel mijn zorg met dit soort producten, dat ze na een jaar of 5 al niet echt meer upgrades uitvoeren voor de uitvoering (als het bedrijf uberhaubt nog bestaat). Dan kan je niet meer connecten met je mobiel of bestaat de app niet meer...dat soort fratsen.

Maar eerlijk is eerlijk...hij ziet er wel tof uit en de mogelijkheden zijn eindeloos. Wel nieuwsgierig zo
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 323
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Meticulous Espresso

Berichtdoor robinfcb » di 09 apr 2024, 08:43

Ben het daar wel mee eens. De eenvoud van de meeste koffiemachines is juist wat ze geweldig maakt. De meeste mobiele telefoons zijn tegenwoordig na 4 jaar echt bejaard en sommige software wordt dan al niet meer ondersteund. Dat is toch ook wel mijn zorg met dit soort producten, dat ze na een jaar of 5 al niet echt meer upgrades uitvoeren voor de uitvoering (als het bedrijf uberhaubt nog bestaat). Dan kan je niet meer connecten met je mobiel of bestaat de app niet meer...dat soort fratsen.

Maar eerlijk is eerlijk...hij ziet er wel tof uit en de mogelijkheden zijn eindeloos. Wel nieuwsgierig zo
Het leuke van Meticulous is dat ze hun software open source publiceren: https://github.com/MeticulousHome Dus zolang er een community is, zal er software onderhoud zijn.

Maar goed, ik neem aan dat jullie ook geen wasmachine, televisie of auto hebben vanwege de elektronica 😜

Ik heb zelf hiervoor een Sage Barista Express en nu een Ascaso Steel Uno PID. Beiden zitten ook vol met elektronica.
Anno 2024 zijn er maar weinig machines zonder elektronica. Ja, mijn Superkop 😬
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Meticulous Espresso

Berichtdoor manduca » di 09 apr 2024, 11:24

Mijn auto was niet connected (bewust, probeerden ze me wel te verkopen). Maar heb nu helemaal geen auto meer.
Mijn wasmachine is ook niet connected. De software daarin is hardgebakken en doet gewoon zijn ding zonder enige afhankelijkheid. De vaatwasser kan ik wel verbinden met een app, maar waarom zou ik? Alles werkt ook prima zonder enige connectiviteit (was ook een aankoop eis).

De TV heeft wel rare fratserige software die inmiddels niet meer goed werkt. Was mijn eerste en ook meteen de laatste 'SMART'-TV. Maar als beeldscherm blijft hij wel functioneren en we kijken toch alleen maar met NLZiet of een DVD. De volgende 'TV' wordt denk ik gewoon een beeldscherm. (Mijn DVD speler heeft overigens ook brakke software. Vind zichzelf ook smart. Functioneert, maar met veel ergernis, dus die vliegt er ook nog een keer uit. Alleen nog een niet-SMART DVD speler vinden met een HDMI aansluiting. Ik heb een mooie staan, maar die kan niet op mijn TV).

Laptops en telefoons blijven natuurlijk wel iets wat je moet blijven updaten, al doe ik ongeveer 6 jaar met een telefoon en iets van 10 jaar met een laptop. En tegenwoordig hebben applicaties ook niet meer steeds snellere hardware nodig zoals vroeger. En je applicaties kunnen gewoon over naar je nieuwe apparaat. Ik hoop ook dat telefoons en laptops steeds modulairder gaan worden zodat je efficiënt kan updaten en ze langer mee gaan.

Het gaat ook niet om elektronica. En software an sich is ook niet het grootste probleem, als het apparaat maar stand-alone kan werken of het generieke software en componenten gebruikt op basis van open standaarden.

Open source is ook geen garantie dat iets beschikbaar blijft. Ik heb best wat populaire opensource producten zien verdwijnen. Vaak wil iedereen het wel graag gebruiken maar is er (bijna) niemand die wil (of kan) bijdragen aan de ontwikkeling.

Dus het zou mooi zijn als er voor app-connectiviteit naar IoT-devices ook een soort standaard zou komen. Dan heb je én keuze welke app je wil gebruiken én ben je niet afhankelijk van één leverancier. Bij domotica zie ik dit al wel gebeuren (al zal het je niet verbazen dat ik van de gewone schakelaars ben). Mijn enige domotica is mijn Wemo Switch aan mijn Londinium. (kom ik toch weer terug op koffie :) ).

Een de meeste espressomachines zijn dus erg modulair, vrij standaard en daarmee uitstekend te repareren. Zelfs de elektronica is vrij standaard (PID, SSR's etc. Alleen die GICAR-boxen zijn wat lastiger geloof ik). Hoe meer maatwerk, hoe lastiger het wordt. En het hoeft innovatie niet in de weg te staan. Zolang je slijtage onderdelen maar (open)standaard of heel simpel houdt.
Zelfde geldt voor bijvoorbeeld fietsen. Je gazelle stadsfiets uit 1980 kun je nu nog steeds prima onderhouden (iets waar van Moof dus de mist mee in ging).

Nogmaals, ik wil niet zeggen dat ze het bij Meticulous niet goed doen of zo. De software opensourcen is al een hele goede stap. En ik ben gek op hevels :). En hij lijkt ook te bedienen zonder app, wat ook een pré is. En de bouwkwaliteit lijkt ook erg hoog te zijn.
Maar het is wel een niche-product, met veel maatwerk onderdelen en niet standaard software. En dat zijn gewoon risico's. Hoe zwaar die wegen is heel persoonlijk. Het voor mij nog geen red flag voor deze. Maar de proof of the pudding is in the eating. Daarom zei ik, wat nou na 15 jaar. En ik hoop met heel mijn hart dat het een succesverhaal is (want dat gun ik (bijna) iedereen).
Laatst gewijzigd door manduca op di 09 apr 2024, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15183
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Meticulous Espresso

Berichtdoor fransg » di 09 apr 2024, 11:51

Ik kocht laatst een aantal handige lampjes die aan gaan als het donker is én er iemand in de buurt beweegt. Die van de Blokker (ik kocht er 3) kosten bijna €15 pers tuk en gaan op batterijen, via AliExpress kocht ik er een stuk of 12 die vrijwel niks kostten zelfs inclusief verzending en bezorging. Daarvan ging de helft wel stuk binnen enkele dagen, dus dat was wel een beetje jammer. De andere doen het nog steeds, wat dan weer een grote meevaller is. Wel weer een handvol micro-accu's bij het batterij-afval en een paar LED-strips over die aangesloten op 5V een kap licht geven indien gewenst, zo een zou in de L1 Luxe met de glazen zijwanden kunnen.

Wanneer ooit de eigen moederborden van de Londinium van de aardbodem zouden verdwijnen is de hardware nog steeds te gebruiken met simpele middelen, pressostaat, standaard controller etc. Hoe je met 'off the shelf' onderdelen een Meticulous aan de praat houdt is wel lastiger denk ik, maar wie weet hebben anderen opgevement Arduino pakketjes voor upgrade aan zoiets.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Barre Koffie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: Meticulous Espresso

Berichtdoor Barre Koffie » wo 10 apr 2024, 11:01

Maar eerst moeten ze nog geleverd worden toch,….?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten

cron