uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Janssen
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 08:49

uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Berichtdoor Janssen » di 19 dec 2023, 20:41

Hallo koffieliefhebbers,

Wie kan me helpen, wie weet wat hier gebeurd?
Voor mijn gevoel heb ik werkelijk alles nagelopen, maar de oplossing is niet gevonden. Ik hoop dat iemand dit bekend voorkomt. Ik ben ten einde raad...

Een tijdje geleden begonnen de problemen met het vullen van de machine.
Als ik de machine opstart en de machine moet vullen gebeurt het volgende:
https://youtu.be/zwuLbqO4cQw

De pomp blijft vervolgens lopen tot dat de ketel helemaal vol is, dat is dus niet goed. Het is alsof hij een paar keer schakelt, en uitslaat, en vervolgens blijft pompen in een soort beveiligingsstand.

Echter: als ik de machine gewoon opstart, en vervolgens het kraantje onder de boiler open zet, zodat water weg loopt, werkt de level functie perfect: de machine vult gewoon telkens totdat de levelsensor bereikt is. Zie hier een video van de test:

https://youtu.be/GPtrEeZh_0M

Dus als ik de machine gewoon opstart, werkt het level zonder problemen. De functie werkt dus. Ook als de ketel voldoende vol is bij opstarten, zodat hij niet hoeft te vullen, geen problemen.

Stap voor stap ben ik gaan zoeken, wat ik gedaan heb:
- De probes zijn vernieuwd, zowel de safety als level.
- Het ventielblok heb ik gereviseerd, schoongemaakt, nieuwe O ringen en de vul-magneetklep vervangen, deze is nieuw.
- Ik ben gaan afvragen of de meetwaarde afwijkt door bijvoorbeeld kalkaanslag, ik wilde de machine toch eens nalopen dus ik heb besloten hem voor bijna 100% uit elkaar te halen, en alles ontkalkt en schoongemaakt. alles is dus brandschoon. (ongeveer 2 dagen aan gesleuteld :lol: ).
- Vullen getest, er komt zeker water in de ketel.
- Gemeten op de aansluiting bij de controlbox, de kabel verbinding is goed, ik heb ook al een extra kabel gemonteerd op de level sensor, om te stoppen door de kabel tegen de ketel te drukken. Het probleem is dan hetzelfde.
- de machine is dus volledig ontkalkt, alle onderdelen zijn in de ontkalker geweest.


Ik begrijp niet dat de levelfunctie wel werkt na de opstart, en niet tijdens.
Daarom begin ik aan de controlbox te denken, maar voordat ik die vervang wil ik vragen of jullie soms andere ideeën hebben. De controlbox is een erg duur onderdeel en ik weet niet zeker of dit het probleem verhelpt. Met deze vraag hoop ik wat meer zekerheid te vinden. Misschien zou het nog een aarde probleem kunnen zijn, daartussen meet hij volgensmij het level? Misschien kan ik nog een extra aarde draad met de ketel verbinden om te testen?

(uiteraard heb ik de machine niet heet laten worden als deze vol zit met water, netjes geleegd via het kraantje)
Wat verder opvallend is om te vermelden, ongeveer een half jaar geleden heb ik dit probleem misschien twee keer gehad, en is het daarna weer maanden goed gegaan tot twee maanden geleden, daarom neig ik toch naar een oorzaak buiten de controlbox. Het gedrag is ook niet elke keer hetzelfde, na de grote schoonmaak werkte het level wel enkele keren goed, maar nu telkens niet meer..

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie,

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Lorenz.

Janssen
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 08:49

Re: uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Berichtdoor Janssen » di 19 dec 2023, 20:55

Hierbij nog wat leuke plaatjes van de revisie, daarop staan ook de probes
(lange = safety)
Bijlagen
20231213_160225.jpg
20231209_161005.jpg
20231211_205608.jpg
20231129_163635.jpg

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Berichtdoor fransg » di 19 dec 2023, 20:58

Gaaf ding!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Berichtdoor Pti » di 19 dec 2023, 21:05

Het vulcircuit werkt vrij eenvoudig, ik ben bang dat het toch de controlbox is :(

Janssen
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 08:49

Re: uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Berichtdoor Janssen » vr 12 jan 2024, 10:52

Ik heb een splinternieuwe controlbox besteld, nu even wachten tot hij binnen is en hopelijk is hij dan weer als nieuw!

Als hij gemonteerd is maak ik weer een update.

Bedankt voor het meedenken!

Janssen
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 08:49

Re: uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Berichtdoor Janssen » do 18 jan 2024, 15:04

De machine loopt met de nieuwe controlbox weer als een zonnetje.

Daar zat dus toch het euvel, maar nu heeft de machine een compleet nieuwe besturing en sensoren, alles is nagelopen, dan kan hij er hopelijk weer een poos tegen. :lol:

Bedankt in elk geval voor het mee denken!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Berichtdoor fransg » do 18 jan 2024, 15:23

Mooi!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Berichtdoor Pti » do 18 jan 2024, 15:43

Mooizo

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: uitdaging: opstart problemen (niet alleen op maandagochtend)

Berichtdoor bobbee » do 18 jan 2024, 16:41

Goed gedaan!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron