Espresso moet je leren drinken ?

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Kaan » vr 26 jan 2024, 20:49

Dag allen,

De afgelopen jaren ben ik vooral filter koffie aan het drinken, veel fruitige/bloemige smaken hebben steeds meer mijn voorkeur.
De dark roast heeft hierdoor ook plaats gemaakt voor de medium en zelfs light roast bonen.

Na een tijd zonder apparaat ( voorheen een Rancilio Sylvia & Eureka Atom molen gehad) heb ik onlangs een Mitica S met Mazzer Mini aangeschaft om weer lekker espresso te zetten. Maar ik merk dat ik er niet zoveel geniet als van een goede hario v60 filter bakkie .

Misschien moet ik mijn shots nog verbeteren maar de mensen op de vloer heb ik nog niet horen klagen :mrgreen: .
Ik vind het gewoon te sterk, bitter en niet lekker (meer). En dat heeft geloof ik meer met mijn smaakpupillen te maken dan met de voorbereiding. Door de jaren heen lijkt mijn smaakprofiel veranderd.

Is het misschien net als bij bier, dat ik weer espresso moet leren drinken? En hoe kan ik dit het beste aanpakken, met wat mildere smaken? :mrgreen:

Mijn recept is nu

Boontje - Panama ( van Brandzaak )
16 gram bonen
shot ca 25 seconden

Als espresso te machtig
Als Americano al wat beter
Cappuccino ( in de ochtend) zeker ok.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor fransg » vr 26 jan 2024, 21:07

Drink je weleens een espresso in een 'specialty coffee' zaak?

Als je het in een van de betere zaken ook niet lekker vindt dan is het mogelijk niks voor jou.

Of je zou eens bij een mede-hobbyist in je omgeving kunnen proeven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Kaan » vr 26 jan 2024, 21:51

Drink je weleens een espresso in een 'specialty coffee' zaak?

Als je het in een van de betere zaken ook niet lekker vindt dan is het mogelijk niks voor jou.

Of je zou eens bij een mede-hobbyist in je omgeving kunnen proeven.
Nee niet echt, buiten drink ik eigenlijk ook vooral filter/v60. Als ik dan eens een espresso drink moet ik er een glas water na drinken om de zware nasmaak weg te spoelen :lol:

Wel apart, want kan me wel herinneren dat ik ooit van een lekker kruidig shotje heb genoten.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor fransg » vr 26 jan 2024, 21:57

Als ik dan eens een espresso drink moet ik er een glas water na drinken om de zware nasmaak weg te spoelen
In verreweg de meeste doorsnee zaken is een espresso ook goor.

Je zou een paar van de zeer goeie zaken kunnen bezoeken of zoals gezegd een forumgenoot in je omgeving.

Dan weet je of je een nette espresso wel lekker kan vinden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor gilleko B. » za 27 jan 2024, 05:49

Ben net sinds maanden weer eens een brood aan het bakken, daarom vroeg opgestaan las dit draadje. Wellicht dat ofwel vervangend ofwel complementair het draadje "espresso moet je goed leren maken/moet goed gemaakt worden". In een cappuccino kan je nog wel wat wegmoffelen, maar een espresso heeft qua foutmarge minder tolerantie. Idd wat Frans geschreven heeft, probeer een goed adres te vinden, dan komt de rest vanzelf.





Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Ruben- » za 27 jan 2024, 08:08

Als ik dan eens een espresso drink moet ik er een glas water na drinken om de zware nasmaak weg te spoelen
In verreweg de meeste doorsnee zaken is een espresso ook goor.

Je zou een paar van de zeer goeie zaken kunnen bezoeken of zoals gezegd een forumgenoot in je omgeving.

Dan weet je of je een nette espresso wel lekker kan vinden.
Dat is helaas het nadeel van een koffie hobby...

Althans, ik zie het zelf niet echt als nadeel.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Kaan » za 27 jan 2024, 08:56

Hier in Delft moeten er wel een paar goede koffie winkels zijn. Han zit jij nog in Delft :D

Anyway zo weer een bakje zetten..

Trouwens, gezien de lange opwarm tijd van zo'n apparaat laat ik hem soms een halve dag ( zeker de ochtenden 9.00-13.00) gewoon aan staan. Dat moet nog geen probleem zijn voor zo'n semi pro apparaat?

Of kan het op lange termijn niet goed zijn voor een boiler etc. Het is een Bezzera dus dat tik geluid om de 20 seconden neem ik voor lief.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor bobbee » za 27 jan 2024, 09:55

Geen probleem.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Kaan » za 27 jan 2024, 11:58

Beetje veel koffie in maar de naked portafilter is behoorlijk diep.

Afbeelding


shots zien er aardig uit, toch ? 25 seconden doorlooptijd, helaas niet achteraf gewogen.



Afbeelding


mooie strepen

Afbeelding

Puck met gaatjes, channeling ??

Afbeelding



En weer wat water erbij , al smaakte het dit keer ( voor het eerst met naked filter) niet eens heel slecht :D


Afbeelding

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor bobbee » za 27 jan 2024, 12:04

Dit is echt niet te analyseren zo. Gewoon gaan tweaken tot je de juiste smaak voor jou hebt. Doe je überhaupt een flush van de HX om het te hete water eruit te laten gaan voor extractie? Die verband je koffie wat tot verbrande bittere koffie leid. Het heet de flash boil en de koffie puck ziet er gehavend uit. Als je dat niet doet of te kort zou ik daar eens naar kijken. Of misschien staat je pstat te hoog voor de boilerdruk = heet water. Die kun je aanpassen en zo zijn er legio mogelijkheden. Misschien staat de druk voor de extractie te hoog. (meer dan 9 bar) , die pas je aan middels de OPV.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron