Rancilio Silvia drukopbouw

Djodjotje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 20 feb 2024, 15:43

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Djodjotje » di 27 feb 2024, 20:54

Verse bonen gekocht..... druk gecontroleerd 9 bar .... maalmachine afgesteld, net poeder. temperatuur gemeten ( 90 graden grof)

en toch een doorlooptijd van 15 seconden bij een bakje van 7,5 gram en bij een bakje van 15 gram..

Ik ga maar eens op cursus.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor HanR » di 27 feb 2024, 21:02

Waar woon je?
Je mag een keer langs komen met je spullen.
Of misschien bij een ander forumlid, als Rotterdam te ver weg is.

Djodjotje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 20 feb 2024, 15:43

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Djodjotje » di 27 feb 2024, 21:08

@ HanR Voor een goede bak koffie is Delft wel ver maar niet te ver, ik ga het overwegen

jelveen
Berichten: 70
Lid geworden op: do 16 jun 2022, 22:05

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor jelveen » di 27 feb 2024, 21:29

Volgens mij zijn er meer mensen uit delft hier aanwezig. Ik heb mijn silvia aan een defltenaar verkocht hier. Anders ben je ook in Den Haag van harte welkom :D

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor manduca » di 27 feb 2024, 22:37

Of in Utrecht... Maar HanR heeft wel meteen alle spullen in huis waarschijnlijk als er wat gefikst of gemeten moet worden.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor bobbee » wo 28 feb 2024, 07:29

Verse bonen gekocht..... druk gecontroleerd 9 bar .... maalmachine afgesteld, net poeder. temperatuur gemeten ( 90 graden grof)

en toch een doorlooptijd van 15 seconden bij een bakje van 7,5 gram en bij een bakje van 15 gram..

Ik ga maar eens op cursus.
Welke bonen heb je gekocht? Staat je maler al op de fijnste stand? Heb je ook wat koffie weggemalen nadat je de maalgraad hebt verandert? Je gebruikt een bakje van 7,5 gram en van 15, hoeveel gram heb je daarin gedaan en hoe heb je dat gemeten?

Geen idee waar je vandaan komt naar Emmen woon ik. Kan je altijd ook wat uitleg geven.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor gilleko B. » wo 28 feb 2024, 08:45

Volgens mij zit Han in Rotterdam aan de Veilingweg.




Djodjotje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 20 feb 2024, 15:43

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Djodjotje » wo 28 feb 2024, 09:27

Dank je voor de vragen @bobbee

Ik woon in Hoorn.

Ik gebruik de standaard bakjes van Rancilio en vul ze met 7,5 gram of 15 gram en dat weeg ik met een kleine elektronische weger onder de uitloop ij een opvangbakje.

Ik heb nieuwe maalschijven besteld, misschien lost dat wat op.

En misschien verwacht ik er te veel van, ik vergelijk het allemaal met die heerlijke bakjes in Spanje.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor bobbee » wo 28 feb 2024, 10:11


Dank je voor de vragen @bobbee

Ik woon in Hoorn.

Ik gebruik de standaard bakjes van Rancilio en vul ze met 7,5 gram of 15 gram en dat weeg ik met een kleine elektronische weger onder de uitloop ij een opvangbakje.

Ik heb nieuwe maalschijven besteld, misschien lost dat wat op.

En misschien verwacht ik er te veel van, ik vergelijk het allemaal met die heerlijke bakjes in Spanje.
Jouw maler is niet de beste maar zou volgens mij best een goede espresso moeten kunnen produceren.
Nieuwe schijven kunnen helpen maar een 2e hands ex horeca maler scoren op marktplaats is ook een optie.
Heb je de retentie weggewerkt na het aanpassen van de maalgraad? Zeker een aantal gram weggooien voordat de nieuwe maalgraad effect heeft. Dat komt doordat koffiemalers niet al het maalsel naar buiten werken en blijft liggen in de maalkamer en uitloop.
Dat geld dus ook iedere keer als je een nieuw kopje koffie gaat zetten nadat je een uurtje geen koffie hebt gezet. Daarom heb ik een maler gekocht die geen retentie heeft maar dat kan altijd nog.
Ik weet niet wat voor roast je hebt gedronken in Spanje maar Spanje staat erom bekend dat ze hele donker gebrande koffie gebruiken. Laatste jaren zijn er ook Specialty koffie barren in Spanje gekomen net als in NL. In NL is Douwe Egberts ook geen gegeven meer.
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat je koffie met zo goed kan worden als in Spanje en ook zeker wel beter.

Gebruik je een keukenweegschaal op grammen of heb je een precies weegschaaltje? Ik denk dat jouw ervaring met de retentie te maken heeft en je dosering. Je hebt nieuwe maalschijven besteld maar ook je filterbakje kunnen op zijn. Het singel bakje van 7,5 gram zou ik je aanraden om weg te leggen in een keukenla helemaal achterin en vergeten.

Begin eens met 15 gram secuur liefst op tiende nauwkeurig te doseren en daar 35 gram espresso uit te halen in zo'n 30 seconden ongeveer. Die tijd proberen te halen door de maalgraad af te stellen. Dus je haalt 1 espresso uit 15 gram koffie, niet de bekende 2x 30ml! Op deze manier maak je een veel dikkere stroperigere espresso en heb je de eerste winst al behaald. Hierna gaan we verder kijken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Djodjotje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 20 feb 2024, 15:43

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Djodjotje » vr 01 mar 2024, 11:32

Hoi allemaal.

Weer een stap verder.... ik heb nieuwe schijven in de maler geplaatst en een berg smug weggehaald.

De oude schijven waren op de smug gemonteerd en zaten best wel scheef, de nieuwe ziteen mooi recht en kunnen bij wijze van spreken op elkaar functioneren.

Nu ben ik in staat om een espresso te maken zoals @bobbee vraagt 15 gram gemalen, 35 ml koffie in 25 seconden, en ja ik gebruik een elekrtronische precisie weegschaal.

Dit gaat nu lekker en de koffie is ook goed en ik heb geleerd dat een klein beetje suiker beter bij mijn smaak past.

Nu het volgende probleem, maar daar ga ik me eerst hier op de site in verdiepen.... de temperatuur, die is te laag, ik wil hete koffie.
Ik verwarm de kopjes flink voor maar brand mijn mond niet en dat wil ik wel.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten