Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

HolyBean
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 16:46

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor HolyBean » za 12 mar 2011, 22:03

Er zullen verschillende uitvoeringen zijn? Ik heb meen ik ergens ook gelezen over een R8 met 74mm conische messen...
Ik heb geen conische R8 kunnen vinden maar dat zegt natuurlijk lang niet alles, N00b kan je misschien wat foto's van je R8 plaatsen?
LM Linea 1 - Compak K-10 Doserless - Quest M3 (PID mod)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor Spironski » zo 13 mar 2011, 10:59

En NOOb: heb je een leuk weekeinde? Hoe staat het op espresso-gebied?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

N00b
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 16:59

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor N00b » zo 13 mar 2011, 12:40

haha,
ik heb een schitterend weekeinde :)
ik heb de macap vanmorgen zodanig afgesteld dat mijn afstelbonen (aldi koffiebonen) 60 ML espresso produceren in 25 seconden...
alhoewel ik er dan wel wat meer maling in gooi als 14 G, maar ook weer niet teveel want dan choked ie:) en dat vind ik wel lastig moet ik zeggen..
een constante factor aanhouden..
die 14 G meet ik af met een lepeltje welke 7 gram is..
alleen als ik precies 14 G doe, dan loopt ie veel te hard door (ook met die SL koffie)
doe ik wat meer erin, zoals iemand als tip gaf, loopt ie prima door...
Moet ik dan toch fijner malen tot ie op 14 gr goed doorloopt?
Dat is dan wel een stuk fijner dan die SL koffie... ik moet zeggen dat me dat nog niet gelukt is.. met precies 14gr 25 sec doorloop tijd bereiken.
anders dan ben je dus je constante factor kwijt, want dan gaat het laatste beetje op het oog...
zoals je eigenlijk ook op alle filmpjes op internet ziet zoals de baristas het doen :P die kwakken het PF vol en strijken het PF af en gaan dan tampen....
morgen maar eens een kilo ver gebrande bonen bestellen, de molen nog een beetje anders afstellen op die bonen denk ik en dan ben ik heel benieuwd naar het verschil!

Trouwens, die macap maalt de bonen zo fijn als bloem, op het moment dat je hem op zijn fijnste stand zet!
Daar kan de bric niets mee...

opschuimenderwijs ben ik ook lekker bezig.. Mijn vriendin is al misselijk van al die verplichte cappu's :)
Ik vraag me alleen af;
dient je gehele kannetje melk lobbig en schuimig te zijn?
Of schenk je eerst een beetje warme melk eruit en komt daarna pas het schuim mee?
Das bij mij namelijk het geval.. Eerst melk, niet zo gek veel, maar toch wel gewoon melk, en daarna dus mooi fijn schuim.
EN als je voor 1 persoon melk schuimt, dus wat minder, wordt dat nogal snel heet en vind ik het dus nogal lastig om een kleine hoeveelheid op te schuimen...
je leest, ik ben druk bezig!!

Bert K
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 18:37
Locatie: Rotterdam

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor Bert K » zo 13 mar 2011, 12:57

Het blijft natuurlijk nattevingerwerk, alles gaat op het gevoel, net als koken.
Maar als je bij 14 gram nog te snel doorloopt, kan je fijner malen en je kan wat meer koffie erbij doen, gaat allebei. Ik hou de hoeveelheid koffie het liefst constant, en varieer met de maalgraad. Vaak merk ik dat de koffie toch wat snel gaat doorlopen, dat kan zomaar gebeuren, en dan zet ik de molen een tandje fijner.

Melk schuimen moet je nog effe oefenen. Het hoort een mooi, dik vloeibaar schuim te zijn, ongeveel de dikte van muurverf. Als je melk en je schuim gaan scheiden, dan is het niet goed.
Mijn manier: stoomtip net onder het oppervlakte, op het gehoor. je hoort een mooi sissend geluid, maar geen heftig geborrel. Hand onde de kan, als het handwarm gaat aanvoelen, steek je de tip tot onderin de kan, en je probeert een heftige werveling te krijgen. Op het moment dat de kan te heet wordt om vast te houden, is de melk klaar.
Stoom uit, en de melk blijven ronddraaien. Zet het niet even weg, dan gaat het scheiden. Dus ronddraaien en inschenken.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Gebruikersavatar
Hoenen
Berichten: 298
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 18:09

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor Hoenen » zo 13 mar 2011, 12:57

haha,
ik heb een schitterend weekeinde :)
ik heb de macap vanmorgen zodanig afgesteld dat mijn afstelbonen (aldi koffiebonen) 60 ML espresso produceren in 25 seconden...
alhoewel ik er dan wel wat meer maling in gooi als 14 G, maar ook weer niet teveel want dan choked ie:) en dat vind ik wel lastig moet ik zeggen..
een constante factor aanhouden..
die 14 G meet ik af met een lepeltje welke 7 gram is..
alleen als ik precies 14 G doe, dan loopt ie veel te hard door (ook met die SL koffie)
doe ik wat meer erin, zoals iemand als tip gaf, loopt ie prima door...
Moet ik dan toch fijner malen tot ie op 14 gr goed doorloopt?
Dat is dan wel een stuk fijner dan die SL koffie... ik moet zeggen dat me dat nog niet gelukt is.. met precies 14gr 25 sec doorloop tijd bereiken.
anders dan ben je dus je constante factor kwijt, want dan gaat het laatste beetje op het oog...
Staar je niet blind op de 14 gram. Ik zit zelf altijd rond de 16gr range en veel amerikanen zitten op de 18-20 gram range. Probeer wel iets te vinden waardoor het consistent blijft. Bijv. door de juiste maalgrootte te vinden wanneer je met een rechte vingeralles boven de filter eraf schuift. Of een 0.1 gram weegschaal ( paar euro, gratis verzending op dealextreme.com). Er zijn tientallen manieren om dit te doen, je zal wel merken wat je het fijnst vindt.
morgen maar eens een kilo ver gebrande bonen bestellen, de molen nog een beetje anders afstellen op die bonen denk ik en dan ben ik heel benieuwd naar het verschil!

Trouwens, die macap maalt de bonen zo fijn als bloem, op het moment dat je hem op zijn fijnste stand zet!
Daar kan de bric niets mee...
Kom op met die foto's van je set-up! :)

opschuimenderwijs ben ik ook lekker bezig.. Mijn vriendin is al misselijk van al die verplichte cappu's :)
Ik vraag me alleen af;
dient je gehele kannetje melk lobbig en schuimig te zijn?
Of schenk je eerst een beetje warme melk eruit en komt daarna pas het schuim mee?
Das bij mij namelijk het geval.. Eerst melk, niet zo gek veel, maar toch wel gewoon melk, en daarna dus mooi fijn schuim.
EN als je voor 1 persoon melk schuimt, dus wat minder, wordt dat nogal snel heet en vind ik het dus nogal lastig om een kleine hoeveelheid op te schuimen...
je leest, ik ben druk bezig!!
Schuimen is lastig, erg lastig.

Wat je wilt krijgen is 1 soort dikke, maar schenkbare melk. Niet 2 lagen (dun/dik). Ook wil je geen zichtbare bubbels hebben in je melk. Want je wilt immers na maanden/jaren oeffening zoiets kunnen.


Zie hieren related video's, er zijn erg veel mensen die proberen te laten zien hoe het moet (want het heeft aardig wat oeffening nodig).

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor cremalover » zo 13 mar 2011, 14:39

haha,
ik heb een schitterend weekeinde :)
ik heb de macap vanmorgen zodanig afgesteld dat mijn afstelbonen (aldi koffiebonen) 60 ML espresso produceren in 25 seconden...
alhoewel ik er dan wel wat meer maling in gooi als 14 G, maar ook weer niet teveel want dan choked ie:) en dat vind ik wel lastig moet ik zeggen..
een constante factor aanhouden..
die 14 G meet ik af met een lepeltje welke 7 gram is..
alleen als ik precies 14 G doe, dan loopt ie veel te hard door (ook met die SL koffie)
doe ik wat meer erin, zoals iemand als tip gaf, loopt ie prima door...
Moet ik dan toch fijner malen tot ie op 14 gr goed doorloopt?
Dat is dan wel een stuk fijner dan die SL koffie... ik moet zeggen dat me dat nog niet gelukt is.. met precies 14gr 25 sec doorloop tijd bereiken.
anders dan ben je dus je constante factor kwijt, want dan gaat het laatste beetje op het oog...
Staar je niet blind op de 14 gram. Ik zit zelf altijd rond de 16gr range en veel amerikanen zitten op de 18-20 gram range. Probeer wel iets te vinden waardoor het consistent blijft. Bijv. door de juiste maalgrootte te vinden wanneer je met een rechte vingeralles boven de filter eraf schuift. Of een 0.1 gram weegschaal ( paar euro, gratis verzending op dealextreme.com). Er zijn tientallen manieren om dit te doen, je zal wel merken wat je het fijnst vindt.
morgen maar eens een kilo ver gebrande bonen bestellen, de molen nog een beetje anders afstellen op die bonen denk ik en dan ben ik heel benieuwd naar het verschil!

Trouwens, die macap maalt de bonen zo fijn als bloem, op het moment dat je hem op zijn fijnste stand zet!
Daar kan de bric niets mee...
Kom op met die foto's van je set-up! :)

opschuimenderwijs ben ik ook lekker bezig.. Mijn vriendin is al misselijk van al die verplichte cappu's :)
Ik vraag me alleen af;
dient je gehele kannetje melk lobbig en schuimig te zijn?
Of schenk je eerst een beetje warme melk eruit en komt daarna pas het schuim mee?
Das bij mij namelijk het geval.. Eerst melk, niet zo gek veel, maar toch wel gewoon melk, en daarna dus mooi fijn schuim.
EN als je voor 1 persoon melk schuimt, dus wat minder, wordt dat nogal snel heet en vind ik het dus nogal lastig om een kleine hoeveelheid op te schuimen...
je leest, ik ben druk bezig!!
Schuimen is lastig, erg lastig.

Wat je wilt krijgen is 1 soort dikke, maar schenkbare melk. Niet 2 lagen (dun/dik). Ook wil je geen zichtbare bubbels hebben in je melk. Want je wilt immers na maanden/jaren oeffening zoiets kunnen.


Zie hieren related video's, er zijn erg veel mensen die proberen te laten zien hoe het moet (want het heeft aardig wat oeffening nodig).
Ik vind schuimen een peace of cake.Of het nu met met Ponte of mijn quick is.Latter art is routine en zit in elke kop.
Het moeilijkste blijf ik reproduceerbaarheid vinden.Altijd de perfecte espresso.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor Spironski » zo 13 mar 2011, 17:27

Nu moet je dus alle variabelen een beetje op elkaar gaan afstemmen zodat je verrukkelijke espresso krijgt. En dat kan best een tijdje gaan duren, dus neem de tijd en verander steeds maar 1 variabele.

Maalsel als bloem is te fijn. Je moet nog wel enige korrel voelen, zeg maar iets tussen tafelzout en bloem in. Die 14 gram is prima, maar méér is niet erg. Als je het op een gegeven moment maar consistent houdt, zoals Hoenen al schrijft.
Dat cupje dat 7 gram zou bevatten zegt niet zoveel, de hoeveelheid/gewicht verhouding hangt namelijk ook van je maalfijnheid af.
Je kan wegen maar je kan ook op volume doseren, dat werkt makkelijk. Maar ik kwam er onlangs achter dat ik dan in mijn filterbakje zomaar 20 gram prop, en dat werd wel wat veel. Maar als je het rond de 16 gram houd is dat prima.

Tampen heeft natuurlijk ook invloed op je doorloop. Hoe hard je tampt is niet zo interessant, als je het maar een beetje consistent doet. De distributie van het maalsel in je filter is wel heel belangrijk! Probeer overal evenveel in gelijke dichtheid te krijgen, dus zonder holletjes. Als je hebt getampt vooral niet meer aan je pf gaan lopen tikken met je tamper of zo, dat veroorzaakt weer breukjes.

Zoals al gezegd: probeer je die doorlooptijd van 30-25 seconden te bereiken door het veranderen van je maalfijnheid, de rest houd je over het algemeen constant.

Wat betreft de melk: zoek maar eens op het forum, er is al vaker over geschreven. Als het goed is, is je melk na opschuimen een consistente massa vol minuscule bubbeltjes die zo fijn zijn dat je ze niet meer ziet. In het kort:

Melk zo koud mogelijk. Kannetje vullen tot 1/3. Houd het een beetje schuin zodat de rand tegen je pijpje aankomt voor steun. Het begint met een speenvarkentje, daarna voorzichtig omlaag trekken tot het tipje net in/op de vloeistof zit. Slurpgeluidjes: een scheurende krant. Als volume +50% is tip onderdompelen en melk laten rond wervelen. Stoppen bij 70C, te heet om kannetje aan te pakken, het geluid gaat dan omlaag. Daarna kannetje op aanrecht slaan om grote bubbels te verwijderen en rond laten walsen in kannetje totdat de melk gaat glanzen. Dan is 'ie goed! vriendinnetje ook weer blij, vrede in huis (hoe is nu de WAF van je maler? ;) ).

En inderdaad: waar blijven de foto's !

Oh, en het allerbelangrijkste: hoe smaakt de koffie nu?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor Bluecold » zo 13 mar 2011, 17:42

R8 is zelfde als Elektra MXPC en is 74mm plat. 74mm conisch heb ik nooit maalschijven voor gevonden. Groot conisch is 63, 68 en 83mm. De 83 is gigantisch voor de 3 phase robur.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor Spironski » zo 13 mar 2011, 17:50

74mm Kende ik ook niet, zelfs niet in plat (maar wat zegt dat?). Okay, dus 74mm plat en 1000W, nog steeds niet verkeerd voor €125!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

N00b
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 16:59

Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

Berichtdoor N00b » ma 14 mar 2011, 09:30

de setup
zijn nog niet de mooiste foto's hoor maar om een idee te krijgen:

Afbeelding
Afbeelding

voor wat betreft de opmerkingen;
De koffie van de Aldi (BAAAAHH dies echt niet te zuipen !) loopt nu perfect door met precies 14 gram koffie erin..
De koffie van SL loopt nu ook prima door, maar daarvan gooi ik er wat meer in inderdaad, de maling is ook grover dan ik nu zelf maal, dus das logisch..

Dat melkkannetje wat je ziet staan op foto 2, is dat niet te klein?
ik heb namelijk het gevoel dat mijn melk en te snel warm wordt en de ruimte niet heeft om goed te kunnen stretchen??


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron