HX Pressostat

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

HX Pressostat

Berichtdoor Erik82 » ma 13 feb 2012, 07:55

Wat voor Pressostat gebruiken jullie hier / is gebruikelijk voor een HX? Ik heb er op dit moment 2 liggen. Één die loopt van 1-2,5 bar en een deadband heeft van 0,25-0,3 en één van 0.5-1,5 bar die een deadband heeft van 0,1-0,15. Ze schakelen respectievelijk 20s aan / 1min uit en 11s aan / 38s uit. De pressostat die loopt van 1-2,5 bar is tevens lastig af te stellen. Een draai van 1mm is meteen 0,2 bar verschil waar dit bij de andere een kwartslag is voor 0,1 bar. Mijn probleem is als volgt en weet niet zeker of dat hiermee heeft te maken.

Al enige tijd merk ik dat mijn groepstemperatuur na het opstarten uitkomt op 93,5C bij een instelling van 1,2 bar (0,9 laag en 1,2 bar piek) met mijn nieuwe pressostat (1-2,5 bar versie). Na een aantal shots zakt deze in naar ongeveer 89C. Bij een hogere druk is de initiële temperatuur wel hoger maar ook dan zakt deze na een aantal shots in. Bij een lagere druk is de initiële temp lager (rond de 89C bij 0,9bar) en blijft dan nagenoeg gelijk.

Dit weekend heb ik mijn oude pressostat er weer even in gezet (de 0,5-1,5 versie) en nu lijkt het dan mijn groestemp hoger is. Bij 1,1 bar (0,98 laag en 1,1 piek) is de idle temp 93,5C en zakt dan na een aantal shots naar 91,5C ipv de 89C bij mijn nieuwe pressostat (1-2,5 bar versie).

Heeft iemand hier een idee wat er aan de hand is. Ik had zelf ook al zitten denk aan misschien een thermosyphon-stall maar bij flushen heb ik meteen water en niet eerst stoom. Ook vorige week de boiler en HX ontkalkt dmv overfill en de waterlevelsensor helemaal schoongemaakt. Dit heeft het probleem niet verholpen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: HX Pressostat

Berichtdoor Aadje » ma 13 feb 2012, 10:04

Geen idee . . . PID for the win! :roll: :roll:
Speedster | SuperJolly | et al.

Sannio
Berichten: 51
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 13:02

Re: HX Pressostat

Berichtdoor Sannio » ma 13 feb 2012, 11:47

De oude pressostaat schakelt gezien de aangegeven instellingen eerder in. De boiler begint na een shot eerder met opwarmen dan in het geval met de nieuwe pressostaat, die een grotere bandbreedte heeft.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: HX Pressostat

Berichtdoor Erik82 » wo 15 feb 2012, 07:37

Probleem bleek toch een thermosyphon stall. Hier is mijn machine blijkbaar heel erg gevoelig voor. Na een shot spoelde ik altijd het douchescherm en portafilter schoon. Zelfs wanneer ik dan 6-8s spoelde treedt alsnog de stall op. Gisteren heb ik dit voor het eerst niet meer gedaan en ben ik langer gaan cooling flushen. De temperatuur blijft nu mooi stabiel en zakt niet meer terug.

Binnenkort eens bekijken of de andere pressostat (1-2,5 bar versie) nu ook goed zijn werk doet. Het verwarmingselement gaat dan minder vaak aan wat deze ook weer spaart.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: HX Pressostat

Berichtdoor Spironski » wo 15 feb 2012, 20:49

Toch apart dat je pressostaat invloed zou hebben op wel/niet een thermosyphon-stall?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: HX Pressostat

Berichtdoor Erik82 » wo 15 feb 2012, 21:44

Dat verhaal van de pressostaat is denk ik puur toeval. Van het weekend weer even de nieuwe pressostaat plaatsen maar verwacht dan dat het dan ook goed gaat.

Het probleem is mijn screen en portafilterflush. Nu al 2 dagen niet gedaan en de groep blijft keurig op temperatuur. Zelfs na een flush van 8s stalled de groep.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: HX Pressostat

Berichtdoor Spironski » do 16 feb 2012, 01:23

Zelfs na een flush van 8s stalled de groep
Als dat zo is, dan is dat zo, maar ik heb er geen verklaring voor... Bij een 8 sec. flush verwacht je geen stall. Dat is toch ook juist het middel tegen een stall?: even spoelen?

Wellicht je vraag op HB stellen, daar zit veel ervaring.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Sannio
Berichten: 51
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 13:02

Re: HX Pressostat

Berichtdoor Sannio » do 16 feb 2012, 11:13

Dat verhaal van de pressostaat is denk ik puur toeval. Van het weekend weer even de nieuwe pressostaat plaatsen maar verwacht dan dat het dan ook goed gaat.
Hoeft geen toeval te zijn. Gezien de grotere bandbreedte van de nieuwe pressostaat wordt de temperatuur met jouw instellingen hoger. Zo ook in de warmtewisselaar met als gevolg grotere kans op stoom- en luchtophoping. Je zou de nieuwe pressostaat iets lager moeten instellen om dit te controleren.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: HX Pressostat

Berichtdoor Erik82 » do 16 feb 2012, 15:16

Dat verhaal van de pressostaat is denk ik puur toeval. Van het weekend weer even de nieuwe pressostaat plaatsen maar verwacht dan dat het dan ook goed gaat.
Hoeft geen toeval te zijn. Gezien de grotere bandbreedte van de nieuwe pressostaat wordt de temperatuur met jouw instellingen hoger. Zo ook in de warmtewisselaar met als gevolg grotere kans op stoom- en luchtophoping. Je zou de nieuwe pressostaat iets lager moeten instellen om dit te controleren.
Volgens mij zou de temperatuur dan toch lager moeten zijn uitgaande van een max piek die bij beide gelijk is. Bij een grotere deadband (1,0-1,2) koelt het water meer af voordat deze weer begint op te warmen dan bij een kleinere deadband (1,1-1,2). In het laatste geval is de gemiddelde druk altijd hoger en dus de temp in de boiler hoger of denk ik verkeerd?

Ik had bij beide pressostats uiteindelijk hetzelfde probleem dat de groep na een paar shots op ongeveer 89C bleef hangen en na opstarten een idle temp had van 94C. Dit probleem heb ik nu met mijn oude pressostaat opgelost omdat ik die er in had gedaan om wat dingen uit te sluiten. Pas na het veranderen van mijn procedure (niet meer spoelen) werd alles beter. Daarvoor met de oude hetzelfde resultaat als met de nieuwe.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Sannio
Berichten: 51
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 13:02

Re: HX Pressostat

Berichtdoor Sannio » do 16 feb 2012, 15:42

Wat ik bedoelde aan te geven is dat het warmtetransport altijd van de boiler naar de warmtewisselaar is. Als je in het ene geval de pressostaat bij 1,2 bar het verwarmingselement uit laat schakelen wordt de temperatuur hoger als in het andere geval dat de de pressostaat bij 1,1 bar laat uitschakelen. Dit veroorzaakt een toch iets hogere temperatuur in de warmtewisselaar. Er vindt toch geen afkoeling van de warmtewisselaar plaats. Of zie ik het misschien niet goed.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron