Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Spironski » za 09 mar 2013, 18:20

Bij mijn Cellini vul ik het een kops filter Geheel met maalsel, net als het twee kopsfilter en tamp gewoon met 58 mm tamper.
Zo doe ik het ook, maar dan komt de dosering wel héél nauwkeurig. Iets te weinig en ik krijg spuiters, iets teveel en de puck zit tegen de douche aan. Blijft lastig. Toch maar eens op zoek naar een goedkoop 43mm (?) tampertje voor het LM enkel-filter.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Sanderman
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 19:59
Locatie: 4641

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Sanderman » za 09 mar 2013, 21:27

Ik zal zeker meer aandacht aan het losmaken van het maalsel gaan besteden. Had een mooie oplossing gezien van een kurk met wat tandenstokertjes erin. Een goede reden om een fles wijn op te trekken nu. Ook lekker.

Van pommeren verkoopt overigens tampertjes (vanaf 41mm) per mm. Maar dat wist je vast wel.

Over het gebruik van verschillende soorten water is akelig veel te vinden. Persoonlijk vinden wij het water veel lekkerder, haast zoeter geworden. Voor de Saeco en zeker voor thee was het qua smaak een stap vooruit.
Als het koffie maken aardig onder controle is dan zal ik de wisselaar bypassen om smaakverschil te ervaren. Ik ga er trouwens van uit dat menig koffiehuis met ontharding werkt om kosten te besparen en apparatuur te behouden.
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80
La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Gebruikersavatar
Sjoshke
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:27

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Sjoshke » zo 10 mar 2013, 12:50

Een aantal jaar geleden hebben we een ontharder geplaatst die heel het huis prettig zacht water geeft.

Afbeelding

De waterkoker, een mooie maatgever voor de hoeveelheid kalkaanslag, heeft sindsdien geen ontkalkbeurt meer nodig gehad.

De mooie trofee constructie is overigens door de vorige eigenaar, Kilo op dit forum, gemaakt. De enige trofee die ik krijg voor snelle prestaties komt binnen via het CJIB...
Zo'n Totaal ontharder is toch minder geschikt voor koffie of er moet een bypass regeling op zitten, voor de smaak heb je dat echt nodig!
Voor goede extractie heb je idd wel wat kalk nodig, ook beter voor je leidingen in je machine. Ontkalking maakt water hongerig, dus ook nog eens slecht voor je leidingen. Dus een bypass is zeker nodig.

Gebruikersavatar
Sanderman
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 19:59
Locatie: 4641

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Sanderman » zo 10 mar 2013, 22:00

Het zorgvuldig doorroeren van de koffie heeft een erg positief effect gehad. Ik deed het wel iets doch blijkbaar onvoldoende. Het wordt nog eens een flink ritueel zo.
De ±8 gram doorroeren gaat niet goed in het enkel filter met opvulring. Dat doen we dan maar in het dubbel filter. Goed doorroeren, of ontklonten, en overbrengen naar het enkel.

Ik ben er overigens vrij zeker van dat de combinatie kalkrijk water en ontkalken met zuur meer schade aan een machine geeft dan het gebruik van zeer zacht water. Maar het zal in beide gevallen zo weinig zijn dat ik mij afvraag of de schade meetbaar is. Stof genoeg voor een nieuw topic!
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80

La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Spironski » zo 10 mar 2013, 22:45

Ik schrijf hier wel vaker dat ik distributie van maalsel onderbelicht vind. Het is in mijn ogen één van de belangrijkere zaken bij het bereiden van espresso. Een zo gelijkmatig mogelijke puck is van groot belang.

Wat betreft ontkalking: dat kan je inderdaad maar beter vóór zijn. Je machine ontkalken met zuur kan, als je dat niet goed doet, welzeker behoorlijk schadelijk zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor @3aan » zo 10 mar 2013, 23:34


Ik ben er overigens vrij zeker van dat de combinatie kalkrijk water en ontkalken met zuur meer schade aan een machine geeft dan het gebruik van zeer zacht water. Maar het zal in beide gevallen zo weinig zijn dat ik mij afvraag of de schade meetbaar is. Stof genoeg voor een nieuw topic!
Daar is geen nieuw topic voor nodig hoor, gewoon jezelf even goed hier en daar inlezen en je zult het "hopelijk" begrijpen. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Sanderman
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 19:59
Locatie: 4641

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Sanderman » ma 11 mar 2013, 12:15

Daar is geen nieuw topic voor nodig hoor, gewoon jezelf even goed hier en daar inlezen en je zult het "hopelijk" begrijpen. ;)
Daar zit en beetje een probleempje. Er staan een aantal topics over gebruik van brita filers, RO water of ion-ex water. Maar er wordt nogal wat rondgeschreven heb ik zo de indruk. Met name over wat er nu precies met welke waterbehandeling gebeurt. En het gaat voornamelijk over het beperken van ontkalken, niet over de smaakverandering die ervaren wordt na het plaatsen van een ontharder.
Het Insanely Long Water FAQ levert in ieder geval een onderbouwd relaas op.

Voor de duidelijkheid staat bij mij een harsgevulde wisselaar die na een bepaalde hoeveelheid verwerkt water automatisch regenereert met zout. Het apparaat wisselt calcium en magnesium om met natrium-ionen. Voor de rest veranderd er niets aan de samenstelling van het water.
Dit is hetzelfde principe als de 'filtertjes' die velen hier gebruiken met de bruine korreltjes.
De kleine filters, evenals brita filters e.d., ontharden het water in eerste instantie behoorlijk. Na verloop van tijd neemt de werking echter af. Ik ben nieuwsgierig of er dan smaakverschil waarneembaar is.

Heb je zelf al eens getest met verschillend behandeld water? Gezien je werkervaring met osmose apparatuur en ionenwisselaars heb je dat mogelijk wel eens geprobeerd.

Ik ben zelf wel erg nieuwsgierig geworden nu. Ik zal de waterbak terugplaatsen en wat 'gemengd' water gaan gebruiken.

Edit: Kleur is bruiner, meer gemeleerd en blijft langer zo. Het werd eerst vrij snel erg blond. De smaak is wel degelijk anders, maar ik ben nog lang niet ver genoeg om hier een correcte beschrijving van te geven. Meer smaak in ieder geval.
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80

La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Gebruikersavatar
Sanderman
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 19:59
Locatie: 4641

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Sanderman » wo 20 mar 2013, 19:04

Blijft toch maar tobben. Gebruik nu een tijdje de koffie van Caffetto. We hadden nog wat contact via de mail gehad en kreeg zeer attent nog twee kleine proefverpakkingen met andere bonen erbij.

De koffie blijft echter iets 'verbrand' smaken. Te veel naar mijn smaak.
Waar zou dit nog maar aan kunnen liggen, anders dan een te hoge zet temperatuur?
Die blijft redelijk rond de 93,5 hangen maar heb ook al lager geprobeerd zonder dat de verbrande toon wegvalt.
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80

La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor kilo » wo 20 mar 2013, 21:05

Ik zou toch denken aan de hoge zettemperatuur. Waar meet je de temperatuur? Hoe lang flush je? En waar baseer je de lengte van de flush op?
Andere mogelijkheid is te verse bonen, die geven een verbrande koolstof smaak. Maar dat verdwijnt als de bonen drie dagen oud zijn...
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Erik82 » wo 20 mar 2013, 21:43

Zit er veel olie op de bonen? Wellicht te donker gebrand. Welke bonen heb je geprobeerd?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten

cron