Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

coffeebies
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 12:20

Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor coffeebies » za 25 okt 2008, 12:26

Hallo,

leuk forum! heeft een van jullie misschien ervaring met de ECM Classika? Er is eigenlijk niets over deze machine op internet te lezen. Ik ben op zoek naar het beste espresso apparaat, ik weet de verschillen met dual boiler en HX machines. Het gaat mij puur om een single boiler machine.

OVer de ECM Classika:
Wat is er bijzonder aan?
Wat is termosyphon systeem?
Zijn er betere opties te verkrijgen? (andere merken?)

Bedankt!

Espressotopia

Re: Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor Espressotopia » zo 26 okt 2008, 00:00

Haha... was mijn uitleg gisteren niet uitgebreid genoeg? De Classika heeft GEEN thermosyphon, deze heeft 'gewoon' een enkele boiler. Thermosyphon wil zeggen dat er vers water uit de watertank gebruikt wordt voor de bereiding van koffie. Dat water wordt door de boiler heen verhit.
Binnenkort ga ik eens op bezoek bij de importeur en wil ik er het naadje van de kous over weten. Natuurlijk kun je zelf alvast contact opnemen met de makers.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor Spironski » zo 26 okt 2008, 02:40

Hallo,

leuk forum! heeft een van jullie misschien ervaring met de ECM Classika? Er is eigenlijk niets over deze machine op internet te lezen. Ik ben op zoek naar het beste espresso apparaat, ik weet de verschillen met dual boiler en HX machines. Het gaat mij puur om een single boiler machine.

OVer de ECM Classika:
Wat is er bijzonder aan?
Wat is termosyphon systeem?
Zijn er betere opties te verkrijgen? (andere merken?)

Bedankt!
De ECM Classika is een prima espresso apparaat. Ik zou niet weten wat er bijzonder aan is, anders dan dat 'ie gewoon goed is gemaakt. Het is dus niet "De Beste" (bestaat die wel? Denk aan een La Marzocco GS3, een Synesso of een Kees vd Westen Speedster, dan moet je nog even doorsparen :shock: ).
Er zijn best veel alternatieven. De E61 zetgroep heeft b.v. een grote reputatie (maar is niet zaligmakend), en als je op deze pagina: http://www.e61hx.com/" onclick="window.open(this.href);return false; nu in de navigatie rechts, op "list of E61 machines" klikt krijg je een overzicht van wat er alleen al aan die E61groep is te krijgen...

EDIT: foutje over HX hersteld.
Laatst gewijzigd door Spironski op ma 27 okt 2008, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
oxxo
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 jan 2008, 02:28
Contacteer:

Re: Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor oxxo » zo 26 okt 2008, 20:26

Nee, de Klassika is het enige model van Manufacture zonder thermosyfon. Het is dus wel een singleboiler systeem, maar niet met een warmtewisselaar, HX of thermosyfonsysteem. De boiler zal denk ik max. 0,5lt zijn. De Klassika is dus te vergelijken met de (goedkopere) Vibiemme Domobar. Qua techniek meer een Ranchillo Silvia dan bijv. een ECM Giotto.
Wil je voor het bedrag van een Klassika een HX of thermosyfon machine dan moet je kijken bij bijv. Expobar, Isomac, Nouva Simmonelli, Rocket-ECM.
Er gaat niets boven morgen.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor Spironski » zo 26 okt 2008, 20:35

Oeps! :oops: Mijn fout, Oxxo heeft gelijk. Ik verwarde hem met de Mechanika, die namen ook! ;) Het is dus een singel-boiler, maar verder gaat het verhaal wel op hoor.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Espressotopia

Re: Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor Espressotopia » zo 26 okt 2008, 20:51

Nee, TS wil juist een machine met een kleinere boiler die wat sneller opwarmt. Dit voor het kopje koffie 's ochtends. Maar of dat in de praktijk werkelijk tijd scheelt valt te bezien. Mijn Silvia is ook pas na 3 kwartier pas echt stabiel.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor Spironski » ma 27 okt 2008, 01:46

In dat geval zou ik een puur handmatig apparaat bijna aanraden, zo'n handel-machine. Mijn Factory is in zes minuten op temperatuur (na een snelle spoeling), en begint na een kwartier al te overhitten. Dus voor een kopje of twee is ie prima.

Ik vind het ding alleen wel erg kritisch op een goede maling, en je moet wel weten wat je doet. Het is allemaal iets lastiger onder de knie te krijgen, maar het resultaat kan geweldig zijn. Tweedehands zijn ze bovendien vrij makkelijk voor weinig geld te scoren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Espressotopia

Re: Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor Espressotopia » ma 27 okt 2008, 14:01

Jep, ik wil er in de toekomst ook wel een levermachine bij hebben. Maar da's niet echt iets voor beginners, en een molen is dan zeker een must. Ook iets wat waar beginners meestal liever even mee wachten.

coffeebies
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 12:20

Re: Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor coffeebies » zo 02 nov 2008, 09:38

Bedankt voor de reacties!

Mijn voorkeuren zijn nog steeds het zelfde, maar zit nu wel naar de expobar brewtus 2 te kijken. dan heb ik namelijk dual boiler, met een temp. indicatie erop. echt prima voor 1200 euri's.

- Wat zijn jullie ervaringen met Expobar, Simon Levelt delft (gulden pauw) zegt dat de kwaliteit van expobar te wensen overlaat. Na intensieve zoektochten op google kom ik de volgende slechten punten tegen: - stomen gaat niet al te best - diptray zit niet altijd lekker - soms gaat hij lekken.

Wat zijn jullie ervaringen? voor 1200 euro voor dual boiler heb je verder wel perfecte machine als hij niet gaat lekken en als je er wel lekker mee kan stomen. Vermogen is perfect (2x 1200 watt in europa).

Espressotopia

Re: Ervaring met ECM manifacture en met name de ECM Classika

Berichtdoor Espressotopia » zo 02 nov 2008, 11:07

Tsja... dan kun je ook wel weer naar de ECM Cellini kijken, zit in dezelfde (prijs)categorie.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten