Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Evdkamp
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 09:41

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Evdkamp » za 16 mei 2020, 22:05

Staat er ergens een soort van handleiding? Heb gezocht maar kon deze op het forum niet vinden, of ik heb niet uitgebreid gezocht
|| Izzo Alex Duetto III || Eureka Mignon Specialita ||

verbasterd
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 10:05

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor verbasterd » za 08 aug 2020, 21:55

Ik lees in de thread dat eigenlijk iedereen ook dagelijks backflusht zonder reinigingsmiddel. Als ik deze video van Van Pommeren bekijk, dan hoor ik dat dit eigenlijk geen nut heeft.... Begrijp ik het verkeerd? Toch een redelijk recente video.... :?:

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor ronald22 » zo 09 aug 2020, 08:19

Ik lees in de thread dat eigenlijk iedereen ook dagelijks backflusht zonder reinigingsmiddel. Als ik deze video van Van Pommeren bekijk, dan hoor ik dat dit eigenlijk geen nut heeft.... Begrijp ik het verkeerd? Toch een redelijk recente video.... :?:
Dagelijks bf maak je het douche schermpje schoon. Kan elk moment van de dag zelfs. Met een reinigsmiddel moet je dit eens in de 3 maanden doen. Dit ivm behoudt vd machine. Te vaak ontvetten is niet goed

Zo deed ik het altijd
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

verbasterd
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 10:05

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor verbasterd » zo 09 aug 2020, 10:43

Ik lees in de thread dat eigenlijk iedereen ook dagelijks backflusht zonder reinigingsmiddel. Als ik deze video van Van Pommeren bekijk, dan hoor ik dat dit eigenlijk geen nut heeft.... Begrijp ik het verkeerd? Toch een redelijk recente video.... :?:
Dagelijks bf maak je het douche schermpje schoon. Kan elk moment van de dag zelfs. Met een reinigsmiddel moet je dit eens in de 3 maanden doen. Dit ivm behoudt vd machine. Te vaak ontvetten is niet goed

Zo deed ik het altijd

Ja inderdaad, dat is ook wat ik lees. Gek dat van Pommeren dit dan tegenspreekt. Ik ga aan de slag ;)

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor RoosW » wo 02 jun 2021, 20:05

Hi, ik heb een merkwaardig probleem (vermoed ik).
Ik heb het douchescherm uit mijn Giotto gewipt, daarna de oude ring verwijderd en de (naar ik aannam) nieuwe 8,5 mm ring geplaatst.

Nu ging de portafilter houder er in en sloot op 6 uur, nu met de nieuwe ring gaat hij meer richting 4 uur voor hij aan lijkt te sluiten.
Hoe kan dit? Verkeerde maat ring?

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor ronald22 » wo 02 jun 2021, 20:08

Hi, ik heb een merkwaardig probleem (vermoed ik).
Ik heb het douchescherm uit mijn Giotto gewipt, daarna de oude ring verwijderd en de (naar ik aannam) nieuwe 8,5 mm ring geplaatst.

Nu ging de portafilter houder er in en sloot op 6 uur, nu met de nieuwe ring gaat hij meer richting 4 uur voor hij aan lijkt te sluiten.
Hoe kan dit? Verkeerde maat ring?
Volgens mij heeft het te maken dat de nieuwe ring soepel is.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor ArjenT5R » vr 05 nov 2021, 13:49

3 maanden na laatste schoonmaakbeurt :cry:

Viel me zowaar gisteren op dat er ineens een bittertje aan de koffie kwam :mrgreen:
Bijlagen
IMG-20211105-WA0001.jpeg

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor gilleko B. » vr 05 nov 2021, 14:31

Als je met Cafiza backflusht dan komt er wel bruin water uit het ventiel. Zonder Cafiza niet bij mij. Cafiza alleen niet te vaak gebruiken want het vet van de koffie fungeert ook als smeermiddel. Elke avond even je douchescherm, pistonring en dispenser eruit en schoonmaken is een kleine moeite. Kan je gelijk de binnenkant van de broeikop schoonborstelen.

Wat ook belangrijk is dat na iedere zetbeurt je even wat water door de kop.laat lopen en je portafilter met mandje tegelijkertijd ermee schoon spoelt.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor gilleko B. » vr 05 nov 2021, 14:33

Hi, ik heb een merkwaardig probleem (vermoed ik).
Ik heb het douchescherm uit mijn Giotto gewipt, daarna de oude ring verwijderd en de (naar ik aannam) nieuwe 8,5 mm ring geplaatst.

Nu ging de portafilter houder er in en sloot op 6 uur, nu met de nieuwe ring gaat hij meer richting 4 uur voor hij aan lijkt te sluiten.
Hoe kan dit? Verkeerde maat ring?
Is het een siliconen ring ipv rubberen zwarte? Anders een papieren verlagingsring kopen.


Afbeelding



RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor RoosW » vr 05 nov 2021, 15:16

Hi, ik heb een merkwaardig probleem (vermoed ik).
Ik heb het douchescherm uit mijn Giotto gewipt, daarna de oude ring verwijderd en de (naar ik aannam) nieuwe 8,5 mm ring geplaatst.

Nu ging de portafilter houder er in en sloot op 6 uur, nu met de nieuwe ring gaat hij meer richting 4 uur voor hij aan lijkt te sluiten.
Hoe kan dit? Verkeerde maat ring?
Is het een siliconen ring ipv rubberen zwarte? Anders een papieren verlagingsring kopen.


Afbeelding
Deze ECM Giotto is ondertussen vervangen door een Rocket Giotto van aanzienlijk minder jaren. Het was overigens zo een zwarte rubber exemplaar, voor het gebruik maakte het niets uit. Mijn huidige Giotto sluit al voor ie in de buurt van 6 uur komt, dat zal ook wel veranderen als ik er een nieuwe ring in doe (met een paar maanden).
Ik neem aan de de Rocker Giotto (v3) ook 8,5 als ringmaat heeft?

Ik kreeg overigens nog een tip van de jongeheer die mijn Sette overgenomen heeft, ik doe (letterlijk) nooit wat met stoom/heet water (ga wel stoom proberen, het moet me toch ooit nog eens lukken mijn vrouw te verrassen met een heerlijk cappuccino), om met enige regelmaat via de heet water tuit één of twee mokken water te trekken om te voorkomen dat de stoom boiler absoluut goor, dood water bevat na een flinke tijd.
Ik moet zeggen dat de eerste mok die ik na zijn heengaan trok, er dubieus uitzag, veel gesteun en geratel later (de druk valt terug als een malle) bouwt de druk weer op, en dus een tweede mok getrokken, stuk beter, al zou ik die nog steeds vrijwillig niet drinken.
Hij vertelde in de koffiemachine reparatie te werken.
Ik zal dit dus maar in de tweeweekse routine (o.a. ook met anti-koffie vet poeder (ben ik eeuwig de naam van kwijt)) opnemen, baat het niet dan schaad het (hopelijk) niet.
Hij wees me er ook op dat de druppel die aan de E61 groep uitloop hing erop wees dat het ringetje van het onderste deel vervangen moet worden, maar eens een revisie setje bestellen voor de hele E61 groep en Youtube videos gaan bestuderen.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten

cron