Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

wernerdev
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 18:13

Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor wernerdev » ma 16 sep 2013, 10:58

Ik heb vorige week mijn nieuwe Rocket Cellini Premium Plus V2 binnen gekregen. Uitgepakt en geinstalleerd volgens het boekje. Helemaal top!

Vervolgens zou ik hem zondag-ochtend verplaatsen en zag ik een plasje water van 8-9 cm diameter rechts-achter onder de Rocket liggen. Daar schrok ik wel even van, aangezien die niet de bedoeling is (geen lek-gaatje oid).

Ik heb hem zondag opnieuw gebruikt, maar iets minder intensief (zonder stomen) en zonder de watertank bij te vullen. En opnieuw lag er die avond een plasje water. Dit maal van 2-3 cm diameter.

Ik heb de verkoper gemailt en die zegt dat dit normaal is bij Rocket en dat de Watertank aansluiting de oorzaak is. Wanneer je de Watertank terug plaatst wordt het water wat er nog in aansluiting zat eruit gedrukt. Is dit echt zo? Moet ik vanaf nu een lekbakje onder mijn €1200 kostende machine plaatsen??? :?

Ook is mijn Stoom-Overdruk ventiel erg enthousiast. Als de boiler op temperatuur is dan zit de bovenkant onder de sputters water. Die moet ik dan even droog maken met een theedoek. Een beetje stoom is niet erg maar dit is een beginnende fontein :P

En als ik toch bezig ben met ervaringen vragen: De heet-water kraan reageert erg laat. Ik moet twee tot drie keer draaien voordat de kraan daadwerkelijk open gaat. Terwijl de stoomkraak direct open gaat. Is dit ook standaard?

Graag ervaringen van mensen met soorgelijke machines (Cellini of Giotto).

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor @3aan » ma 16 sep 2013, 11:26

Toch terug naar de "verkoper" wie was dit?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor fransg » ma 16 sep 2013, 11:28

Ik heb de verkoper gemailt en die zegt dat dit normaal is bij Rocket en dat de Watertank aansluiting de oorzaak is. Wanneer je de Watertank terug plaatst
Ik heb nooit wateroverlast met mijn Rocket Giotto V2.

Wie is jouw leverancier?

Hoe vul je de watertank? Haal je hem er steeds helemaal uit? Ik giet hem vol als hij leeg begint te raken. Alleen als ik binnen in de machine dingen ga veranderen (bijvoorbeeld de zet-druk), haal ik de watertank weg, en plaats 'm daarna terug.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

wernerdev
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 18:13

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor wernerdev » ma 16 sep 2013, 11:42

De eerste keer heb ik de watertank eruit gehaald. Tweede keer (om dat uit te sluiten) heb ik een maatbeker gebruikt om hem bij te vullen. Uiteraard zonder te morsen :)

De leverancier wil ik nog even voor me houden, want ze lijken wel mee te willen werken aan een oplossing. Maar de eerste houding lijkt een beetje stug. Ze doen net of dit hoort bij een apparaat met deze prijsklasse.

En wat zeggen jullie van de heet-water kraan? Hoort dat ook zo? En het stoom-overdruk ventiel?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor fransg » ma 16 sep 2013, 11:52

Met "stoom overdrukventiel" bedoel je vermoedelijk wat ik "anti-vac" noem. Het ventiel dat open gaat (zakt) als de machine afkoelt om lucht in de afkoelende boiler te laten, en dat zich weer sluit (omhoog komt) als je de machine laat opwarmen en de druk opbouwt. Er komt dan wat stoom en gesputter vrij.

Ik let daar al lang niet meer op, maar als je het wil verminderen, kun je de stoomkraan open zetten als je de machine aan zet, en weer sluiten zodra de stoom eruit begint te komen. Dan is de anti-vac intussen ook omhoog gekomen.

Wat kan zijn, komt voor bij een nieuwe machine, is dat die anti-vac een beetje blijft hangen. Machine open maken, kijken of dat zo is, met een tangetje wat eraan bewegen, eventueel wat voor espressomachines geschikt smeer erop. Maar normaliter, zoals bij Peter van Kafko, worden al die dingen (en meer) voor je gedemonstreerd en aangepast waar je bij staat, met uitgebreide instructie en hands-on ervaring voor jou, zodat je dat soort vragen allang zelf kunt beantwoorden voor je met de machine thuis bent.

De stoomkraan klinkt niet vreemd. Ik kan het niet exact vergelijken want ik ben nu op m'n andere plek waar ik de Londinium heb, vanochtend gebruikte ik de Giotto.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor Erik82 » ma 16 sep 2013, 12:07

Wat de verkoper zegt is gewoon pure onzin. Er hoort geen water onder een espressomachine te staan tenzij er iets mis mee is. Ben ook wel benieuwd welke leverancier zulke onzin durft te verkondigen.

De kranen voor stoom en water horen direct te werken en als je deze meerdere malen open moet draaien voordat er wat gebeurd is er iets mis.

Er kan wat aanslag water op de bovenkant van de boiler zitten door de anti-vacuüm klep, dat is wel normaal omdat deze een beetje water sproeit tijdens het opwarmen en gedurende de dag. Dit verdampt echter meteen en zal nooit verder in de machine komen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

wernerdev
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 18:13

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor wernerdev » ma 16 sep 2013, 13:03

Wat de verkoper zegt is gewoon pure onzin. Er hoort geen water onder een espressomachine te staan tenzij er iets mis mee is. Ben ook wel benieuwd welke leverancier zulke onzin durft te verkondigen.
Ik wil het jullie graag vertellen, maar ik geef ze eerst de kans om dit op te lossen. Aangezien het binnen 7 dagen is kan ik volgens mij het beste een nieuwe machine vragen. Daar heb ik ook recht op of niet?
De kranen voor stoom en water horen direct te werken en als je deze meerdere malen open moet draaien voordat er wat gebeurd is er iets mis.
Stoom werkt zoals verwacht, en begint zodra je deze ook maar iets draait. De heet-water kraan werkt anders, deze moet ik 2-3 slagen draaien voordat hij daadwerkelijk open gaat en het water begint te lopen. Ik had verwacht dat beide kranen op dezelfde manier zouden werken.
Er kan wat aanslag water op de bovenkant van de boiler zitten door de anti-vacuüm klep, dat is wel normaal omdat deze een beetje water sproeit tijdens het opwarmen en gedurende de dag. Dit verdampt echter meteen en zal nooit verder in de machine komen.
Het komt bij mij na een koude start daadwerkelijk uit de machine sputteren uit de gaatjes van de kopjesverwarmer. Daar liggen dan werkelijk druppen water op die ik maar even met een theedoek opdroog omdat ik bang ben dat ze anders opdrogen met kalkringen als resultaat.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor Spironski » ma 16 sep 2013, 13:18

Klinkt als een niet goed werkend vacuümventiel. Mijn waterkraan reageert ook iets trager dan de stoomkraan, maar niet drie slagen.

Jammer bij een nieuw apparaat. Dat zouden ze meteen moeten fixen, dit hoort niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor @3aan » ma 16 sep 2013, 13:29

Wat is de definitie van drie slagen, zijn dat omwentelingen of drie draaistukjes m.a.w. nog geen volledige omwenteling, als het dat is prima dat mijn Astoria ook en ik ben er blij mee, dan weet je zeker dat die dicht zit! ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

wernerdev
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 18:13

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 Lekt Water

Berichtdoor wernerdev » ma 16 sep 2013, 23:35

Wat is de definitie van drie slagen, zijn dat omwentelingen of drie draaistukjes m.a.w. nog geen volledige omwenteling, als het dat is prima dat mijn Astoria ook en ik ben er blij mee, dan weet je zeker dat die dicht zit! ;)
Dat is het inderdaad, ik heb het net even gecontroleerd en had het vanochtend iets erger in gedachten. Maar je begint met draaien en dan voel je een soort loze ruimte, en daarna voel je pas dat je daadwerkelijk de kraan open draait. Je kunt het denk ik vergelijken met bepaalde koppelingen in Auto's, die erg laat reageren.

Maar ik heb vanavond reactie gehad van de verkoper, nadat ik een aantal van jullie reactie had doorgestuurd en dat het dus niet normaal was voor een apparaat als deze. Ik heb verzocht om de machine te ruilen voor een volledig nieuwe aangezien ik hem afgelopen vrijdag pas binnen heb gekregen. En dit was de reactie: "Als u de machine vanaf heden niet meer gebruikt ben ik bereid deze om te ruilen al is het alleen maar voor het vertrouwen en uw gevoel."

Goed nieuws dus. Ik ga er vanuit dat dit een maandagochtend modelletje was en dat de volgende wel gewoon goed is. Want als ik jullie moet geloven is dit niet een bekend iets bij Rocket machines.
Als dat wel het geval was dan zou ik op zoek moeten naar een ander merk, want een lekbakje onder een machine van 1300 euro is een beetje krom :)

Ik laat weten wanneer ik de nieuwe ontvangen en getest heb. En bedankt!


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron