Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Spironski » di 21 jan 2014, 23:12

PS2: De domobar machine's vind ik niet echt mooi, de rocket styling bevalt me beter
Heb je dan niet al zelf het antwoord gegeven? Maar eerlijk gezegd zou ik, al ik jou was, nog even doorsparen voor die Legend 1 groeper. Mag dan overkill zijn, je moet altijd gaan voor de liefde van je leven, als je het mij vraagt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Digital P » di 21 jan 2014, 23:39

Maar eerlijk gezegd zou ik, al ik jou was, nog even doorsparen voor die Legend 1 groeper. Mag dan overkill zijn, je moet altijd gaan voor de liefde van je leven, als je het mij vraagt.
Ik ben bang dat ik dan nog wel heel lang kan door sparen want dan moet er ook een keuken bij komen waar deze past en waar er een vast water aan- en afvoer is. En zo'n keuken past niet in het huidige huis. Andere optie is gaan sparen voor een andere vrouw die haar keuken wil opofferen voor de Legend S1 en dat lijkt me ook niet echt een optie.
Dus voorlopig een machine die past en goed is lijkt me het beste. Ook de Izzo die door klootwyk is voorgesteld vind ik wel een mooi apparaat. Dus tot nu toe heb ik op de lijst staan, Rocket en Izzo. De domobar zal ik nog een proberen live te gaan bekijken voordat ik deze afschrijf.

Maar wie weet zijn er nog meer machine's die aan mijn eisen pakket voldoen, ik wacht af.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor @3aan » di 21 jan 2014, 23:52

Zo'n vastwater kan gerealiseerd worden met een slangetje van slechts 8 mm doorsnede, lijkt me stug dat je dat niet hier of daar vandaan of door kan "toveren" ;)

Je afvoer kan je realiseren door er een jerrycan voor te gebruiken, dat doe ik ook in m'n koffiekar en na een hele dag draaien heb ik een laagje van slechts enkele cm in een 10 liter jerrycan.

Dat dunne slangetje wordt ook gebruikt door Glazenwassers die er met een lange was-stok ramen mee wassen, daar kan maximaal 20 bar over het slangetje gaan dus bang voor lekkages hoef je niet te zijn, als je dan snelkoppelingen gebruikt, kan je de boel ook makkelijk ontkoppelen etc, wel even de waterkraan dichtdraaien. :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Digital P » wo 22 jan 2014, 01:39

Ik snap wat @3aan bedoeld. De aanvoer van water zou inderdaad moeten kunnen, mits we het netjes doen (of iemand vinden die de vrouw her programmeert). Wel vraag ik me af of je nog genoeg volume overhoud na 5 meter door een buisje van 0,8 cm buiten diameter het water te hebben getransporteerd.
De afvoer is echt een probleem, een jerrycan is geen optie (komt echt niet onder de eettafel of in de keuken) en iets anders zie ik ook niet zo gemaakt hier (uithakken in de vloer is vrij kostbaar gezien de vloerverwarming die er in is gegoten). Dus vaste aanvoer en afvoer in lekbak lijkt me de beste optie als het niet anders kan. De huidige situatie is als op deze foto:Afbeelding
Afbeelding

Een plek van 35 cm diep bij 75 cm breed. Hier kan dus best een Faema Legend S1 (54 breed en 57,5 diep) staan alleen ben ik de koffie molen dan kwijt en heb ik wat te doen om de extra 20 cm diepte ruimte die ik nodig heb te verdedigen. Soit zou kunnen lukken maar om dan met voorgemalen koffie te moeten werken lijkt me geen goede oplossing. Tuurlijk past alles in theorie hier maar in praktijk heb je bij deze machine aan de rechterkant ruimte nodig om te kunnen stomen (kokend water is minder belangrijk want we hebben een kokend water kraan op het aanrecht). Dusssssss, de Faema gaat het ff niet worden. Wat wel, nou iets wat redelijk past, het liefst de stoompijp links heeft zitten, zodat ik de machine een kwartslag linksom kan draaien ten opzichte van de huidige opstelling, en verder aan mijn eisen voldoet.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6427
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor cremalover » wo 22 jan 2014, 07:30

Klassieke denkfout.
Keuken kopen en dan moet er behalve gekookt ook nog koffie gezet worden.
Betere insteek is keuken opofferen voor de machines.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door cremalover op do 23 jan 2014, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Erik82 » wo 22 jan 2014, 07:54

Als je echt voor een Dual Boiler wil gaan zijn er eigenlijk geen slechte machines in de prijsklasse 2000+ euro. Zelf heb ik dan een voorkeur voor de Rocket of de Vibiemme.

De Vibiemme is wel een technisch hoogstandje voor wat betreft het intern ontwerp en de stabiliteit. Ik ken toevallig iemand die hem heeft en werkt geweldig. Ontzettend stabiel en een droom om mee te werken.

De Rocket hebben ze met de V2-versie wel de nodige problemen uitgehaald en zou je nog eens goed de recensies moeten lezen of alle problemen nu al zijn opgelost. De V1 had nogal wat problemen. Persoonlijk vind ik de kranen op de Rocket veel te groot en lelijk maar over smaak valt niet te twisten.

De Izzo heb ik geen ervaring mee maar schijnt ook wel goed te zijn maar heb ik verder geen ervaring mee.

De Expobar is goed voor het geld maar gaat het qua kwaliteit en design bij lange na niet halen bij de andere drie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Digital P » wo 22 jan 2014, 20:22

Klassieke denkfout.
Keuken kopen en dan moet er behalve gekookt ook nog koffie gezet worden.
Betere insteek is keuken opofferen voor de machines.Afbeelding
Waar is de like button? :D

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor @3aan » wo 22 jan 2014, 21:19

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... nt_count=1

Is meer dan 30 jaar jong!

Deze kan je zonder problemen Liken ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6427
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor cremalover » do 23 jan 2014, 07:01

De 90 gradenmod van je tampstand.Top. :P

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Digital P » do 23 jan 2014, 21:19

Ik begin er redelijk uit te komen.
Ik ga denk ik voor de Izzo Alex Duetto III, heeft alles wat ik wil en is nog redelijk compact. De rocket is ook compact alleen vind ik iets minder mooi en de losse PID lijkt me niet handig. De VBM domobar super is veel te groot (diepte).
Maar nu de vraag: Waar in de buurt van Groningen is er een Izzo dealer of moet ik naar Kampen rijden (koffiewarenhuis) om de machine te kunnen zien en aanraken? Dus als jullie weten wat er in de buurt van Groningen is die deze machine op voorraad heeft dan hoor ik het graag.

Gr,

Jeroen


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron