Op zoek naar een espressomachine?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor Spironski » di 18 feb 2014, 13:45

Lees eerst eens het Beginnerstopic door! Daar staat informatie die waarschijnlijk al veel van je vragen beantwoordt en je kan helpen om gerichter vragen te stellen op het forum.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor Starred » vr 27 aug 2021, 15:45

Bedankt voor de tip, maar zoals gezegd volg ik de diverse koffiefora al jarenlang. En mijn buurman heeft een mooie ECM Synchronica waar ik regelmatig een bakkie doe ;-)
Was me alleen ontschoten dat er een verschil is tussen single boiler en HX. Zal wel omdat je echte single boilers niet zo vaak tegenkomt als topic…

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor bobbee » vr 27 aug 2021, 22:05

Bedankt voor de tip, maar zoals gezegd volg ik de diverse koffiefora al jarenlang. En mijn buurman heeft een mooie ECM Synchronica waar ik regelmatig een bakkie doe ;-)
Was me alleen ontschoten dat er een verschil is tussen single boiler en HX. Zal wel omdat je echte single boilers niet zo vaak tegenkomt als topic…
Waar reageer je op?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor Pti » za 28 aug 2021, 12:13

Ik denk dat het bericht een verkeerde afslag heeft genomen onderweg naar dit draadje: viewtopic.php?f=12&t=11555&p=127381#p127381

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor Oene Zwittink » za 29 jan 2022, 16:05

Na geëxperimenteerd te hebben met een hefboom machine (La Pavoni Professional PLH verbeterd), kies ik toch voor een pomp machine omdat ik niet goed de kracht kan zetten die voor 9 bar nodig is. Wel veel geleerd met deze machine, doe hem zeker nog niet weg. Conclusie: het wordt waarschijnlijk een Profitec Espresso met Flowrate control. Hieronder mijn 'beslisboom'.

Mijn beslismodel:
• hefboom of pomp: pomp ivm moeizaam kracht zetten
• single of dual boiler: dual boiler ivm temperatuur stabiliteit
• warmtewisselaar: hoeft niet bij dual boiler
Blijven over: Lelit Bianca, Rocket 58R, Rocket R60V, La Spaziale S1 Dream-T, Expobar Brewtus IV, Izzo Alex Duetto IV Plus MK 618, Profitec Espresso
• regelbare pre-infusie- en zetdruk
Blijven over: Lelit Bianca, Rocket R60V, Profitec Espresso
• temperaturen instelbaar: alle drie
• PID: alle drie
• regelbaar volume zetwater
Blijven over: Lelit Bianca, Rocket 60V, Profitec Espresso, de vraag of Profitec Espresso dit kan
• rotatiepomp ivm degelijkheid en stille werking
• E61 groep ivm beschikbaarheid onderdelen
Blijven over: alle drie
Identificatie grote verschillen:
• Lelit Bianca het goedkoopste: Rocket 60V EUR 3500, Profitec EUR 2700, Lelit Bianca EUR 2200
• Rocket 60V en Profitec hebben een warmtewisselaar icm dual boiler
• Rocket 60V koperen boiler, rest RVS
• Profitec zeer grote watertank (2,8 ltr)
• Lelit Bianca kan watertank verplaatst worden opzij of achter
• Profitec enige met push & go

Conclusie: Profitec Espresso met flow rate control vanwege pompmachine, dual boiler, warmtewisselaar, regelbare pre infusie en zetdruk, instelbare temperaturen, PID, regelbaar volume zetwater, rotatiepomp, E61 groep, RVS boiler en leidingen, grote watertank, push & go.
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

RigolleM
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 17:05

Re: Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor RigolleM » za 29 jan 2022, 19:46

Na geëxperimenteerd te hebben met een hefboom machine (La Pavoni Professional PLH verbeterd), kies ik toch voor een pomp machine omdat ik niet goed de kracht kan zetten die voor 9 bar nodig is. Wel veel geleerd met deze machine, doe hem zeker nog niet weg. Conclusie: het wordt waarschijnlijk een Profitec Espresso met Flowrate control. Hieronder mijn 'beslisboom'.

Mijn beslismodel:
• hefboom of pomp: pomp ivm moeizaam kracht zetten
• single of dual boiler: dual boiler ivm temperatuur stabiliteit
• warmtewisselaar: hoeft niet bij dual boiler
Blijven over: Lelit Bianca, Rocket 58R, Rocket R60V, La Spaziale S1 Dream-T, Expobar Brewtus IV, Izzo Alex Duetto IV Plus MK 618, Profitec Espresso
• regelbare pre-infusie- en zetdruk
Blijven over: Lelit Bianca, Rocket R60V, Profitec Espresso
• temperaturen instelbaar: alle drie
• PID: alle drie
• regelbaar volume zetwater
Blijven over: Lelit Bianca, Rocket 60V, Profitec Espresso, de vraag of Profitec Espresso dit kan
• rotatiepomp ivm degelijkheid en stille werking
• E61 groep ivm beschikbaarheid onderdelen
Blijven over: alle drie
Identificatie grote verschillen:
• Lelit Bianca het goedkoopste: Rocket 60V EUR 3500, Profitec EUR 2700, Lelit Bianca EUR 2200
• Rocket 60V en Profitec hebben een warmtewisselaar icm dual boiler
• Rocket 60V koperen boiler, rest RVS
• Profitec zeer grote watertank (2,8 ltr)
• Lelit Bianca kan watertank verplaatst worden opzij of achter
• Profitec enige met push & go

Conclusie: Profitec Espresso met flow rate control vanwege pompmachine, dual boiler, warmtewisselaar, regelbare pre infusie en zetdruk, instelbare temperaturen, PID, regelbaar volume zetwater, rotatiepomp, E61 groep, RVS boiler en leidingen, grote watertank, push & go.
Over welke Profitec hebben we het hier? Ik lees RVS boiler dus ik vermoed een Pro 700, indien dit juist is dan vergeet je wellicht de flow control kit van € 250 of zat dit al in uw prijs?

• Rocket 60V en Profitec hebben een warmtewisselaar icm dual boiler --> ???

Push & Go? Wat is dat?

Je vergeet wel nog wat dual boilers, eerste waar ik aan denk is een LMLM (La Marzocco Linea Mini), maar geen flow control, is wel mogelijk nadat ik de post van Ypuh heb gezien.
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor Oene Zwittink » zo 30 jan 2022, 11:55

Gaat over Profitec 700 Pro met flow control. Profitec heeft idd geen warmtewisselaar icm dual boiler. Wat de functie van een warmtewisselaar is icm dual boiler weet ik niet, Rocket V60 zegt dat wel te hebben. La Marzocco Linea Mini ziet er prachtig uit, maar ik mis een paar functies. Geen flow control, dus geen instelbare pre-infusie en zetdruk en ook geen heet water uitloop. Verder aarzel ik wat bij al die instellingen via de app: heb je een softwareprobleem doet je hele machine het niet...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor Oene Zwittink » zo 30 jan 2022, 11:56

O ja, Push & Go dan zijn de kranen waar je aan moet draaien o.a. voor de stoomproductie vervangen door drukknoppen die direct 100% stoom geven. Net wat makkelijker en sneller, niet essentieel natuurlijk
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor omeCo » zo 30 jan 2022, 12:19

O ja, Push & Go dan zijn de kranen waar je aan moet draaien o.a. voor de stoomproductie vervangen door drukknoppen die direct 100% stoom geven. Net wat makkelijker en sneller, niet essentieel natuurlijk
Heb ik. Helemaal top wat mij betreft!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Daniël
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 okt 2019, 10:05

Re: Op zoek naar een espressomachine?

Berichtdoor Daniël » ma 31 jan 2022, 17:48

Is de bezzera matrix geen optie?
Volgens mij dual boiler handeltjes voor stoom en water e61 en preinfusie, pid.

Ik heb een mitica en ben zeer content met het merk bezzera.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten