BFC Junior Plus

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

BFC Junior Plus

Berichtdoor mloes » wo 26 mar 2014, 16:34

Vandaag heb ik mijn machine geheel door Peter (van Kafko) laten nakijken.

Nadat ik de thermometer had gekregen merkte ik dat de temperatuur wel erg laat zat; zo rond de 85 graden. Dus naar aanleiding daarvan de machine open geschroefd en de pressostaat aangepast om meer warmte te krijgen. De machine stond op een halve bar ingesteld. Maar voordat ik bij de juiste temperatuur uitkwam ging het meer richting de 1,5 bar. Gevolg na een week: een stoommachine op het aanrecht omdat de pressostaat stuk was. Ik had toch al een afspraak staan, dus me 2 dagen met de slow coffee beholpen, die ik toch moest uit proberen.

Ik heb de machine in November vorig jaar (dus 5 maanden geleden) gekocht bij Roy Kooper van Espresso Sicilia, die ook onder deze naam adverteert (mijn ervaringen zijn dus niet zo goed met dit bedrijf) Ik heb hem gekocht met 6 maanden garantie, als een geheel gereviseerde machine.

Gelukkig was de eerste opmerking van Peter dat de machine er mooi uit zag van binnen; geen koraalriffen die erin hingen. Dus dat was een hele geruststelling. Vervolgens de mushroom eruit gehaald; daar welke flinke kalkafzettingen, maar nog niet iets om bang van te worden. Maar de machine is zeker niet 5 maanden geleden goed schoongemaakt. Wat ook opviel was dat de afdekplaat aan de onderzijde ontbrak.

Vervolgens verder richting de zetgroep en de flow restrictor: Peter wist nog van de machine van bob dat hier waarschijnlijk het probleem met de te lage temperatuur in zat. Dat is dus blijkbaar een minpuntje van deze machine vanuit de fabriek. Hier zit een regelaar in die het water door de zetgroep laat stromen. Deze was en verstopt maar ook te smal en neigde naar dichtslaan. Deze heeft hij uitgeboord met een 3 mm boor, zodat er meer flow komt en de kop net iets heter wordt. Door de pressostaat op te draaien, in combi met het dichtslaan is deze waarschijnlijk stuk gegaan. Daarnaast gaan de pressostaten ongeveer 5 jaar mee met normaal gebruik. Dus die was sowieso aan vervanging toe (machine is uit 2007). Er was geen ruimte voor een sirai dus er zit gewoon een nieuwe mater in. Goed genoeg en ook eenvoudig zelf te vervangen mocht deze weer stuk gaan.

Vervolgens alle rubbers in de zetgroep nagelopen en vervangen. Ook een essentiële waarvan Peter aangaf, dat als je een machine reviseert, dan moet je deze vervangen. Dat was dus ook niet gebeurd :evil: Wat zuur in de mushroom gezet en zodra deze aanging, zag je de flodder eruit komen. Dus dit was niet gebeurd....

Daarna nog de zeef en rubberen ring onder de douchekop nagekeken, maar deze waren prima in orde. Hij heeft me ook geleerd hoe ik deze er heel eenvoudig uit kan halen en vervangen. Vervolgens de machine aangeslingerd en gemeten met Eric's thermometer en zijn thermometer. In het begin lopen ze synchroon op, alleen op het laatst gaf de meter van Peter een graad meer aan. De temperatuur kwam keurig uit op 90 graden en loopt iets op met het zetten. Doel bereikt dus!

Conclusie: keurige machine van binnen die nog jaren meekan, maar ik ben wel belazerd, omdat het dus geen gereviseerde machine betrof. Dus of de heer Kooper weet niet waar hij over praat, of doet het bewust. Dat zullen we wel nooit te weten komen. Maar ik ben blij met het resultaat en omdat ik al geaccepteerd had dat ik belazerd ben, had ik het geld voor peter er graag voor over. Dhr. Kooper zullen we nog eens een email met foto's en alle bewijzen sturen en ik hoop dat iedereen die nadenkt om iets bij hem te kopen, dit leest en naar Kafko gaat!

Machine loopt weer keurig, net eerste bakkie gezet en heerlijke smaken.

Daarnaast ook nieuwe maalschijven in de fio laten zetten; deze waren nog niet op, maar echt scherp. Uiteindelijk toch maar nieuwe ingezet om te kijken of ik het verschil kan proeven en dan zijn we voorlopig ook helemaal klaar!

Nog twee belangrijke zaken; ik liet mijn machine de hele dag aan staan, ook als ik weg ging. Peter raadde aan om dit lekker niet te doen, gewoon voordat je koffie wil, aanzettten. De 2e keer op een dag wordt hij ook veel sneller warm. Veel te energieverslindend om het de hele dag aan te laten staan. Daarnaast gaf hij aan dat de rubbers dan veel sneller uitdrogen en zaken zoals een pressostaat kunnen hun ding maar gewoon een x aantal keren doen en dan zijn ze gewoon op. Meningen zullen verschillen, maar bij mij gaat hij uit. Het ging toch al tegen al mijn principes in!

2e puntje: We hebben er een zak ingelegd om te filteren, daarnaast gebruikte ik al de brita-kan. Peter denkt dat het zachte water, de laatste restjes kalk zal meenemen, verder oplossen en de machine steeds beter gaat lopen. Ik zal de foto's nog toevoegen.
Laatst gewijzigd door mloes op za 29 mar 2014, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: BFC Junior Plus

Berichtdoor mloes » wo 26 mar 2014, 16:44

De vieze mushroom; met beginnend koraalrif
Afbeelding

Dit onderdeel zit in ergens in en daarvan had het rubber vernieuwd moeten zijn (hoe heet dit?)
Afbeelding


Net zoals deze.... (hoe heet dit onderdeel?)
Afbeelding


de mushroom schoongekrapt:
Afbeelding
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: BFC Junior Plus

Berichtdoor fransg » wo 26 mar 2014, 17:12

Dank voor je uitvoerige verslag en de foto's!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: BFC Junior Plus

Berichtdoor mloes » za 29 mar 2014, 22:03

Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met de verkoper. Na wat doorvragen krijg ik antwoorden;

- Ten eerste beroept hij zich op feit dat ik de garantie bij hem had moeten komen halen en niet zelf naar een ander had moeten gaan. Ik krijg dus geen tegemoetkoming in de kosten.
- Volgens hem was niet de presorstaat (zo noemt hij het) stuk maar de schakelaar en had deze vervangen kunnen worden, het is overbodig om de gehele presorstaat te vervangen en daardoor heb ik te veel betaald voor de beurt.
- De kalkaanslag op de mushroom kan alleen ontstaan zijn omdat ik de machine pas enkele maanden na aanschaf ben gaan gebruiken en dat daardoor de infuskamer vol zit met stilstaand water en dat het dan gaat aanhechten. ( ik gebruik de machine van het begin af aan)
- Ik heb ook gevraagd waarom er het espresso perfetto logo op zit en hierop is de reactie dat espresso perfetto de hoofimporteur is van de BFC in Europa. (komt BFC niet gewoon uit Italie dus Europa? En is dit een aannemelijke verklaring? )

Ik heb nog even teruggezocht wat de verkoper mailde bij de aankoop over de machine:
- de machine is gereviseerd, door ons geïmporteerd en onderhouden.
- De zetgroep nieuwe kleppen heeft gegeven
- de boiler is ontkalkt
- het vacuumventiel vernieuwd.

Ik heb in de foto's genomen op de tafel bij Kafko er een onderdeel tussen zitten waarvan Peter aangaf dat dit echt vervangen had moeten zijn bij het reviseren.

Hij heeft toegezegd om de beloofde zak bonen bij de aanschaf en de onderplaat binnen 10 dagen op te sturen.

:( After all: goede koffie met een nare bijsmaak.... Want de koffie is veel beter geworden!
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: BFC Junior Plus

Berichtdoor Spironski » za 29 mar 2014, 23:56

Ik ken meneer Roy Kooper niet, maar Peter wel. En ik vertrouw Peter volkomen, niet alleen in zijn deskundigheid, maar ook om wie hij is als mens.

Je hoeft bovendien alleen maar die foto met dat groene rubbertje te zien om te weten dat dit vervangen had moeten worden. Nieuwe kleppen?? M'n r..t! Ook die aanslag op de mushroom, dat kan toch onmogelijk komen, alleen maar van een tijdje stilstaan?

Maar goed, je hebt nu een puike machine die weer een tijd mee kan!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: BFC Junior Plus

Berichtdoor SteefM » zo 30 mar 2014, 10:56

Ook die aanslag op de mushroom, dat kan toch onmogelijk komen, alleen maar van een tijdje stilstaan?
Sterker nog, hij heeft niet eens stilgestaan als ik het goed lees? Maar goed, als je heel strikt leest, schreef de verkoper dat hij de boiler heeft ontkalkt. Dit is een HX dus stel dat je alleen de boiler zou ontkalken, zou het ontkalkingsspul via de heetwaterkraan de boiler verlaten en dus in principe niet langs de mushroom lopen. Dus met héél veel goede wil kan het strikt genomen correct zijn dat hij de boiler heeft ontkalkt maar dat de mushroom nog vol zit met kalk.

Maar het is overduidelijk dat dit natuurlijk een behoorlijk teleurstellend verloop is. 't is duidelijk dat de machine in ieder geval niet goed gereviseerd was. Erg jammer, maar ik zou zeggen: geniet nu van je koffie, het is klaar. En, on the bright side, je hebt 'm bij Peter waarschijnlijk meteen goed leren kennen!

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

BFC Junior Plus

Berichtdoor mloes » zo 30 mar 2014, 12:08

Ja het is ook klaar hoor. Ik ben ten slotte zelf naar peter gegaan. Ik ben ook blij dat het after all goed gekomen is :) en idd enorm veel geleerd en dit overkomt me geen tweede keer! Als ik ooit nog eens een machine koop schroef ik m uit elkaar :s . Ik hoop wel dat dat andere mensen iets kunnen leren uit dit verhaal en afgaan op hun gevoel... Want ergens wist ik het al toen ik de machine kocht...

Ik merk wel dat er nog van alles los komt ban binnenuit: soms is de flow nog even verstopt: dan is de temp 80 graden... En op een ander moment geeft hij opeens 100 aan , er gebeurd dus nog van alles binnen in, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit even een soort 'schoonlopen' is wat peter ook aangaf...en dat het goed komt. Ik ben verbaasd te merken wat zo n beurt oplevert...
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: BFC Junior Plus

Berichtdoor bobbee » zo 30 mar 2014, 12:45

Dat is wel normaal bij de bfc. Zogenaamde thermo syphon stall. Wanneer je de machine aanzet of al even aan staat altijd even blindfilteren.

http://www.frcndigital.com/coffee/stall.html

Verhaal van de verkoper is mij wel duidelijk. :wink:
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

adams184
Berichten: 68
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 12:37
Locatie: Leiden

Re: BFC Junior Plus

Berichtdoor adams184 » zo 30 mar 2014, 21:55

Even puur uit nieuwsgierigheid, wat heeft dit allemaal gekost bij Peter? Heb namelijk een soortgelijke machine.
Vibiemme Domobar Super Electronica en Mazzer Mini E type A met SJ schijven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: BFC Junior Plus

Berichtdoor bobbee » zo 30 mar 2014, 22:25

Kun je beter ff pb-en met mloes... ;)

Hou er rekening mee dat Peter nooit teveel vraagt :D en dat het afhangt van de staat van de machine en die kan pas bepaald worden op het moment dat de machine op de werkbank staat!!!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten