Rocket V3

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Rocket V3

Berichtdoor Nomad » wo 11 feb 2015, 11:41

Gisteren even bij Peter op bezoek geweest en samen gekeken of we de machine wat stiller kunnen maken. Mijn vorige Vibiemme Domobar was namelijk best wat stiller. Bij Peter de machine open gehad en gekeken naar kabeltjes en andere dingen die eventueel ruimte hadden om te trillen/mee te rammelen. En een paar gevonden ook. Het scheelt iets qua lawaai met ervoor, maar uiteraard geen wereld van verschil. Nu hoor ik jullie al denken, tja vibratiepomp en wat wil je dan, dan moet je een rotatiepomp nemen.

Helaas is er, na uitgebreid opmeten, echt geen ruimte in de buurt van mijn machine om een harsfilter e.d. te plaatsen, dus is dat gewoon geen mooie oplossing om over te gaan naar een vastwater aansluiting + rotatiepomp. En een rotatiepomp op waterreservoir aansluiten is een no-go wat betreft Peter.

Nu was mijn vibratiepomp in de domobar bijna net zo stil als een rotatiepomp, groot verschil met mijn huidige Rocket. De Rocket heeft de bekende Ulka EX5 pomp erin en mijn vraag is of jullie alternatieven weten (vibratie dus en niet rotatie) die merkbaar stiller zijn.
Peter wist zo geen pompjes, maar gaf ook aan dat hij niet wist dat de domobar zoveel stiller was. Misschien dat jullie hier een tip weten voor Peter en mij :) ?
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Rocket V3

Berichtdoor bvds » wo 11 feb 2015, 12:21

Ja een quickmill membraandemper er op zetten zou ik zeggen.
En wat armflex of extra demping onder ophanging van de pomp.
EX4 zou ik niet doen, dan is i.c.m. de passieve preinfusie van de E61 de drukopbouw wel heel langzaam.
Evt. dat pompje wat Holger gebruikt in zijn Xenia project; is ook een stuk stiller schijnt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Berichtdoor martinierius » wo 11 feb 2015, 13:23

Jammer dat kafko die membraandemper niet kan leveren, hij doet geen quickmill onderdelen.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Rocket V3

Berichtdoor bvds » wo 11 feb 2015, 13:56

Check hier:

viewtopic.php?f=12&t=6421

Naast EX4, demper, extra demping onder ophanging ook de pomp zelf ingepakt...
Laatst gewijzigd door bvds op wo 11 feb 2015, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Rocket V3

Berichtdoor Nomad » wo 11 feb 2015, 14:19

Check hier:

viewtopic.php?f=12&t=6355

Naast EX4, demper, extra demping onder ophanging ook de pomp zelf ingepakt...
Die ex4 heb ik over nagedacht, maar dan duurt de drukopbouw mij echt te lang met een E61. Dus die aanpassing vind ik niet zo handig voor mijn Rocket, maar dat membraan ga ik me even in verdiepen en inderdaad geluidsdemping om de pomp heen lijkt mij ook slim.

Noppenfolie om mijn pomp heen, is dat slim, of kan hij dan zijn warmte te slecht kwijt? Ik ben natuurlijk geen grootverbruiker, dus het gaat om korte tijden dat de pomp aan staat. Er is om de pomp heen wel wat ruimte op zich om hem in te pakken :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

reiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 12:59

Rocket V3

Berichtdoor reiker » wo 11 feb 2015, 14:23

Ik denk dat je beter af bent met iets wat geschikt is voor iets hogere temperaturen! Je wilt geen half gesmolten meuk in je machine terugvinden :)

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Rocket V3

Berichtdoor bvds » wo 11 feb 2015, 14:24

inderdaad zoals ik al zei is een EX4 op een E61 gaan aanrader.
armaflex zou ik doen en vooral ook onder de pootjes van de ophanging.
maar grootste winst zal de demper zijn.
sowieso stabielere druk.
als je met een PF manometer meet zie je de druk tijdens extractie oscilleren; met demper niet.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Rocket V3

Berichtdoor bobbee » wo 11 feb 2015, 18:23

Dat beetje geluid wat zo'n pompje maakt... De espresso is toch goed?! Daar gaat het om. Die 40 seconden dat het ding geluid maakt is toch geen ramp.
In plaats van je machine aanpassen kun je misschien beter bedenken of je wel een probleem hebt en of het allemaal eigenlijk wel zo erg is. :wink: tuurlijk is het fijn als een machine stil is, maar wat is het waard?
Wat kost zo'n membraamdemper? Is dat de moeite waard om die erin te plaatsen?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Rocket V3

Berichtdoor bvds » wo 11 feb 2015, 20:29

Nou ja een probleem is het niet echt.
Maar voor een paar tientjes een stillere machine en minder vibraties vind ik wel een zinvolle ingreep.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Rocket V3

Berichtdoor Nomad » wo 11 feb 2015, 20:36

Dat beetje geluid wat zo'n pompje maakt... De espresso is toch goed?! Daar gaat het om. Die 40 seconden dat het ding geluid maakt is toch geen ramp.
In plaats van je machine aanpassen kun je misschien beter bedenken of je wel een probleem hebt en of het allemaal eigenlijk wel zo erg is. :wink: tuurlijk is het fijn als een machine stil is, maar wat is het waard?
Wat kost zo'n membraamdemper? Is dat de moeite waard om die erin te plaatsen?
Om de HX boiler af en toe wel wat te verversen gooi ik af en toe mijn rijstpannetje ook vol met de heet water tap van de Rocket. Net zo lang totdat er geen water uit komt en dan moet het pompje wel 2 of 3 minuten aan het werk. En hij maakt dan best wat lawaai hoor. Beetje niveau van mijn stofzuiger qua lawaai. Maar nu met alle kabeltjes extra strak weg gewerkt intern (door Peter gister) is die iets stiller geworden.
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron