Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor @3aan » vr 16 nov 2018, 20:51

Als je garantie hebt dan vooral niks zelf doen. Als je de kap verwijderd hebt en de seals is verbroken kunnen ze moeilijk doen en komt je garantie te vervallen. Daar heb je garantie voor.
Was het maar zo'n feest, maar die vlieger van geen garantie gaat in de meeste gevallen niet op, een ieder mag in z'n machine onder de motorkap kijken, verzegeling of niet, stel je hebt een PF met gemalen koffie bovenop gelegd en omgestoten, dan mag je dat niet schoonmaken en lekker laten vervuilen, op naar de reparatiedienst? AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Hoogi
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 07:40

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Hoogi » ma 10 dec 2018, 11:27

Ik heb mijn Bezzera BZ07 PID exact hetzelfde probleem gehad. Bij mij is toen de OPV en de PID unit vervangen en daarna nooit meer problemen gehad. Wat nu de exacte oorzaak was is mij niet geheel duidelijk geweest maar het vervangen van deze twee was voor mijn machine de oplossing. Daarna is dit probleem nooit meer teruggekeerd

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Pimmedoris » ma 10 dec 2018, 13:15

Morgen gaat mijn Giulia naar Casa Barista. Ik ben benieuwd...

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor jimmy_zeropm » ma 10 dec 2018, 17:10

Ik ben ook benieuwd. Inmiddels uit de garantie. Afgelopen weekend was het toch weer raak. Een patroon is in ieder geval dat het bij mij gebeurt bij veel gebruik achter elkaar, bijvoorbeeld op een verjaardag. Afgelopen weekend bij aanvang de tank gevuld, 5 espresso achter elkaar gemaakt. Daarna begon hij te lopen rechtsvoor...

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Pimmedoris » wo 19 dec 2018, 13:00

Kleine update:
ik heb mijn machine weer terug. Casa Barista (Marcel) dacht aan een haperende klep die de waterstroom richting boiler of warmtewisselaar stuurt. Als deze blijft hangen, kan het gebeuren dat er ook water stroomt richting de boiler op het moment dat er koffie gezet wordt en deze dus overvult. Dat water wordt er dan op een gegeven moment weer uitgegooid.

Na demontage van de klep zat er inderdaad aardig wat kalk op. Dit heeft hij schoongemaakt. Op zich is vervangen in zo'n geval beter, maar hij was goed schoon te maken en dus hebben we besloten om het eerst zo eens te proberen...
Ik ga ook eens kijken of ik de waterhardheid kan meten om zo te kijken of ik de waterfilter in het reservoir vaker moet vervangen (nu eens per 3 maanden).

Ik ben benieuwd hoe het de komende tijd zal lopen

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Erik82 » wo 19 dec 2018, 15:09

Je water testen is overduidelijk niet nodig als de boel verkalkt is. Dat lijkt me overduidelijk. Die filters gaan trouwens maar een maand mee dus 3 maanden gebruiken is sowieso niet best.

De grote vraag is nu hoeveel problemen je de komende tijd kan verwachten door kalk in de rest van de machine. Een halfautomaat kun je binnen een jaar afschrijven als je heel hard water gebruikt en kan 40 jaar meegaan als je goed water gebruikt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Pimmedoris » do 20 dec 2018, 10:22

Ik gebruik de machine sinds januari 2014 en heeft altijd op tijd haar servicebeurten gehad. De waterhardheid wil ik toch wel even verifiëren. Ik gebruik dit soort filters: https://www.casabarista.nl/product/casa ... s-4-stuks/
Volgens Brabant Water is de waterhardheid in Eindhoven 5,43 tot 6,38 dH. Volgens de handleiding van Casa Barista zou dat neerkomen op het vervangen van het kalkfilter eens in de 3 maanden. Waarop baseer je je dat die filters maar 1 maand meegaan?
Ik zet ook geen exorbitante hoeveelheden koffie per dag...

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Erik82 » do 20 dec 2018, 11:11

Tijdens servicebeurten wordt er nooit (volledig) ontkalkt. Ze vervangen alleen wat rubbers en kijken kleine onderdelen na. Een complete ontkalkbeurt kost wel iets meer dan een standaard servicebeurt en kost een paar dagen om goed te doen.

De meeste filters gaan maar een maand mee (zijn ook meerdere test van te vinden zelfs hier op het forum). Er zit altijd water in je tank dus dat ding staat vol met water en gaat dan achteruit. Maakt niet uit hoeveel espresso je dan maakt. Daarnaast wordt de waterbak warm en krijgt deze de meest perfecte temperatuur om dingen te laten groeien. Ik gebruikte altijd onthardingszakken (http://kafko.nl/onthardings-zak.html) in een kan in de koelkast en deed dat water in de watertank. Altijd vers water en die zakken gaan aanzienlijk langer mee.

Blijkbaar klopt de indicatie van Casabraista niet anders had je wel minder kalk in je machine gehad. Lijkt me een goed plan om deze een keer echt goed te laten ontkalken. Waarschijnlijk loont een rit naar Kafko in Hoogersmilde dan gezien de hele hoge prijzen bij de meeste bekende ketens.
Laatst gewijzigd door Erik82 op do 20 dec 2018, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Pti » do 20 dec 2018, 11:15

Ik gebruik de machine sinds januari 2014 en heeft altijd op tijd haar servicebeurten gehad. De waterhardheid wil ik toch wel even verifiëren. Ik gebruik dit soort filters: https://www.casabarista.nl/product/casa ... s-4-stuks/
Volgens Brabant Water is de waterhardheid in Eindhoven 5,43 tot 6,38 dH. Volgens de handleiding van Casa Barista zou dat neerkomen op het vervangen van het kalkfilter eens in de 3 maanden. Waarop baseer je je dat die filters maar 1 maand meegaan?
Ik zet ook geen exorbitante hoeveelheden koffie per dag...
Hoewel de lokale cijfers bekend zijn is dit slechts een indicatie die bij een steekproef is genomen. Het beste is altijd om zelf even in huis te meten.

Het geroeptoeter van Erik heeft meestal een zekere kern van waarheid maar wordt al snel overstemd door een deken van luidruchtig geblaf op een dwingende toon.
Maak je dan niet druk, blijf ademen, doe een stap achteruit en observeer de situatie.

Een aanvalsplan zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
-Schaf een hardheid testset aan voor karbonaat- of Duitse hardheid (NIET voor totale hardheid). Bij bijvoorbeeld een aquarium winkel of dierenspeciaalzaak.
-Bepaal de gewenste maximale hardheid
-Meet je huidige water waarde op kamertemperatuur
-Plaats een nieuw waterfilter in de machine
-Meet het gefilterde water uit de zetgroet, maar laat dit voor het meten afkoelen tot kamertemperatuur
-Herhaal bovenstaande stap één maal per week bij normaal gebruik van de machine
-Stel vast wanneer de maximale gewenste hardheid is behaald en bepaal daarmee de maximale gebruiksduur van jouw filters is jouw situatie.

Je kunt het
*Bovenstaande bericht van Erik werd nog tijdens het typen van dit bericht geplaatst.

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Erik82 » do 20 dec 2018, 11:17

Het geroeptoeter van Erik heeft meestal een zekere kern van waarheid maar wordt al snel overstemd door een deken van luidruchtig geblaf op een dwingende toon.
Maak je dan niet druk, blijf ademen, doe een stap achteruit en observeer de situatie.
Welk geblaf? Als je ziet dat het buiten regent hoef je toch niet naar buiten te lopen om vast te stellen dat het regent. Als je machine vol met kalk zit is je water dus niet goed. Weinig geblaf maar simpel oorzaak gevolg. Redelijk overtrokken conclusie van je.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron