Druk bij aansluiting waterleiding

Hoogi
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 07:40

Druk bij aansluiting waterleiding

Berichtdoor Hoogi » vr 02 mar 2018, 09:06

Goedemorgen,

Ik lees met veel plezier de topic’s binnen dit forum. Ik hoop dat ik de vraag stel op de juiste plek.
Ik zal mij eerst even voorstellen, voordat ik mijn vraag stel. Ik ben Michiel en ben een aantal jaar geleden gevangen door de liefde voor espresso.
Ik ben begonnen met een Bezzera BZ07 en na vele jaren van trouwe dienst heb ik mij onlangs verwend door een ECM Mechanika IV profi aan te schaffen. Ik heb de ECM aangesloten aan de waterleiding met daartussen een Brita filter.
Nu heb ik een vraag. Ik heb geen reduceerventiel geplaatst. ECM adviseert om de druk tussen 0,5 tot 1,5 bar te hebben. Nu is de druk die het water geeft vanuit de waterleiding, welke ik aflees op de machine, 2,0 bar.

Is het nu noodzakelijk om een reduceerventiel te plaatsen, om de druk met 0,5 bar te verlagen, of kan ik deze marge accepteren?
Mocht het nodig zijn, welke reduceerventiel gebruiken jullie?

Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Druk bij aansluiting waterleiding

Berichtdoor Pti » vr 02 mar 2018, 09:26

Ik denk niet dat er een reduceer nodig is. Een aanvoer van 0,5bar is ook wel extreem laag, de meeste reduceertoestellen gaan niet eens zo laag.
De leidingdruk in NL is gemiddeld zo'n 1,5 a 3bar en alle kleppen in de machine moeten op die druk gewoon goed werken.
Woon je bijvoorbeeld in een flatgebouw, woontoren of appartementencomplex waar ze ivm hoogbouw sterke opvoerpompen gebruiken dan wil de leidingdruk wel eens oplopen tot 5a6 bar, dan wil je wel een reduceerventiel gebruiken.

Ik gebruik deze met een paar verloopjes en een drukmeter, vooral om te spelen met de preinfusie druk. https://www.sanispecials.nl/Raminex-Red ... gLU9vD_BwE


Maar nogmaals, ik denk dat jij niets hebt om je zorgen over te maken. Bovenstaande heeft ook geen werk bereik onder de 1,5bar.

Hoogi
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 07:40

Re: Druk bij aansluiting waterleiding

Berichtdoor Hoogi » vr 02 mar 2018, 10:15

Bedankt voor je antwoord. Ik dacht inderdaad hetzelfde. Maar ik wilde het toch even in de groep gooien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Druk bij aansluiting waterleiding

Berichtdoor Wedj » vr 02 mar 2018, 11:59

Gelijke setting maar nu in het heuvelland. Onderaan de “ berg” zijn wij gezegend met 8 bar zonder reduceer. Zit sinds een aantal jaar een centrale reduceer op. Staat op 5 bar anders krijgt de regendouche het te zwaar. Keuzes. Sinds 2 jaar een DWA en apart reduceer voor de filter en de ECM. Deze afgeregeld op 1,5 bar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Druk bij aansluiting waterleiding

Berichtdoor Pti » vr 02 mar 2018, 15:11

Kanonnen! 8Bar!

Dan heb je geneens een pomp meer nodig in een espresso machine :lol:

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Druk bij aansluiting waterleiding

Berichtdoor Wedj » zo 04 mar 2018, 16:24

Nee dat klopt, en alle dichtingen in huis blijven dicht. Mijn waterkraan buiten kan ik zo in een Kärcher veranderen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten