Lelit Bianca

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Rosanne » ma 23 okt 2023, 16:16

Ik heb een raar consequent probleem.

Eerste bak maken na stilstand, prima flow, start na 10e seconde, 25 seconden later, perfecte 40gr koffie op 18,4 gr gemalen.
Nu het probleem, als ik dus (omdat bv mijn vrouw thuis is) direct daarna een twee kop zet, alles hetzelfde, dezelfde hoeveelheid koffie, zelfde maling, zelfde voorbehandelingen, 80gr koffie in 25 seconden start na 5 seconde (als ie nabij de 8 bar druk is)???
Hoe dan? Waarom?
Ik dacht eerst, misschien temperatuur, aangezien ik het mandje even snel met koud water uitspoel na gebruik voor de eerste kop voor ik de tweede kop maak, maar uitspoelen met kokend water (Qooker) maakt ook geen bal verschil, exact hetzelfde verschijnsel.
Als ik 10 minuten wacht, na de eerste kop, gedraagt hij zich 1 kop weer 'normaal', maar de tweede dus weer hetzelfde verschijnsel :(
Iemand een hint of idee wat er aan de hand kan zijn?

Een redelijk ontmoedigde koffie leut.
Gaat er hetzelfde aantal grammen in je mandje iedere keer?

Voor het malen van m’n bonen weeg ik netjes 14 gram af. Soms komt er geen 14 gram uit na het malen. Dan klopt je ratio niet meer. Dan maak ik nog wat bij tot ik exact 14 gram heb voordat ik mn shot zet
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor MdB » di 24 okt 2023, 11:56

zou het kunnen dat de machine door de eerste shot qua temperatuur even door schiet, waardoor het water wat er daarna uit de zetgroep komt kokend is waardoor het de koffie puk meer verstoord en er sneller channeling plaats vindt?
Misschien eens de temperatuur van het water vóór je eerste shot meten en dan ook meteen erna?
Of anders eens kijken of je bij zowel je eerste shot als je tweede bovenop de puk een papieren filtertje kan leggen en kijken hoe dan bij de beide shots de doorlooptijd is?

Verder kan het probleem natuurlijk ook nog bij de maler liggen. Dat door de wrijving van de koffiebonen de maalschijven opwarmen wat je maalsel kan beinvloeden? Zou je kunnen testen door twee porties bonen te malen en dan de tweede te gebruiken bij je eerste shot espresso? Ik moet bij meerdere shots achter elkaar ook wel eens mijn maler een tikje fijner zetten, maar zulke grote verschillen zouden daar toch niet door mogen komen

hopelijk kun je erachter komen wat het probleem veroorzaakt en lukt het dit op te lossen

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor RoosW » di 24 okt 2023, 14:24

Wat betreft de bonen, beide malers, Niche en Sculptur geven exact hetzelfde verschijnsel, idem als ik eerst in de niche en dan in de sculptur maal. Dus daar ligt het niet aan.
Wat betreft temperatuur?? Misschien?

Maar dat zou met een flush en enkele seconden wachten over moeten zijn, dat heb ik al twee keer geprobeerd, zonder succes.

Ik ga nog maar eens extra aandacht aan elke stap geven, kijken of er ergens toch verschil in sluipt.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Rosanne » di 24 okt 2023, 15:13

Ik heb ook de bianca. Geen idee of het goed is of niet, maar ik werk vaak zo:
Ik “flush” / laat de kop even 6 seconden doorlopen.

Dan ga ik mijn koffiebonen malen en mijn puckprep doen.

Voor het zetten van m’n espresso flush ik nog weer even 2 seconden.

Dan meteen espresso zetten.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Madencio » zo 21 jan 2024, 19:57

Net de Bianca aangesloten op toe- en afvoer. Vanochtend en in de middag een aantal heeeeule fijne espressos gezet, de americano's vond mijn vriendin ook 'verrassend lekker'.
Nu maar eens de vele opties rustig leren kennen Afbeelding
PXL_20240121_182648946.MP.jpg
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 Pro met Tapatalk

... / DF83

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor omeCo » zo 21 jan 2024, 20:15

Net de Bianca aangesloten op toe- en afvoer. Vanochtend en in de middag een aantal heeeeule fijne espressos gezet, de americano's vond mijn vriendin ook 'verrassend lekker'.
Nu maar eens de vele opties rustig leren kennen Afbeelding
PXL_20240121_182648946.MP.jpg
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 Pro met Tapatalk
Je hoeft je voorlopig niet te vervelen! Have fun!

hichamella
Berichten: 7
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 21:43

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor hichamella » vr 16 feb 2024, 15:31

Hoi allemaal,

Ik ben al een jaar op zoek naar een espressomachine. Na veel zoek- en denkwerk ben ik uitgekomen bij de Bianca V3: liever in één keer iets goeds kopen waar ik jaren van kan leren en genieten, dan om de paar jaren wisselen van single boiler zonder PID naar een met PID, dan weer naar een HX-machine en vervolgens naar een dual boiler, enz. Een levermachine wordt het niet. Dat wil mijn vrouw niet. Misschien ooit voor in de verre toekomst, maar nu nog zeker niet.

Ik ben alleen bang voor de onderhoudskosten. Zou iemand me inzicht kunnen geven in wat de jaarlijkse onderhoudskosten zijn voor de Bianca V3 (of vergelijkbare E61-machines)? Zo kan ik inschatten of het me wel waard is om een dual boiler met rotatiepomp te kopen.

Groetjes!

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor HanR » vr 16 feb 2024, 15:42

Het ligt er aan wat je zelf doet en waar je woont. Groot onderhoud €145,- tot €199,- per 1,5 a 2 jaar. Waarbij de laatste extreem is.
Er zijn bedrijven die het voor minder doen, of waar je juist extra betaalt voor een rotatiepomp 't.o.v. een vibratiepomp.
Aan waterfiltertjes enzo ben je €40 - a €60,- per jaar kwijt.

hichamella
Berichten: 7
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 21:43

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor hichamella » vr 16 feb 2024, 16:01

Het ligt er aan wat je zelf doet en waar je woont. Groot onderhoud €145,- tot €199,- per 1,5 a 2 jaar. Waarbij de laatste extreem is.
Er zijn bedrijven die het voor minder doen, of waar je juist extra betaalt voor een rotatiepomp 't.o.v. een vibratiepomp.
Aan waterfiltertjes enzo ben je €40 - a €60,- per jaar kwijt.
Dank voor je antwoord!

Maart3nL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 15:42
Locatie: Almere

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Maart3nL » vr 16 feb 2024, 16:31

Hoi allemaal,

Ik ben al een jaar op zoek naar een espressomachine. Na veel zoek- en denkwerk ben ik uitgekomen bij de Bianca V3: liever in één keer iets goeds kopen waar ik jaren van kan leren en genieten, dan om de paar jaren wisselen van single boiler zonder PID naar een met PID, dan weer naar een HX-machine en vervolgens naar een dual boiler, enz. Een levermachine wordt het niet. Dat wil mijn vrouw niet. Misschien ooit voor in de verre toekomst, maar nu nog zeker niet.

Ik ben alleen bang voor de onderhoudskosten. Zou iemand me inzicht kunnen geven in wat de jaarlijkse onderhoudskosten zijn voor de Bianca V3 (of vergelijkbare E61-machines)? Zo kan ik inschatten of het me wel waard is om een dual boiler met rotatiepomp te kopen.

Groetjes!
Wij hebben sinds oktober een Bianca en zijn er super blij mee!
betreffende de kosten ga ik uit van het volgende:

Onderhoud €200 / 2 jaar dus €100 per jaar (grote beurt bij het hoofdkwartier waar we hem ook hebben aangeschaft)
waterfilter €80,- per jaar (zit met een Brita PURIFY Finest C150 op de waterleiding aangesloten en dat filter moet elk jaar vervangen worden (of eerder als je er 1500 lieter door heen hebt gehaald :lol: )
stroom ongeveer 230 KWh / jaar (staat dagelijks een uur of 6 aan met beide boilers, zet je de stoom boiler uit dan is het verbruik minder dan de helft)
de echte kostenpost is de koffiebonen die er doorheen gaan.......
Lelit Bianca V3, Timemore Sculptor 078s, 1Zpresso JX-Pro-S


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron