verwarmingselement stuk? of toch iets anders...

bartaltena
Berichten: 15
Lid geworden op: za 21 okt 2017, 11:20

verwarmingselement stuk? of toch iets anders...

Berichtdoor bartaltena » wo 14 nov 2018, 16:59

Beste Koffiepraters,

Dien ik mij eerst nog ergens voor te stellen? Of kan ik mijn probleem ook 'anoniem' in de groep gooien?
Als ik me eerst dien voor te stellen dan hoor ik het wel, dan zal ik een extra draadje plaatsen. Vooralsnog gooi ik mijn probleem in de groep in de hoop dat er iemand een oplossing kent.

In januari dit jaar is het verwarmingselement van mijn Bezzera BZ10PM vervangen en heeft de machine in mei dit jaar een onderhoudsbeurt gehad. Nadien is de machine 2 maand ontkalkt en wordt de machine ongeveer 1x per maand gereinigd met Cafiza.

Verwarmingselement weer stuk?
Vanochtend heb ik nog een 2-tal kopjes koffie gezet. Daarna is de machine uitgegaan en wilde ik vanmiddag nog 2 kopjes zetten. Helaas bouwde de machine geen druk op. De brew-kop aan de voorzijde werd wel heet.

Mijn analyse:
Na het aanzetten van de machine hoor ik normaal gesproken dat na ongeveer 5 seconde de vibratiepomp begint te pompen. Na ongeveer 1 á 2 minuten begin je het opwarmen van de boiler te horen. Echter viel me vanmiddag op dat de vibratiepomp niet begon te pompen. Nadat ik de kast heb opengemaakt viel mij op dat de boiler warm was. Niet heet zoals ik gewend ben, maar slechts warm. De brew-kop werd wel heet.
Nadat ik de machine op zijn kant heb gelegd om de verwarmingsspiraal te meten, heb ik de machine aangezet. Vreemd genoeg begon na +/- 5 seconde de vibratiepomp te pompen. De boiler bleef koud. Ik heb de machine weer uitgeschakeld. Daarna heb ik de machine weer rechtop gezet en heb ik de machine aangezet. De vibratiepomp bleef uit. Dus....als de machine op zijn kant ligt gaat de vibratiepomp wel lopen, maar als de machine rechtop staat start de pomp niet.

Verder heb ik nog gekeken of ik iets kon zien aan de onderzijde van de boiler. Aan de onderzijde van de boiler zit een z.g. THERMIC SAFETY DEVICE 250V 130°C art.nr. 7634819. Deze heeft een resetknop maar ik meen te zien dat deze niet geactiveerd is. Het oranje palletje op de Thermic safety device is niet in te drukken. Als ik de machine aanzet en ik meet met een 220V spanningsmeter de polen aan het verwarmings element, dan zie ik dat er stroom staat op het element.

Ik heb de boiler niet verder uit elkaar gehaald om te kijken wat de staat is van het element. Ik verwacht niet dat deze verkalkt is want deze is in januari nog vervangen.

Mijn eerste conclusie zou zijn dat het verwarmingselement inderdaad stuk is. Echter kan ik hiermee niet het fenomeen van de vibratiepomp verklaren.

Weet jij raad?


Met vriendelijke groet,

Bart Altena
Bezzera BZ10 en een Ascaso steel-i en een Cimbali Special en voor op vakantie een Nespresso ;-)

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: verwarmingselement stuk? of toch iets anders...

Berichtdoor HanR » wo 14 nov 2018, 17:35

Beste Bart,
Om te beginnen moet ik even heel lelijk doen:
Als je niet weet wat je doet, doe het niet!
Begin je eerst eens te verdiepen in de werking van je machine. In het bijzonder hoe de automatische vulling van de boiler werkt.

En als je nog eens een multimeter ergens in steekt: haal de stekker uit het stopcontact en meet weerstand en geen spanning.

Als je snel weer aan de koffie wilt, zoek dan een goede reparateur. Tenzij je zelf op het onzalige idee gekomen bent om de machine te ontkalken, twijfel ik erg aan je reparatiepersoon.




Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron