Starter.

wh090263
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 14:21
Locatie: Weert

Starter.

Berichtdoor wh090263 » wo 21 nov 2018, 14:57

Na veel lezen kan ik nog steeds geen keuze maken.
Misschien dat ervaringsdeskundige hier me nieuwe inzichten kunnen geven.
Ik heb zoals gezegd al veel gelezen en er is me ook al een hoop duidelijk. Thermoblok, single boiler, dubbel boiler, HX, E61, PID, platte schijven, conische schijven, maalgraad, temperatuur surfen, concistentie, druk, backflushen enz enz.
Goede maler, verse bonen (in Weert waar ik woon is een branderij :) zijn een must. En het heet geen piston maar een filterhouder.
Zoals gezegd ga ik starten met het maken van een echte expresso, ten minste proberen. Het is mij duidelijk dat dat niet een twee drie goed gaat komen. Ik weet ook wat de voorwaardes zijn en dat ik maar een ding tegelijk moet gaan veranderen, bv de maal graad in combi met de doorloop tijd. En dan evt hoeveelheid, tamp druk, temperatuur of keteldruk.
Mijn virnedin drink overigens bijna altijd een combi met melk.
Uiteraard speelt budget een rol en heeft mijn vriendin ook een mening wat betreft de uitvoering. (maar dat is wel te sturen)
Een heel verhaal, maar nu mijn concrete vragen:
Molen ben ik wel uit, een Eureka Mignon Silencio.
Maar nu het apparaat: wat is slim als eerste machine om het spel onder de knie te krijgen?
Optie 1, quick mill 820, relatief makkelijk in gebruik
Optie 2, rancilio silvia, robuuster, boiler, meer druk, maar lastiger om temperatuur te regelen van espresso naar stomen en weer terug
Optie 3, vibiemme domobar standaard, E61, mooi en duurzaam, wellicht moeilijker voor een starter, lange opwarm tijd.
Optie 4, bezzera bz10, HX machine, dus makkelijk met stomen
Ik ben benieuwd naar jullie keuze en waarom.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Starter.

Berichtdoor HanR » wo 21 nov 2018, 15:22

Allereerst welkom!
Je hebt je huiswerk alvast goed gedaan!
Om te beginnen eerst de set voor je vriendin: Quickmill, Eureka Mignon en een melkschuimer. Allemaal in dezelfde kleur.

Om te beginnen je budget. Heb ik het goed als een Eureka en een BZ10 (beiden nieuw) de max is?
Belangrijk is ook te weten hoe je tegenover tweedehands staat.




Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


wh090263
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 14:21
Locatie: Weert

Re: Starter.

Berichtdoor wh090263 » wo 21 nov 2018, 17:32

Nieuw is de Eureka en de Bezzera echt de max.
Maar is de Bezzera ook handig om mee te beginnen?
Er is ook veel geschreven over de zetgroep van de Bezzera in vergelijk met de E61.
Ik sta zeker open voor gebruikt, maar, ten eerste staan de meeste apparaten te koop in het westen op mp.
Voor mij een heel eind rijden. Opzich wel raar, zouden de zuiderlingen geen espresso drinken?
Ten tweede, ik vind het lastig om een gebruikte machine te beoordelen op kwaliteit.
Heb geen zin om een halve dag in de auto te zitten met het risico dat het voor niks is of een hoop ellende in huis haal.
Dus tips waar goede gebruikte apparaten gekocht kunnen worden zijn welkom!

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Starter.

Berichtdoor HanR » wo 21 nov 2018, 18:00

Dat van die tweedehands machine zie je goed. Een tweedehands machine met onbekende historie kan alles kosten, van een servicebeurt tot een volledige revisie.
Ik zou kiezen voor een tweedehands E61 machine en de rest van het budget in een maler steken.
Als je met zuid, zuidoost Nederland bedoelt, zou je eens met de Casabarista vestigingen in het zuiden des lands bellen.
In Roosendaal staat bijvoorbeeld een La Scala Butterfly te koop voor weinig geld.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Starter.

Berichtdoor HanR » wo 21 nov 2018, 18:03

Iets dichter bij huis, zou je eens contact kunnen opnemen met Peter de Goede van www.ranciliosilvia.info. Hij heeft meestal ook een aantal mooie molens staan.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


wh090263
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 14:21
Locatie: Weert

Re: Starter.

Berichtdoor wh090263 » wo 21 nov 2018, 19:44

Ok, dus op zoek naar een E61, mooi!
Kun je ook aangeven waarom?
En zijn er merken waar ik beter van weg kan blijven?
Enkele boiler of toch maar meteen een HX?
Dank alvast voor je reacties en advies.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Starter.

Berichtdoor Marcje » wo 21 nov 2018, 19:59

Ik stond een jaar of 2 geleden voor dezelfde beslissing.
Ook met een vrouw die voornamelijk melkkoffies drinkt, een stem in de investeringscommissie heeft en daarnaast een mening m.b.t. de esthetiek.

Vanwege de melkkoffies toen een E61 HX machine gekozen (Bezzera Mitica) en geen spijt van gehad. Heb later ook een Silvia opknappertje erbij gekocht en van een PID voorzien. Daar komt echt prima espresso uit, maar is niet ideaal om veel mee te stomen.
Opwarmtijd vond ik geen issue, omdat je daar bv een WEMO schakelaar voor kunt gebruiken. Kan je hem ook op afstand aan zetten als je eerder thuis komt.

Als de financiën het toelaten zou ik niet zo snel een concessie doen op de kwaliteit. M.a.w. ik zou geen goedkope machine kopen om te 'oefenen' en dan later een 'echte' te kopen. Kun je het net zo goed meteen goed doen.
Tweedehands, mits met aantoonbaar onderhoud, is geen probleem. Ik heb mijn nieuwe machine recent verruild voor een tweedehandse.

Vanwege het stomen heb ik ook een machine met joysticks gekocht ipv een draaiknop. Kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar voor dagelijks gebruik vind ik het erg prettig en zal niet snel meer een machine met draaiknoppen willen.

Heb mijn machine bij Casabarista vandaan en die hebben regelmatig leuke occasions. Laatst bij Peter de Goede geweest en die heeft idd ook regelmatig leuk spul staan. En Han zelf trouwens ook ;-)
dus...

wh090263
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 14:21
Locatie: Weert

Re: Starter.

Berichtdoor wh090263 » wo 21 nov 2018, 20:27

De Bezzera’s vind ik ook erg mooi Marcje.
Ik ben ook die kant op aan het denken, E61, HX.
En de sticks vind ik ook mooier, over gebruik kan ik natuurlijk nog niks zeggen.
Hopenlijk ga ik een mooie gebruikte vinden.
Welke maler heb jij er naast staan?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Starter.

Berichtdoor HanR » wo 21 nov 2018, 20:38

Met een Mitica is je budget gelijk op
Stoomkraan met knuppels kun je achteraf inbouwen. Dat kost niet zo veel.
Als je een Mitica mooi vindt, heb dan geduld en ga op zoek naar een goede ECM Technica IV. Wel een "echte" en niet één met een Bezzera binnenwerk.


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


wh090263
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 14:21
Locatie: Weert

Re: Starter.

Berichtdoor wh090263 » wo 21 nov 2018, 20:56

Om meteen te gaan sleutelen aan een machine vind ik nogal een ding HanR.
Een mountainbike haal ik tot de laatste schroef uitelkaar maar een espressomachine :shock:
En hoe kan ik zien of er in de ECM een “echt” binnenwerk zit en geen Brezzera?
Is een Brezzera trouwens van mindere kwaliteit?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten