Ascaso dream pid of ascaso steel duo pid

Marye
Berichten: 10
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 09:49

Ascaso dream pid of ascaso steel duo pid

Berichtdoor Marye » za 12 jan 2019, 19:53

Hallo!

Na een try out periode van een aantal maanden met een geleende espresso automaat willen we overgaan op de aankoop van een eigen apparaat.

Ivm esthetische voorkeuren willen wij de keuze laten vallen op Ascaso steel duo pid of de ascaso dream pid. Best prijzige jongens (of meisjes;) en ik begrijp dat in deze prijscategorie betere machines gekocht kunnen worden maar daar gaat onze voorkeur niet naar uit.

Nu is onze vraag: welke van de twee raden jullie aan om te kopen?

Alvast bedankt voor het (eventueel) nemen van de moeite!
Groet Marye

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ascaso dream pid of ascaso steel duo pid

Berichtdoor HanR » za 12 jan 2019, 20:18

Tja, helaas is er geen verband tussen de looks van de machine en de kwaliteit van de koffie.
Als je perse een Ascado wilt, kies dan voor de Steel professional.
Die heeft een fatsoenlijke boiler, 3-wegklep, opv en 58mm portafilter.

Beter:
Bepaal je budget;
Koop een goede molen en versgebrande bonen;
Koop van de rest van het budget een machine (eventueel tweedehands).

Succes!

Marye
Berichten: 10
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 09:49

Re: Ascaso dream pid of ascaso steel duo pid

Berichtdoor Marye » za 12 jan 2019, 20:19

Bedankt voor je reactie!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ascaso dream pid of ascaso steel duo pid

Berichtdoor bvds » za 12 jan 2019, 20:32

Die Steel Duo is best een leuke machine. Met dubbel thermoblock (oude versie had boiler) van RVS, twee pompen en PID. Dat thermoblock is behoorlijk temperatuurstabiel. En snel warm. Alleen het is wel een gecompliceerde machine met veel electronica. Plus de prijs is fors. Ook wel begrijpelijk want er zitten veel componenten in.

Voor minder koop je bijv. een minder gecompliceerde Bezzera BZ10 die ook snel opgewarmd is. En voor iets meer lonkt een Profictec 300. Die zou ik zonder meer verkiezen. Houd er ook rekening mee dat de Ascaso veel minder waardevast is dan de aangehaalde alternatieven.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Nimrod NL
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 jan 2019, 01:42

Re: Ascaso dream pid of ascaso steel duo pid

Berichtdoor Nimrod NL » zo 13 jan 2019, 02:08

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet zou kiezen voor deze systemen. Dat wil zeggen, ik heb Een dergelijk systeem gehad, dus met een dubbele boiler en een leuk uiterlijk, jaren plezier van gehad, maar als je verder gaat kijken naar hoe het er van binnen uit ziet is het veel aan ekaar geknoopte slangetjes. Dat zegt niet perse wat over de kwaliteit van de machine, maar wel over de duurzaamheid, voor dat geld koop je zoals meerdere aangeven wel een machine met een E61 zetgroep en de bijbehorende warmtewisselaar, 58 mm portafilter, etc. Kijk bijvoorbeeld naar een Fracino classico. Die heb ik zelf op het aanrecht staan en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over deze machine. Hij is enorm consistent, zelfs bij vele koppen per uur (feestjes) is de boiler krachtig genoeg om prima op temperatuur te blijven en naast de consistente shots perfect te blijven stomen. en er is ruimte en mogelijkheid om in een later stadium te gaan spelen met verschillende baskets, een rotatiepomp etc.

Zoals ik ook lees niet geheel onterecht of beter gezegd misschien wel het belangrijkste; je molen!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ascaso dream pid of ascaso steel duo pid

Berichtdoor bvds » zo 13 jan 2019, 08:52

Tsja als het gaat om een E61 HX zijn er legio mogelijkheden! De Fracino is er een van. Een exoot. De meest bekende zijn de Rocket's.

Wil je het compact houden en een relatief snelle opwarmtijd (voordeel Ascaso's) hebben is de Bezzera BZ10 een leuk en goedkoper alternatief. En bovendien duurzamer. Of voor meer geld de Profitec 300.

Maar kennelijk zijn het design en de uitstraling hier heel belangrijk. Als ik zou moeten kiezen tussen de Dream en de Steel zou ik zonder meer de Steel pakken. En wellicht de versie met enkel thermoblock.

Maar nognaals ik zou een andere keuze maken.

Denk ook even na over onderhoudskosten. Lang niet iedereen zal zo'n Ascaso willen servicen. En ga je voor onderhoud bij het dealer netwerk gaat je dat serieus geld kosten.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron