Xenia espresso machine

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Xenia espresso machine

Berichtdoor hifivoice » vr 22 feb 2019, 22:41

Ik verwacht binnenkort mijn Xenia espresso machine, en open alvast dit topic om mijn ervaringen daarover te delen.

Na mijn bestelling heb ik na een aantal vragen contact met de eigenaar van Xenia gehad, die zo aardig was de constructie van mijn machine te filmen. Als ik de machine binnen heb, zal ik verdere ervaringen delen. Hier alvast het eerste begin van mijn espresso journey:


Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Fisherman » vr 22 feb 2019, 22:42

Gaaf!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor bobbee » vr 22 feb 2019, 22:46

De eerste op het forum.

Geweldig dat je het met ons komt delen.
Mooie set heb je gekozen. Hoe ben je tot deze apparatuur gekomen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor fransg » vr 22 feb 2019, 23:15

Prachtig product van een super-perfectionist.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor hifivoice » za 23 feb 2019, 08:21

Hoe ben ik tot deze apparatuur gekomen? In een notendop, technisch als wel emotioneel klopt deze machine voor mij. Ik heb een flink aantal machines vergeleken. Daarbij heb ik naar de volgende categorieën gekeken.

1. Kunnen elementaire zaken voor koffiebereiding ingesteld/beïnvloed worden?
  • Is de druk in de zetgroep configureerbaar?
  • Is de temperatuur in de zetgroep instelbaar/configureerbaar?
2. Zaken die met gemak te maken hebben
  • Is de dosering instelbaar en automatisch oproepbaar?
  • Wat is de opwarmtijd van de zetgroep?
3. Uiterlijk
  • Ziet de machine er mooi uit?
  • Afmetingen, is de machine niet al te breed?
4. Engineering en kwaliteit
  • Kwaliteit van de gebruikte onderdelen goed?
  • Assemblage goed?
  • Service gemak, kan de machine thuis opgehaald worden? Kan ik zelf overal makkelijk bij? Is het duidelijk hoe de machine opgebouwd is? Zijn de onderdelen standaard te verkrijgen/uitwisselbaar?

De Xenia scoort sterk of vergelijkbaar op deze punten t.o.v. andere machines:
  • De druk is intern configureerbaar met een schroef op de OPV.
  • Geen instelbare PID, maar de temperatuur is intern configureerbaar via de pressostaat, of tijdelijk per kopje extern via de tuimelschakelaars aan de voorzijde. De temperatuur is goed geregeld, ook bij meerdere extracties. Ik ben op zich wel gecharmeerd van een zetgroep die is gebaseerd op warmte capaciteit ipv een thermoblock die de hele tijd moet bijregelen (intuïtie).
  • Makkelijke bediening aan de buitenzijde, met duidelijke indicatoren.
  • Opwarmtijd is relatief snel door verwarmingselementen in de groep. Dit is wat mij betreft het enige zwakkere punt t.o.v. apparaten met een thermoblock.
  • De meeste machines (met name met E61 groep) zien er uit als laboratoriums op de keukentafel, ik vind de Xenia een mooie afweging tussen technisch correct en esthetisch in de keuken. De machine is smal, en ziet er niet pompeus uit.
  • De kwaliteit van de onderdelen en de assemblage ziet er goed uit. De opbouw van de machine is duidelijk en wordt transparant gepresenteerd. Updates aan de machine zijn mogelijk. De machine zit niet tot de nok vol gepropt, en ziet er duurzaam uit, dus ik verwacht dat deze een flink lange tijd mee gaat met gebruikelijk onderhoud.
  • Bij problemen wordt de machine thuis opgehaald; dat vind ik prettiger dan 25kg de binnenstad in te moeten slepen.
  • Ik drink in zijn totaliteit niet veel espresso/cappuccino (2 a 3 kopjes op een vrije dag), dus het idee van een HX machine met maar 1 boiler, een apparaat die standaard het water van de zetgroep flusht, plus het gemak van direct stoom is voor mij een belangrijke kenmerk.

Er zijn weinig machines die op al deze punten "scoren", of je moet voor een groot apparaat kiezen. Enkele apparaten die "dicht" in de buurt kwamen:
  • Zwarte Ascaso Steel PID; ziet er ook fraai uit, maar als je intern kijkt naar de bedrading krijg ik niet een warm gevoel van de engineering, het apparaat maakt vreemd pulserend geluid bij stomen, en op forums geeft men aan dat de stoomkracht wat beperkt is.
  • Solis Tripleheat; is wat breed en minder mooi, veel instelmogelijkheden, maar de druk is niet instelbaar, behalve als je het gebruikersgemak inwisselt voor manueel via de pre-infusie setting de druk aan te passen. Verder lees ik veel klachten over de duurzaamheid, en veel mensen die zeggen dat de koffie uit dit apparaat relatief bitter is met weinig breedte in de smaak en weinig textuur (maar dat kan ook iets over de gebruikersgroep zeggen; ik zie het dus als een risico, niet als een voldongen feit - ik heb zelf ook geproefd, maar dat was toen niet overtuigend).
  • Machines met een E61 groep hebben een trage opstarttijd; de energie/elektra die ik er in moet steken om zetgroep en (dual) boiler(s) warm te krijgen past minder goed bij mijn hoeveelheid koffie consumptie. Veelal hebben deze machines ook veel manuele bediening, en zien ze er wat mij betreft uit als laboratoria in de keuken. (edit: was vergeten dat een zwarte Vibiemme Domobar er ook wel aardig uit ziet, jammer van de spiegelende zijkanten, en ook weinig config mogelijkheden)
  • De Bezzera BZ09, zetgroep met warmte elementen is beter, maar configureerbaarheid van druk en temperatuur ontbreken (toch jammer als je dan het smaak profiel wat je zoekt niet kan bereiken omdat je alleen de maalgraad en hoeveelheid koffie kan veranderen).
  • Quickmill; ik vind ze persoonlijk niet mooi, en veelal hand bediening voor dosering
  • Lelit PL91T; Druk niet configureerbaar, stoom is langzaam, hand bediening voor dosering (wel timer)
  • La Marzocco Linea Mini; iets met de portemonnee, en qua design moet je daar van houden.
  • Decent DE1+; leuk concept, uiterlijk niet al te fraaimet zo'n tablet on-top, maar kan je met al dat instellen nog wel van je kop koffie genieten?
Machines.jpg
Voor de molen heb ik gezocht naar een combinatie van gebruikersgemak, goede instelbaarheid, stil en weinig retentie. Ik ben uiteindelijk op de Eureka Specialita uitgekomen. De Baratza Sette maakt veel herrie en vind ik er niet zo fraai uit zien, ik dacht nog aan de Atom, maar die heeft relatief veel retentie (met speciale bonen houder op te lossen, maar dan gooi je weer veel koffie weg als je niet veel achter elkaar drinkt), en ziet er met die knoppen en display ook niet al te modern uit... Met 55mm vlakke malers lijkt het me een prima maler, ik kan nog altijd een upgrade doen.

Verder gek gedaan, verschillende filters erbij (1 uitgang, 2 uitgangen en bodemloos) en nog een Acaia Lunar weegschaal gekocht. Als ik met goede bonen dan geen fatsoenlijke espresso kan maken, weet ik zeker dat het aan mezelf moet liggen! :D

Volgende week krijg ik het allemaal binnen, ik ben erg benieuwd.
Laatst gewijzigd door hifivoice op za 23 feb 2019, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Pti » za 23 feb 2019, 08:57

Zo je hebt flink je huiswerk gedaan :lol:

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor hifivoice » za 23 feb 2019, 09:46

Iets met voorpret! ;)

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Tekork » za 23 feb 2019, 10:52

Mooie benchmark en daardoor weloverwogen keuze! Benieuwd naar je bevindingen.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor bvds » za 23 feb 2019, 15:21

Leuk zeg eem Xenia op het forum!
Hulde aan Holger, echt knap op een machine met een eigen groep, concept en looks te ontwikkelen.

Je hebt er qua afweging serieus werk van gemaakt. De enige topper die je niet hebt opgesomd is de Dalla Corte mini met EX4 pomp en membraanregelaar.

Hoe dan ook veel plezier met deze fraaie machine. En die Eureka maler is heel fijn!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor martinierius » za 23 feb 2019, 19:48

Bedankt dat je de moeite doet om uitgebreid te omschrijven waarom je die machine gekozen hebt.
Speelde de prijs nog een rol? In welke grootte orde zit die?

DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron