duo boiler of warmtewisselaar

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor HanR » zo 14 apr 2019, 10:11

@bvds
Jouw verhaal gaat natuurlijk ook over wel/niet verzadigde groep. De Profitec lijkt mij een goede aanvulling voor de shortlist van TS.

Wat mij betreft de beste dubbel boiler de Expobar.
Van jouw hx-lijstje mag wat mij betreft de BZ10 geschrapt. Ten opzichte van een E61 groep vind ik de. BZ groepen veel lastiger qua dosering en matig qua koffie. Bezzera Mitica/Magica is natuurlijk niets mis mee.


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor bvds » zo 14 apr 2019, 10:28

Zoals gezegd alles persoonlijk.

Ik ben niet zo'n fan van de E61 groep en juist weer wel gecharmeerde van de Bezzera groep. Als doseren een issues is gewoon een andere basket nemen. En als je de EX5 door een EX4 pomp met langezamere drukopbouw vervangt en de OPV op max 9 bar tegen blind filter afstelt, dan is de groep praktisch net zo vergevingsgezind als een E61.

Overigens vind ik de huidige flow control kitjes wel erg leuk en die passen enkel op de E61 groep. Echter vooral zinvol met een dual boiler.

Kortom een dual boiler E61 met PID en een flow control kit is een goed recept voor serieuze Spielerei.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor HanR » zo 14 apr 2019, 11:45

Als je een Bezzera opv wilt afstellen op 9 bar, gaat ie klapperen, fluiten of anderszins protesteren.
De ombouw kit is nogal houtjetouwtje.
Kortom: je koopt een nieuwe machine en je moet er een andere opv in zetten. Nee, niet mijn ding.
Portafilters zijn voor bz-groep en niet standaard.

De flow-kitjes zijn inderdaad leuk.
Volgens mij werken deze echter optimaal met een rotatie pomp. Dus als je al een dubbelboiler hebt staan, gelijk doen.

Voor het geld van een nieuwe dubbel boiler machine kun je beter een Bianca kopen. Nog afgezien van de flowregelaar.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor Pti » zo 14 apr 2019, 12:10

Bianca heeft ook een nóg lager geprijsd nichtje zonder flow-profiling.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor cremalover » zo 14 apr 2019, 12:39

Het wat waard zijn als er eens een echte blindtest gedaan zou worden zoals laatst met de conisch vs vlaktest.
Dat hele pressure profiling is volgens mij ook zo'n mythe.
Ik zeg heel eerlijk ik proef er niets van.
En natuurlijk gebruik ik redelijk donkere bonen.Laat ik zeggen gemiddeld donkere bonen.
En ik heb pompmachines en hevels gehad.
Ik heb op beide soorten tienduizenden shots gemaakt.
En ik moet nog steeds wachten op het wow effect van een ander profile.Sterker nog ik proef het niet.
Er zijn absoluut verschillen tussen hevel en pomp espressos.Die proef ik.De rest niet.

En ik heb heel wat met hevelshots geexperimenteerd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor bobbee » zo 14 apr 2019, 12:43

Bianca heeft ook een nóg lager geprijsd nichtje zonder flow-profiling.
Niet een E61 met dual boiler, toch?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor Pti » zo 14 apr 2019, 12:54

En met een profile machine kun je onder andere hendel- en pompstijl espresso maken dus die twee voornaamste verschillen ga je proeven. Daarnaast is er lange langzame PI die ook zeer afwijkende brandprofielen tot iets verassend lekkers kunnen transformer.

Maar laten we de kersverse OP met een minimaal budget alsjeblieft niet zo diep het konijnenhol in trekken. Dat is precies waarom in een machine zoals de Elisabeth aanhaal, hoewel de expobar waarschijnlijk de betere keuze is hoor.
Bianca heeft ook een nóg lager geprijsd nichtje zonder flow-profiling.
Niet een E61 met dual boiler, toch?
Neen, de Mara is t zusje uit de proline met HX en e61. DBs zijn de Elisabeth (VIP Line) , Bianca (pro) en (57mm mehhh) Diana uit de 5Os lijn

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor HanR » zo 14 apr 2019, 12:59

Ik geloof dat we er uit zijn:
Een tweedehands Brewtus en een goede molen komen samen wel ongeveerop €1.500,-.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor bvds » zo 14 apr 2019, 13:17

Dat hele pressure profiling is volgens mij ook zo'n mythe
Dat is nu juist GEEN mythe!

Het verschil tussen een normale pompmachine en een lever is significant. Zoals Pti al aangaf kun je met pressure of flow controle dus een lever shot nabootsen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor fransg » zo 14 apr 2019, 13:20

Maar laten we de kersverse OP met een minimaal budget alsjeblieft niet zo diep het konijnenhol in trekken.
Mooi gezegd en daarom ben ik het er ook mede eens.

Excellente bonen kopen, een redelijk goeie (maar niet idiote) maler, een leuke machine en gaan met die banaan. Indien men talent en geld heeft voor het eeuwige upgrade virus kan men dan nog jarenlang voort met nieuw spul aanschaffen, en indien men een temperament heeft dat neigt naar tevredenheid dan leeft men nog lang en gelukkig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron