Halfautomaat / totaal set

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
maartenc1985
Berichten: 57
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 07:48

Re: Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor maartenc1985 » za 05 dec 2020, 11:07

Naar levermachines heb ik nog niet gekeken.
Wat het is. Ik heb veel verstand van koffie maar minder van machines en de verschillen daarin. Vandaar al mijn vragen en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Eigenlijk zoek ik iemand die mij bij de hand kan nemen. Mij specifieke vragen kan stellen waardoor er wellicht een model of merk uitkomt. Zodat ik gerichter kan zoeken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor Pti » za 05 dec 2020, 11:47

Ik denk dat we je daarbij wel kunnen helpen, als eerste de vraag. Ondanks dat je geen beginner bent, heb je goofdstuk twee van het beginnerstopic al eens doorgelezen?
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517

Dan als tweede, een espressomachine uitkiezen is eigenlijk best simpel, in elk segment zijn er maar een paar écht goede keuzes. Wanneer je zelf je eigen wensen goed kunt afkaderen vallen er al snel wat machines af. Daarna is het een kwestie van + en - punten tegen elkaar afwegen en uitkiezen wat je zelf mooi vind.

Stel jezelf even de volgende vragen:

-Wat ga ik ermee doen? Ga ik sporadisch of juist vooral melkdranken maken?
-Hoe vaak gebruik ik de machine? Dagelijks, op meerdere momente, of vooral smorgens en in het weekend?
-Ben ik een koffienerd en wil ik met veel verschillende soorten en recepten spelen?
-Wat is mijn budget?
-Hoeveel ruimte heb ik beschikbaar?
-Is er behoefte aan of mogelijkheid tot een vaste aanvoer en afvoer?

Op basis van de antwoorden kunnen we je gegarandeerd wel wijzen op een mooie shortlist.

Dan als laatste, mensen zijn dikwijls geneigd om de machine die ze zelf bezitten en waar ze dan tevreden over zijn aan te raden als goede keuze. Dat is logisch, zij hebben zelf hun eigen beslissingen gemaakt en zijn tot die conclusie gekomen, dus het is voor hun de juiste. Maar de individuele usecase is vaak toch verschillend waardoor jouw keuze misschien beter (ook) op een andere machines kunt richten.

maartenc1985
Berichten: 57
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 07:48

Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor maartenc1985 » za 05 dec 2020, 12:51

Het topic heb ik doorgelezen. Fijn dat jullie mij willen helpen om gerichter te gaan zoeken.

Antwoord op de vragen.
- ik ga voornamelijk Espresso’s maken. Ik denk dat mijn partner de jura wilt houden voor haar melk gerelateerde dranken. Dus voornamelijk espresso’s en af en toe een melk variant.
-machine gaat in de ochtend, na het eten en in het weekend gebruikt worden.
-ik wil met veel verschillende koffies gaan werken.
- budget is ongeveer 1500 voor molen en machine.
- ik heb een grote keuken en heb zat ruimte. Heb ook ruimte naast de vaatwasser waardoor hij aangesloten kan worden op vast water. Dit heeft mijn lichte voorkeur omdat ik geen zin heb in gehannes met zakjes , kannen etc. Ik zal er dan een harsfilter tussen moeten plaatsen.
-levermachine sluit ik niet uit ....

Ben benieuwd naar de vervolgvragen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor Pti » za 05 dec 2020, 13:11

Als je vrouw de jura toch blijft gebruiken, zou ik voor jouw budget een super molen kopen, zoals een atom75 of olympus75 en die paren met een tweedehands la pavoni. Als je dan later toe bent aan een upgrade en wat meer budget hebt kun je een dikke machine kopen. Tot die tijd maak je fantastische espresso met die combinatie. Past prima binnen budget, onderhoud is eenvoudig en is een heel puristisch en flexibel setje.
Als je voor de olympus gaat is zelfs een cafelat robot nog binnen budget, als je een qooker in huis hebt zou dat een nog betere keuze kunnen zijn.

Als je graag cappuccino's wil kunnen maken zou ik lekker voor de bewezen combi specialita en maraX gaan, alles lekker splinternieuw uit de doos en het werkt gewoon naar behoren.
Als je echt een treetje hoger wil qua machine, en dan heb ik het over goede twee boiler machines, dan blijft er zelfs als je tweedehands shopt eigenlijk niets meer over in het budget voor een capabele koffiemolen. En die koffiemolen, die is nou juist helaas zo ontzettend belangrijk voor het behalen van de juiste resultaten. Vroeger ging met voor een grote tweedehands horecamaler van ca 2-300 euro, maar zelfs dan wordt het met dit budget gewoon te krap.

Dus ik denk eerlijk gezegd, staar je niet blind op die mooie grote glimmende machines, koop eerst die dijk van een koffiemolen en een simpele machine. Ga oefenen, ga spelen, ga genieten en die high end machine komt later.
Laatst gewijzigd door Pti op za 05 dec 2020, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor Keyser » za 05 dec 2020, 13:15

Als je vrouw de jura toch blijft gebruiken, zou ik voor jouw budget een super molen kopen, zoals een atom75 of olympus75 en die paren met een tweedehands la pavoni. Als je dan later toe bent aan een upgrade en wat meer budget hebt kun je een dikke machine kopen. Tot die tijd maak je fantastische espresso met die combinatie. Past prima binnen budget, onderhoud is eenvoudig en is een heel puristisch en flexibel setje.
Als je voor de olympus gaat is zelfs een cafelat robot nog binnen budget, als je een qooker in huis hebt zou dat een nog betere keuze kunnen zijn.
Jup, dat was ook mijn eerste idee. Een pavoni heeft alleen wel een leercurve. Een Robot minder naar wat ik lees.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor Pti » za 05 dec 2020, 13:19

Jup, dat was ook mijn eerste idee. Een pavoni heeft alleen wel een leercurve. Een Robot minder naar wat ik lees.
Tsja ik heb, misschien onterecht, een beetje het gevoel dat het niet het advies is dat hij horen wil. Maar op basis van ervaring is dat wel gewoon de set waar je het meeste plezier voor het geld uit kunt halen.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor HanR » za 05 dec 2020, 13:37

Wat is goed. Tweedehands Bewtus en 700 voor een molen. Kun je een Niche voor kopen.
Een collega van mij heeft nog een tweedehands Compak E10 staan voor een heel aannemelijke prijs. Dan mag je voorlopig niet meer klagen over je molen.

maartenc1985
Berichten: 57
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 07:48

Re: Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor maartenc1985 » za 05 dec 2020, 13:51

Ik ga eens kijken naar een la Pavoni. Zijn deze ook op het vast water aan te sluiten en zijn er modellen die er uitspringen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor Keyser » za 05 dec 2020, 14:04

Tsja ik heb, misschien onterecht, een beetje het gevoel dat het niet het advies is dat hij horen wil. Maar op basis van ervaring is dat wel gewoon de set waar je het meeste plezier voor het geld uit kunt halen.
Ja en ik kan ook wel begrijpen waarom. Wanneer ik zo vrij mag zijn om jouw advies te interpreteren. Kan hij misschien lezen hoe iemand het kan afwegen.

De molen is gebaseerd op de basisregel van belangrijkheid:
1. Bonen
2. Molen
3. Espressomachine

Door voor de genoemde molens te gaan steek je het meeste geld in de molen. En leg je een solide basis voor veel kwalitatief plezier. De bonen lijken namelijk al goed te zitten op basis van zijn verhaal.

Dan houdt je nog een klein bedrag over voor een espressomachine. Gezien er al een Jura is voor de melkdranken en er met name espresso gedronken wordt. Hoeft de machine geen extra functie te hebben voor melk schuimen.
Een enkele boiler voldoet. Een HX zal niet worden benut. Een dubbele boiler zou voor de helft worden benut, enkel voor de temperatuur stabiliteit.
Met het budget dat je overhoudt kun je ook gaan voor een meer eenvoudige enkele boiler machine.
Echter is de kans groot dat je ergens gaat willen upgraden, want je molen wordt dan denk ik wel gebottleneckt wanneer je meer wil experimenteren.
De Robot of de Pavoni bieden daarin uitkomst. Ze passen in het budget en zetten, eenmaal onder de knie, kwalitatief goede espresso.

Andere optie is gaan voor een Niche Zero. Die is gemaakt voor gemakkelijk wisselen bij tegelijkertijd veel verschillende bonen. Past in het budget. Nadelen zijn wel de wachttijd en eventuele gevolgen van de Brexit.
Of:
Gemakkelijker te verkrijgen en binnen de hobby, in dat segment, concurrent van de Niche is de Eureka Specialita. Is alleen niet specifiek gemaakt voor single dosen.
Dan houdt je meer budget over voor een halfautomaat. Dan blijft de keuze groot. Daarvoor zal je moeten oriënteren en inlezen.
Alleen alles in het hogere segment gaat niet lukken. Vaak zie ik deze groei in de hobby op forums terugkomen (niet per definitie zo chronologisch hoor Afbeelding):
Start: Enkele boiler of HX.
2e: dubbele boiler.
3e: profiling of lever.
4e: voor de echte meester: terug naar filter koffie. Toch Bob?AfbeeldingAfbeelding


Laatst gewijzigd door Keyser op za 05 dec 2020, 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Halfautomaat / totaal set

Berichtdoor Keyser » za 05 dec 2020, 14:06

Ik ga eens kijken naar een la Pavoni. Zijn deze ook op het vast water aan te sluiten en zijn er modellen die er uitspringen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Google even wat het is Afbeelding neem de tijd.
Wat iedereen hier zegt is niet perse waarheid.
Je moet zelf ervaren wat past bij jou.


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron