GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor fransg » ma 13 sep 2021, 14:33

Ja een fijn clubje!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor bobbee » ma 13 sep 2021, 14:54

Geweldig hoe dat hier gaat, daar mogen ‘we’ (weet niet of ik dat als relatieve nieuwkomer mag zeggen) best trots op zijn.

Groeten vanuit een zonovergoten Zillertal, Oostenrijk.
Je hoort erbij! AfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Marc O. » ma 13 sep 2021, 18:14

Geweldig hoe dat hier gaat, daar mogen ‘we’ (weet niet of ik dat als relatieve nieuwkomer mag zeggen) best trots op zijn.

Groeten vanuit een zonovergoten Zillertal, Oostenrijk.
Je hoort erbij! AfbeeldingAfbeelding
😀👍
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Danielle_D
Berichten: 63
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 13:56

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Danielle_D » ma 27 sep 2021, 11:43

Geweldig hoe dat hier gaat, daar mogen ‘we’ (weet niet of ik dat als relatieve nieuwkomer mag zeggen) best trots op zijn.

Groeten vanuit een zonovergoten Zillertal, Oostenrijk.

Helemaal mee eens! Heel leuk hoe dat hier gaat - ben superblij met jullie hulp!

Nu ik terug ben van mijn twee weken vakantie in (ook zonovergoten) Italië wil ik m'n Rancilio Silvia V3 beter leren kennen. Vóór mijn vakantie leidden mijn pogingen met behulp van filmpjes en stappenplannen vooral tot frustratie helaas. Ik heb nog geen goed kopje kunnen zetten. Dat ligt ongetwijfeld ook voor een deel aan mij (en mijn gebrek aan ervaring), maar ik vrees dat ook in m'n apparaat iets niet goed is.

Een vraag aan jullie: ben of ken je iemand in (omgeving) Amsterdam die het leuk vindt om mij (bij mij thuis) te laten zien hoe ik een lekker kopje cappuccino kan maken met m'n Rancilio Silvia V3? Iemand die het ook kan signaleren als er iets niet goed zit in het apparaat?

Misschien een (te) rare vraag hoor, maar inmiddels weet ik: niet geschoten is altijd mis ;)
Laatst gewijzigd door Danielle_D op ma 27 sep 2021, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor manduca » ma 27 sep 2021, 16:42

Als Utrecht wat jou betreft binnen “omgeving Amsterdam” valt, ben je welkom.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Danielle_D
Berichten: 63
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 13:56

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Danielle_D » wo 13 okt 2021, 15:33

Inmiddels ben ik weer wat stapjes verder en iets meer tevreden, maar nog niet 100%....
Er bleek inderdaad iets nog niet goed te zijn in de machine. De verkoper heeft dit aangepast. Het werkt nu beter, maar nog niet stabiel. Zo verschilt de hoeveelheid espresso bijvoorbeeld enórm per keer, terwijl ik precies dezelfde hoeveelheid, dezelfde bonen, dezelfde maling en dezelfde doorlooptijd gebruik). Soms komt er nog niet eens een ristretto-hoeveelheid uit.
Ik hoop niet dat ik een miskoop heb gedaan... De Rancilio Silvia V3 is volgens mij geen miskoop te noemen in de basis..? Maar wie weet wel deze...

Ook over de maler heb ik gemengde gevoelens. Zéker is de Macap M4 (gekocht via dit forum) echt een topding. Maar misschien voor mijn gebruik (en gebrek aan ervaring) nog niet helemaal passend. Ik denk dat een single dose beter past (die ik niet zelf hoef te knutselen).

Ik sta altijd open voor tips en hou het aanbod op deze site goed in de gaten!

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Wijmaar » wo 13 okt 2021, 16:09

Dus met zelfde hoeveelheid en maling koffie krijg je verschillende hoeveelheden espresso? Qua machine zou ik denken aan pomp / opv. Kan het ook nog liggen aan het verdelen / tampen van de koffie in filterbakje? Zie je in de verschillende gevallen veel verschil in de uitloop van de koffie? (bijv. loopt hij de ene keer veel sneller door dan de andere?)

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor manduca » do 14 okt 2021, 20:58

Het is lastig beoordelen zo. Wellicht als je een filmpje maakt?
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor bvds » vr 15 okt 2021, 08:22

Waarschijnlijk een combinatie van factoren. Afwisselend te snel en te langzaam betekent vaak de ene keer channeling en de andere keer te veel compressie. De Silvia genereert als de OPV niet goed afgesteld te veel druk. Bovendien is de machine tamelijk sensitief. Een goede dosering en puck prep is dus essentieel. Temperatuursurfen is ook een absolute voorwaarde als je geen PID hebt.

Zorg dat je de OPV afstelt op max 9 bar. Heb je wel een tool voor nodig. Los van dat je dan wat meer marge hebt is dat ook bevordelijk voor de smaak. Je kan er ook nog een EX4 pomp opzetten die de druk wat langzamer opbouwt. En een PID is helemaal tof. Peter de Goede van ranciliosilvia.info kan je hier mee helpen.

Puckprep:
1. Zorg voor voldoende head space dus niet overdoseren.
2. Doe WDT! De Macap is een middelmatige maler qua maalsel dus shaken of roeren van het maalsel is een must. Hou ook rekening met de retentie. Als je eerste shot van de dag steeds sneller loopt dan kan het aandeel oude koffie ook een rol spelen. Ik ken de retentie van de Macap niet maar zal zo maar eens een gram of 5 kunnen zijn. Heb je de digital of doser versie?
3 Levelen en tampen zonder gedoe. Gewoon zorgen dat maalsel overal ongeveer even hoog is en dan recht aandrukken zonder te overdrijven.

Heb je een naked PF? Die kan je goed helpen met de diagnose. En ook ter zelfcontrole. Bovendien ziet het er tof uit.

Overigens is de Silvia met wat aanpassingen en gewenning een topmachientje.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Danielle_D
Berichten: 63
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 13:56

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Danielle_D » do 18 nov 2021, 15:07

Nou, ik ben weer een avontuur verder. Mijn 'gereviseerde' Rancilio bleek totaal niet goed gereviseerd te zijn. Vandaar alle rare kwaaltjes. De Rancilio-expert Peter de Goede (dank aan de mensen die hem tipten in PB) heeft 'm inmiddels helemaal werkend gekregen. Dat kostte hem flink wat tijd en mij dus geld. Geen goede en voordelige koop dus...

Maar, inmiddels heb ik wel al drie nieuwe levenslessen geleerd:
1. Nooit zomaar iemand van Marktplaats geloven als het gaat om zaken waar ik zelf geen verstand van heb - ook al heeft hij goede reviews.
2. Geduld hebben.
3. De belangrijkste: altijd eerst advies vragen aan de leden van dit forum!

Nu maar met veel geduld rustig op zoek naar een upgrade van m'n maler ;) Budget is rond de 200 euro - ik heb een Macap M4 om in te ruilen. Mijn uiteindelijke droom is de Eureka Mignon Specialita (met display). Dat is volgens mij een goede keus, maar hoor graag als dat niet zo is. Komen deze weleens langs op dit forum? Zeker nog niet voor rond de 200 euro he?


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten